Hej
Vi har lite problem med att bergvärmepumpen Thermia Diplomat(2017) larmar och stänger av sig i tid och otid. Tror att det endast är varmvattnet som stängs av och inte uppvärmningen av huset. Låter detta logiskt eller eller har jag fel. Det larmet jag får är enligt bilden. Alla värden verkar vara som de ska. Någon som har en aning, jag är inte så kunnig på systemet
//M
Vi har lite problem med att bergvärmepumpen Thermia Diplomat(2017) larmar och stänger av sig i tid och otid. Tror att det endast är varmvattnet som stängs av och inte uppvärmningen av huset. Låter detta logiskt eller eller har jag fel. Det larmet jag får är enligt bilden. Alla värden verkar vara som de ska. Någon som har en aning, jag är inte så kunnig på systemet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//M
Ok, tack för informationen.GoC skrev:
Hade inget stort sug att ringa ut rörfirma på jour tid. Ganska dyrt redan på vardag.
Så jag chansade och gjorde rent magnetfiltret och spolade genom ordentligt och luftade hela värmeslingan. Sedan dess verkar pumpen funka som den ska. Kan det vara så enkelt?
//M
Det kan det så klart vara.Marvil skrev:
Nu har jag en uppdatering i ärendet.
Först och främst så hade jag fel pumpen heter Thermia Inverter M.
Efter filterrenöring och avluftning tyckte jag att den fungerade bra ett tag sedan var det samma visa igen.
I går kom rörfirman som kunde konstatera att kompressorn var paj varför det beställdes en ny för installation kommande vecka. Så att den gick bra ett tag var kanske bara önsketänkande trots allt
Rörmokaren sa att de har stött på samma problem med samma typ av pump tidigare. Den senaste slutade att fungera 1 vecka efter att garantin gått ut så den byttes ändå på garantin fast den gått ut. Nu är min pump 3 år och 3 månader gammal, dvs 3 månader efter garantitiden gåt ut.
Jag skrev till Thermia om läget och att det kanske borde lösas med någon form av goodwill/garanti ändå. Till svar fick jag att "ärendet får i så fall rörfirman ta upp med garantiavdelningen och Teknisk support " på Thermia. Så "skulle de visa sig att ett byte av kompressor ej går på garanti, så ska du först kontakta ditt hemförsäkrings bolag, och sedan Arctic( Trygghetsförsäkringen) Arctic går då in och täcker självrisk upp till 3000 kr och ev. åldersavdrag".
Problemet är att intresset från rörfirman är inte stort att göra garanti-jobb åt Thermia när de kan ta bättre betalt från försäkringsbolaget för jobbet. Att Thermia inte vill byta den säger sig själv.....pengar, pengar....
Jag kommer således hur som helst inte drabbas direkt av kostnaderna nu men tycker ändå rätt ska vara rätt. Jag tycker det är fel att hemförsäkringen ska stå för kostnaden och jag tycker att tillverkar man grejer med dålig kvalitet så ska man stå för det annars tjänar man inte på att tillverka bra kvalitet. Kommer nya kompressorn gå sönder inom 3 år igen? Man undrar hur tillförlitlig är denna pump/kompressor egentligen kanske många andra som också fått bytt kompressor efter 3 år.
När vi valde Thermiapump från för 3 år sedan tänkte vi dyrast måste vara bäst och lokalpatriotiskt, klart att vi stödjer företag i närområdet. Sedan trodde vi faktiskt också att Thermia stod för kvalitet. Kanske är man naiv men 10 år trodde jag att pumpens vitalaste del skulle hålla med tanke på att systemet inte gör många start stopp osv.
Slutsatsen i detta är att när jag åter kommer att fundera på ett nytt värmesystem så kommer Thermia inte vara med i urvalet. Jag kommer heller inte rekommendera Thermia som leverantör. Kanske är andra inte bättre men troligtvis minst 25 000kr som man kan ha i reserv för byte av en kass kompressor.
Jag vil slutligen säg att jag inte är bitter på Thermia för de har ju rätt i det de gör men kanske kan jag hjälpa någon som är i färd att köpa värmepump då detta kan vara värt att ha i åtanke.
//M
Först och främst så hade jag fel pumpen heter Thermia Inverter M.
Efter filterrenöring och avluftning tyckte jag att den fungerade bra ett tag sedan var det samma visa igen.
I går kom rörfirman som kunde konstatera att kompressorn var paj varför det beställdes en ny för installation kommande vecka. Så att den gick bra ett tag var kanske bara önsketänkande trots allt
Rörmokaren sa att de har stött på samma problem med samma typ av pump tidigare. Den senaste slutade att fungera 1 vecka efter att garantin gått ut så den byttes ändå på garantin fast den gått ut. Nu är min pump 3 år och 3 månader gammal, dvs 3 månader efter garantitiden gåt ut.
