Har vi någon rörmokare här i forumet som är vass på bergvärmepumpar? Gäller en gammal Thermia villa från 2005. Larmade för KB när jag kom hem från jobbet och allt i pumpen stod still!
Gick in serviceläget i panelen och kollade KB värdena: min värde stod på -11 provade att höja till lägsta tillåtna vilket är -15 och då startar kompressorn och varmvattnet börjar värmas upp. Dock har jag Kb värde till: 79 grader!? Och från 51?!
Kan det vara själva styrkortet som stämplat ut?
Ska tilläggas att höjer jag lägsta Kb-temp från -15 till -14 larmar det direkt.
Tack på förhand.
Gick in serviceläget i panelen och kollade KB värdena: min värde stod på -11 provade att höja till lägsta tillåtna vilket är -15 och då startar kompressorn och varmvattnet börjar värmas upp. Dock har jag Kb värde till: 79 grader!? Och från 51?!
Kan det vara själva styrkortet som stämplat ut?
Ska tilläggas att höjer jag lägsta Kb-temp från -15 till -14 larmar det direkt.
Tack på förhand.
Japp, åkte till jobbet och hämtade mulimetern, mätte på den ena i rumstemp och fick 508 Ohm och tolkar jag betäckningen från kabeln rätt så är det 22Kohms motstånd och ej visa så lågt inte ens i 20 grader. Skiftade givarna och problemet flyttade sig!J jonaserik skrev:
Är det Elfa som gäller eller säljs dessa som reservdel hos Thermia ÅF?
Du verkar veta en del. här har du värdena på givarna IVT 490, det stämmer inte riktigt med NTC -PTC , koll in priserna, en del tar hutlöst betalt för dom. JSenergi har, men dom kostar inte många kronor som komponenet
Är elektriker på industri så har ju kolla på den biten. Är ju dock trassligt att felsöka och mäta utan schema. Tackar så mycket! Såg att Elfa hade ångra olika typ, får beställa några av varje och löda på och testa tills jag får rimligt resultat! Tack så mycket för hjälpen!J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara