Hur ställer jag in golvvärmen? Har bara dom här på bilden att justera.
och så undrar jag om inställningarna på jordvärmepumpen ser riktiga ut eller om något ska ändras.
och så undrar jag om inställningarna på jordvärmepumpen ser riktiga ut eller om något ska ändras.
På golvvärmen får du på den nedre fördelaren skruva bort de vita hattarna för att ventilerna ska stå öppna. Sen kan du på den övre fördelaren justera flödet i slingorna. Om du skruvar bort täckmuttern så kan du under där justera flödet men en insexnyckel.
Skruva inte om du inte vet vad du försöker påverka. Du har sannolikt en separat shuntgrupp till golvvärmen också.
Okej, ja är det fördelningen mellan slingor du vill ändra så är det rätt ställe. Notera gärna hur det stod så att du kan återställa om det blir galet.
Så här ser det ut innan golvvärmen,är det nåt där jag kan ändra?
känner jag på slangarna så är en av dom som sitter i den övre gruppen kallare än dom andra
känner jag på slangarna så är en av dom som sitter i den övre gruppen kallare än dom andra
Ta bort den vita hatten på den som inte ger värme. kolla piggen under så den kommer upp, tryck ett par ggr på den, ska då upp. Räcker inte det så får skruva på strypningen under sexkantshatten på övre röret, åt vänster, blir mer flöde till slingan då. Tumregel ca 4 C i diff på ut/in , tex 40 C ut 36 C tillbaka . Shunten sitter där gör inte nycken nytta , är helt öppen nu och måste vridas för hand. Ska det vara någon mening med shunt ska den vara bestyckad med motorreglering.
J jonaserik skrev:Ta bort den vita hatten på den som inte ger värme. kolla piggen under så den kommer upp, tryck ett par ggr på den, ska då upp. Räcker inte det så får skruva på strypningen under sexkantshatten på övre röret, åt vänster, blir mer flöde till slingan då. Tumregel ca 4 C i diff på ut/in , tex 40 C ut 36 C tillbaka . Shunten sitter där gör inte nycken nytta , är helt öppen nu och måste vridas för hand. Ska det vara någon mening med shunt ska den vara bestyckad med motorreglering.
Är ju de att jag inte vet vilken av dom med vit hatt som hör ihop med den som är kall,tycker alla 4 med hatt känns jämnvarma,och sen är den ena av dom som kommer tillbaka kallare än dom andra.
Den som jag ringat in med grönt är kallare,sitter dom lika så att den som sitter på samma plats med hatt hör ihop?
Slinga 1 från vänster uppe samma som 1 nere o.sv., så 3:an från vänster uppe är 3:an från vänster nere om allt är riktigt gjort från början. Sorgligt så finns det pajsare som fått till med skift med slingorna, men räkna inte med det nu. Ratta av hatten på 3:an och vänta till kvällen hur det blir , det kan ta ett dygn innan det förändrats sig i golvet. Blir det för varm så får sätta tillbaka hatten och skruva ner ett 1/4 varv varje dygn för att komma rätt. Fungerar det inte så kom tillbaka.
okej,då ska jag pröva det,det räcker att vrida bara på hattarna?J jonaserik skrev:Slinga 1 från vänster uppe samma som 1 nere o.sv., så 3:an från vänster uppe är 3:an från vänster nere om allt är riktigt gjort från början. Sorgligt så finns det pajsare som fått till med skift med slingorna, men räkna inte med det nu. Ratta av hatten på 3:an och vänta till kvällen hur det blir , det kan ta ett dygn innan det förändrats sig i golvet. Blir det för varm så får sätta tillbaka hatten och skruva ner ett 1/4 varv varje dygn för att komma rätt. Fungerar det inte så kom tillbaka.
Men när jag var ut så va 3 av hattarna lösa