Jag skrev till Thermia om läget och att det kanske borde lösas med någon form av goodwill/garanti ändå. Till svar fick jag att "ärendet får i så fall rörfirman ta upp med garantiavdelningen och Teknisk support " på Thermia. Så "skulle de visa sig att ett byte av kompressor ej går på garanti, så ska du först kontakta ditt hemförsäkrings bolag, och sedan Arctic( Trygghetsförsäkringen) Arctic går då in och täcker självrisk upp till 3000 kr och ev. åldersavdrag".
Problemet är att intresset från rörfirman är inte stort att göra garanti-jobb åt Thermia när de kan ta bättre betalt från försäkringsbolaget för jobbet. Att Thermia inte vill byta den säger sig själv.....pengar, pengar....
Jag kommer således hur som helst inte drabbas direkt av kostnaderna nu men tycker ändå rätt ska vara rätt. Jag tycker det är fel att hemförsäkringen ska stå för kostnaden och jag tycker att tillverkar man grejer med dålig kvalitet så ska man stå för det annars tjänar man inte på att tillverka bra kvalitet. Kommer nya kompressorn gå sönder inom 3 år igen? Man undrar hur tillförlitlig är denna pump/kompressor egentligen kanske många andra som också fått bytt kompressor efter 3 år.
När vi valde Thermiapump från för 3 år sedan tänkte vi dyrast måste vara bäst och lokalpatriotiskt, klart att vi stödjer företag i närområdet. Sedan trodde vi faktiskt också att Thermia stod för kvalitet. Kanske är man naiv men 10 år trodde jag att pumpens vitalaste del skulle hålla med tanke på att systemet inte gör många start stopp osv.
Slutsatsen i detta är att när jag åter kommer att fundera på ett nytt värmesystem så kommer Thermia inte vara med i urvalet. Jag kommer heller inte rekommendera Thermia som leverantör. Kanske är andra inte bättre men troligtvis minst 25 000kr som man kan ha i reserv för byte av en kass kompressor.
Jag vil slutligen säg att jag inte är bitter på Thermia för de har ju rätt i det de gör men kanske kan jag hjälpa någon som är i färd att köpa värmepump då detta kan vara värt att ha i åtanke.
//M
Nu är det väl inte Thermia som tillverkar kompressorn. Dom monterar bara ihop grejerna, egenutvecklade och från underleverantörer.
Så det är väl snarare kompressorfabrikatet du skall varna för eller inte rekommendera.
Jag hävdar som alltid att en on/off VP är mer driftsäker, mindre med grejer som kan gå sönder.
Så det är väl snarare kompressorfabrikatet du skall varna för eller inte rekommendera.
Jag hävdar som alltid att en on/off VP är mer driftsäker, mindre med grejer som kan gå sönder.
Jag håller delvis med dig. Mindre med komponenter som kan gå sönder är oftast bäst. Vet inte vad det är för fabrikat på kompressorn. Men är den dålig ska man inte använda den och ersätta de som går sönder om man känner till problemet.GoC skrev:
Nu är det väl inte Thermia som tillverkar kompressorn. Dom monterar bara ihop grejerna, egenutvecklade och från underleverantörer.
Annars anser jag att om jag säljer en produkt oavsett om det är tex mat eller en teknisk produkt där jag förädlar eller sätter samman komponenter är jag ansvarig för slutprodukten.
Verkar ju som att det är någon mindre lyckad modell av kompressor de använder i den modellen, om det är ett vanligt fel efter 3 år. Men är kanske lite väl förhastat att förkasta hela Thermia pga detta. Även de bästa (kompressor)modellerna kan ju dock gå sönder efter kort tid om man har otur.
Jag vet inte hur vanligt det är fel på kompressorn men rörmokaren var bekant med modellen. Att jag personligen nog kommer att avstå Thermia beror på att de inte bara skickar en ny kompressor utan låter den gå på försäkringen i stället. Betvivlar inte att de har andra bra produkter som fungerar ypperligt.K Kallens skrev:
Min kompressor, Copeland Scroll, gick sönder efter 10 år och Vilo cirkulationspumpen efter 12 år.
Skyller inte det på Thermia och kan fortsatt rekommendera dom för den goda servicen från lokala installatören.
i övrigt har DUO10:an fungerar klanderfritt i 14 år nu inte ändrat en inställning på alla de åren.
Skyller inte det på Thermia och kan fortsatt rekommendera dom för den goda servicen från lokala installatören.
i övrigt har DUO10:an fungerar klanderfritt i 14 år nu inte ändrat en inställning på alla de åren.
