Göran.W
Det vanliga är väl att man skrapar det med en kniv eller en färg skrapa men alla firmor gör inte det och jag vet en som konsekvent skiter i det för det kan komma små plast bitar i röret när man skraper det,
Fick nästan skäll för jag la tid på skrapningen och att det kunde komma skit i röret och det var bara slöseri med tid för det höll endå sa dom.
Det lite komiska i det hela var att bara jag hade plast svets licens för geotermi system.

Nu börjar jag bli lite orolig. De som installerade vår bergvärme använde någon form av snabbkoppling. Har för mig att de bara sköt in slangen i kopplingen.

Måste det vara svetsat?

Göran.W
Det finns inga snabb kopplingar och det syns tydligt på bilden att dom håller på att svetsa den högra kopplingen.

Jag är helt med på att de svetsar på bilden (även om jag inte fattade det när jag såg bilden). Men jag vet att firman här använde snabbkopplingar. De var helt i plast, kommer inte ihåg nu om där var en klämringsmutter, eller om de bara sköt in slangen i dem. Fort gick det ialla fall.

Det man ju blir orolig över är om de använt material som inte är avsett för brine vätskan.

Tack för hjälpen... Tror att det är OK.
Har jag grävt upp och tagit nya foto... Det ser ut så här... // Lajla

IMG_0884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0886.jpg
Skapa konto

S
Varför skrämmer ni upp i onödan för? Det finns väl ingenting som säger att något är fel med kopplingen. Själv tycker jag dock att det är konstigt att de inte fyllde igen själva... har du inga problem eller läckor är det väll bara fylla på och se glad ut!

Göran.W
Helt ok är det inte för det saknas märkning på svetsarna som ska innehålla datom och licens nr sen sätter jag en slant på att svets utrustningen inte är kalibrerad årligen för av dom som svetsar geotermi system som kallibrerar utrustningen årligen är lätt räknade.
Dom som utfärdar plast svets licens för geotermi system är Tumab http://www.tumab.se/

Om själva svetsen är utförd på korrekt sätt går inte se utan förstörande undersökning.

Edit: Jag skrämmer inte talar bara om att det inte är utfört enl gällande normer

Göran.W
Slänger med en bild på min licens som är klass J för geotermi system

• img041.jpg
    Skapa konto
Husplaner Husplaner skrev:
Någon som vet om det bara är att skyffla över jorden igen eller om jag ska täcka kopplingarna med något innan? [bild]

[bild]
Husplaner Husplaner skrev:
Någon som vet om det bara är att skyffla över jorden igen eller om jag ska täcka kopplingarna med något innan? [bild]

[bild]
Hejsan,
Undrar vad är det som jag markerat i min bild? Vad gör stiftet?

• Underjordsinstallation med rör och kablar markerade med en gul cirkel för att peka ut ett specifikt stift.
    Skapa konto
C
C Cap81 skrev:
Undrar vad är det som jag markerat i min bild? Vad gör stiftet?
Det är för svetsningen av kopplingen.

• Gilla
Cap81
  • Laddar…
C cpalm skrev:

[media]
Tackar!!!

Jag skulle vilja sätta en skylt på huset med information på var borrhålet är utanför huset. Har du/ni tips på var man kan köpa som privatperson?

C cpalm skrev:

[media]

Redigerat:
C cpalm skrev:

[media]
@cpalm nu var detta vid vinkeln, och det ser ut som att det sticker ut vad jag kallar för ”proppar” på vinkeln där man fäster kabel för svetsning. Undrar om det även går skära och sedan svetsa i mitten av röret, dvs. inte direkt i anslutning till en vinkel?

C
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
richardtenggren
H hempularen skrev:
Jag är helt med på att de svetsar på bilden (även om jag inte fattade det när jag såg bilden). Men jag vet att firman här använde snabbkopplingar. De var helt i plast, kommer inte ihåg nu om där var en klämringsmutter, eller om de bara sköt in slangen i dem. Fort gick det ialla fall.

Det man ju blir orolig över är om de använt material som inte är avsett för brine vätskan.
Typ dessa kanske?
https://www.vvsgrossen.com/produkte...l-liksidig/plasson-push-fit-for-pe-vinkel-40/

https://www.muovitech.com/SE/?page=news&id=463

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.