Nibe 1245 kopplad mot acktank, arbetstank.

har nu varnat några gånger för högtryckslarm 50
Då lyser den rött, men bara kvittera och sen fungerar det igen.

men har även märkt att om typ duschar och gör av med varmvatten, så startar pumpen, går några minuter och gör varmvatten, sen stannar den och det står ”hög kond ut” på kompressorinfo.
Men det blir inget larm i larmloggen och lyser inte heller rött.

hur gör jag för att hitta felet och åtgärda det?

@smurfen72 är du här fortfarande ? :)
 
VP blir inte av med värmen, pling larm högtryck. Kolla cirkpumpen att den går som den ska, på kopplingslådan sitter det kanske ett vred med 1 - 2 - 3 , vad står det på nu , maxa upp till 3 och prova, troligtvis ett flödesproblem , för lite vatten genom växlaren. Kolla växelventilen så den inte står lite öppen mot VV, då kan det komma för varmt tillbaka.
 
Hej!

det är steglösa cirkpumpar som justerar farten med automatik på denna pump som jag förstår det.. och inte några olika lägen?

Men växelventilen, det är ju inte så särskilt varmt i acktanken denna årstid.. 25-30 grader kanske.
Kan det påverka så pass att den blir för varm?
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Är inte riktigt hemma på Nibe , men det ska gå att ställa min -max fart i menyn samt konstant drift. I mitt tycke bara skit med att variera farterna på C-pumpar, en massa extra elektronik som ska försöka anpassa sig.
 
Tror aldrig den gått upp i 100% fart när den gör varmvatten,
Borde den inte försöka med det om den inte blir av med värmen?

Hur kollar man växelventil? Om den har nåt finger med i spelet?
 
T
Vad har ni för temperaturer in/ut från kondensorn vid varmvatten laddning ? :thinking:
 
Tog några bilder när den skulle göra varmvatten, 10-20 sekunder melln bilderna, hoppas de hamnar i kronologisk ordning:) Digital display av värmeanläggning som visar temperaturvärden för uppvärmning av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av värmeanläggning som visar temperaturdata och servicestatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en värmepump visar temperaturdata under varmvattenproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en VVS-enhet som visar temperaturvärden under varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar temperaturer för olika komponenter under varmvattenproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar temperaturer för olika funktioner under varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump som visar temperaturer för olika komponenter under uppvärmningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Vad har du för temperatur på BT6 och BT7 ? :thinking:
 
Lite hög framledningstemp, ställ ner VV-tempen ca 4 C och prova.
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för temperatur på BT6 och BT7 ? :thinking:
ca 43 / 50 från början

sedan ca 40 / 49 när mans polat varmvatten ett tag
 
J jonaserik skrev:
Lite hög framledningstemp, ställ ner VV-tempen ca 4 C och prova.
visst kan man det..

men nu har jag kört en framtvingad värmekörning mot acktanken på 500 liter

den har stått och jobbat 30-40 minuter och det tuffar på som vanligt. delta på 12 grader mellan fram och retur på värmebäraren.
cirkpumpen har dock gått ner till 1% från ca 60% efter en stunds körning, kanske är normalt? jag vet ej.

så värmen verkar fungera...
 
Som man ser på bilden så går kondensor temp upp i 65 grader å då varnar den för hög kond temp. Kommer dom här bekymmren bara på sommaren när bara vv görs så har du förmodligen problem med vv tank å behöver rengöra den
 
V Vector skrev:
Som man ser på bilden så går kondensor temp upp i 65 grader å då varnar den för hög kond temp. Kommer dom här bekymmren bara på sommaren när bara vv görs så har du förmodligen problem med vv tank å behöver rengöra den
jag har bara upptäkt det nu, eftersom det inte kommer något i larmloggen..
Troligen bara nu i sommar,
Men förra sommaren fyllde jag barnpoolen på några m3, och då körde jag pumpen på lyxläge och den gjorde varmvatten i timmar, så då fungerade det bra..

Jag är inne på att behöva rengöra tanken, hur gör man det bäst/enklast?

nån med erfarenhet?

ska nog ringa nibe och höra vad de tror med, men de hade lunch nu...
 
Nibe tror det blivit beläggningar utanpå slingan..

så hur får man bort det då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.