Så klart skickar dom inte en ny då garantin löpt ut. Det är ju därför du har en inkluderad Arctic försäkring i affären.Marvil skrev:
Jag vet inte hur vanligt det är fel på kompressorn men rörmokaren var bekant med modellen. Att jag personligen nog kommer att avstå Thermia beror på att de inte bara skickar en ny kompressor utan låter den gå på försäkringen i stället. Betvivlar inte att de har andra bra produkter som fungerar ypperligt.
Hur långt tycker du att dom annars skall sträcka ut den? 0 dagar är väl det som stipuleras i avtalet och deras åtagande. Inte skulle väl du skicka iväg 25-30.000kr direkt ur egen kassa för en reparation som du enligt avtalet med kunden inte har ansvar för.
Som jag skrev, de gör rätt enligt avtal men de har också bytt efter 3 år vid tidigare tillfälle som jag förstod. Utan att veta så är väl kostnaden för en kompressor inkl byte beroende på modell väl ca 30 ' då är det väl ut till kund. Så då kostar det nog dem inte en i utbyte lika mycket. Eftersom du frågar så hade jag haft firma i en förtroendebranch hade jag bytt ett par månader efter garantin utan tjafs. Men strunt samma, dålig hållbarhet hur som helst med 3 år. Är det en dålig kompressor är det ju bra om den inte används. Men som jag också skrev tidigare de har med säkerhet många driftssäkra beprövade bra pumpar med.GoC skrev:
Så klart skickar dom inte en ny då garantin löpt ut. Det är ju därför du har en inkluderad Arctic försäkring i affären.
Hur långt tycker du att dom annars skall sträcka ut den? 0 dagar är väl det som stipuleras i avtalet och deras åtagande. Inte skulle väl du skicka iväg 25-30.000kr direkt ur egen kassa för en reparation som du enligt avtalet med kunden inte har ansvar för.
24kkr betalade jag för mitt byte, inkl arbete av en 10kW scroll kompressor för 4 år sedan. Det var ett kusinpris utan några vinstpåslag.Marvil skrev:
Som jag skrev, de gör rätt enligt avtal men de har också bytt efter 3 år vid tidigare tillfälle som jag förstod. Utan att veta så är väl kostnaden för en kompressor inkl byte beroende på modell väl ca 30 ' då är det väl ut till kund. Så då kostar det nog dem inte en i utbyte lika mycket. Eftersom du frågar så hade jag haft firma i en förtroendebranch hade jag bytt ett par månader efter garantin utan tjafs. Men strunt samma, dålig hållbarhet hur som helst med 3 år. Är det en dålig kompressor är det ju bra om den inte används. Men som jag också skrev tidigare de har med säkerhet många driftssäkra beprövade bra pumpar med.
Och det är så klart upp till Thermia att avgöra, för rörfirman kan det vara en stor del av årets vinst som dom får ta i nedskrivning.
Men onekligen bristande kvalitet på kompressorn. Och det är väl den mest kritiska komponenten i hela värmepumpen.
GoC skrev:
24kkr betalade jag för mitt byte, inkl arbete av en 10kW scroll kompressor för 4 år sedan. Det var ett kusinpris utan några vinstpåslag.
Och det är så klart upp till Thermia att avgöra, för rörfirman kan det vara en stor del av årets vinst som dom får ta i nedskrivning.
Men onekligen bristande kvalitet på kompressorn. Och det är väl den mest kritiska komponenten i hela värmepumpen.
GoC skrev:
24kkr betalade jag för mitt byte, inkl arbete av en 10kW scroll kompressor för 4 år sedan. Det var ett kusinpris utan några vinstpåslag.
Men onekligen bristande kvalitet på kompressorn. Och det är väl den mest kritiska komponenten i hela värmepumpen.[/QUO
Absolut är det upp till Thermia. Rörfirman får sina pengar oavsett. Men de får mer om det blir ett försäkringsärende. De får ersättning även om det blir ett garantiätende bara inte lika mycket. Vi är helt överens 3 år är kort livslängd på kompressorn. Trevlig helg alla!
Mina föräldrar har en Thermia Diplomat Optimum G2 installerat sommar 2010. En gång varmvattenberedare fick rost och garanti 5 år gammal som byte från koppar till rostfri beredare. 7 år gammal en gång pressostat byt nummer 3 och betalat 5000 kr är ingen garanti. Inga problem kompressor och cirkulationspump som gått nu 10 år och halv gammal. Nya Thermia kan vara sämre kvalitet än tidigare som du har 3 år kompressor som inte fungerar. Tråkigt att det som hände.
Redigerat: