Värmepumpar
Gaston11: [citat] Klart är Bosch bättre 129 än Nibe 98. https://www.folksam.se/media/Tabell-detaljerad-sammanstallning-for-hemsida-andringar-2021_tcm5-52177.xlsx Varmvattenuppvärmning Energieffektivitet VV kallt klimat % Bosch Compress 7001i LWM är 129 Daikin Altherma 3 GEO är 117 Nibe S1255 är 98
sven s: Det er en pumpe som er trykkstyrd internt med 0-10volt, tror jeg, derfor vill jeg ikke bygge om den styringen. Om det endast var start/stopp er det annars enn god ide.
LASEG: [citat] Jag köpte den med förfyllda rör och ska nog hämta den idag, får jag inte ut den så blir det den tompa länkade till. Får nog göra som vanligt: Skicka efter istället för hämta I fysisk butik. Samma pris från DE som här med frakt.
Anonymiserad 137805: [citat] Några 10-tals watt
DonPablo: Ja kan även vara expansionsventil, koppla han inte på manometrar och mätte? Läcksökte han med elektronisk läcksökare?
Daniel 109: Du behöver antagligen installera strömtransformatorer på inkommande el.
Odi et Amo: [citat] 18 grader. 19 grader frånluft ger 15 grader tilluft utan elvärme. 76% återvinning, har varit uppe på 82.
Demmpa: Hur långe låter ljudet? Kan du spela in ljudet (film)? Kommer ljudet oftare om ni spolar en massa varmvatten? Hur ofta kommer ljudet om ni inte tappar något varmvatten alls? Funderar om det har något med varmvattenproduktionen.
Carl Nordan: Kompressorn är på 17 kW och tillskottet kan som max gå in med 15 kW (har dock begränsat tillskottet till max 9 kW). Huset ligger i Skåne.
SueCia: Gick bra genom de kallaste dagarna i november, så fort det närmade sig nollan så börja den larma för utlöst lågtryckstermostat, när det blev kallare igen så gick det att köra utan att nya larm kom, fram tills idag då det är 0 gradigt ute igen. Bifogar en bild: Gröna mätvärden är tagna inom 30 minuter från kvitterat larm. dvs. kompressorn har 5 minuter upp till 30 minuter kanske.
Azze80: [citat] Jag har lyckats ta bort skålen och rensat hela avloppsröret men det rinner fortfarande vatten … jag ser när det händer… vattennivån höjs och det är som att vattnet ändå inte passerar ner i avloppet i den takt som det behöver. Tog bort hela röret och gjorde rent. Den enda biten jag inte tog bort är den som går ner i backen under huset… det är en ”t-korsning som delas
Tapasito: Hej! Vi har fått problem med vår värmepanna Egor El-Complé som inte levererar den temperatur som den bör, samt att kompressor och fläkt på vår EcoAir LV inte går igång. Finns det någon som kan hjälpa, det är kallt! Händelse: En av faserna gick (22/12) efter att elbilen laddades. Tidigare upsäkring ej utförd korrekt, huvudsäkringar fortfarande på 16A. Säkring bytt och allt utom
Comfort Thomas: Vad blir det för djup när luckan åker ut om nu den var intressant just på grund av djupet ?? många olika märken och modeller som haft motorlucka och extremt sällsynt att dom motorerna har strulat. Tvivlar på att daikins motorer för luckan skulle vara sämre
Josth: Olämpligt för att vara ett fast installerat aggregat. Satsa på en riktig el-installation med arbetsbrytare på väggen.
jonaserik: Svar nej samma temp som det som kommer tillbaka från elementen, du kan ju stänga av VP någon timma så svalnar det av bra. Ingen isolering där.
Anonymiserad 137805: [citat] om inte temperaturen i systemet sjunker så pass att kompressorn inte orkar med skall tillskottet gå in, men om det är av temporär karaktär tex mycket tappvarmvatten gått åt så ger man kompressorn en chans att jobba upp värmen (billigast) innan tillskottet går in. därav tidsfördröjningen är det däremot pga tex sjunkande ute temperatur under så går tillskottet in tills
cpalm: [citat] Är inte säker på att jag är med på vad du menar, men värmebärare ut är efter (åtminstone el-)tillskottet. När pumpen uppnår börvärdet med kompressor + tillskott växlar den i första hand ner tillskottet. Först när kompressorn på egen hand uppnår börvärdet stannar den. Dvs. när man plockar ut mer än vad kompressorn kan ge så sker regleringen helt med tillskottet och
Ronny Peterson: Hårda bud! Tack för snabbt och tydligt svar.
lordi: [citat] Bra att det löste sig. Elpatronen bör dock vara tillåten att gå in vid behov.
karlmb: [citat] Det är väl inget fel på de radiatorerna på bv? Är de jämnvarma eller bara vid inloppet?
jonaserik: Svårt att säga men VP går nog nästan som ON/OFF , VP laddar direkt in på pannan och därifrån ut till huset via en shunt, returen tillbaka hamnar även den i pannan, och VP tar returen från pannan, var är VP inkopplad på pannan rakt på bara så den fungerar som en actank. Behöver lite mer info
Vector: Man kan tänka på att när man stänger av elpatron så finns det inget som håller en hjälplig tempratur i kåken vid vissa larm.
Lagamunda: [citat] CTC 610 M med Eco Zenith 350i, har aldrig behövt elpatronen sedan den installerades 2019, har prövat sätta på den med men det blir ingen skillnad alls.
barhom: [citat] Hur ökar jag cirkpumpen? Är det det man ändrar till kontinuerlig drift i inställningar i 10 dagar? Osäker hur jag handkör KB pumpen. Menar du att det är fullt normalt att brinens expansionskärl i ett slutet system visar 0? Tror att det enda sättet jag kan fylla på med brine/vatten är via min "LK520-25 Multifill" (se bild från original posten). Brine In: 4.0C Brine Out: -3.5C
Renoveringssugen: [citat] Tack för svar! Kan man kolla det själv? Eller ska man ringa installatör?
SueCia: Vår tvättstuga var verkligen svinkall på vintrarna förrut, 13 grader ish. Det är en stor tvättstuga på 4x5 meter och elementet är pyttelitet så vi trodde att det var väl bara att gilla läget. Men sen i höstas (efter många år) fick jag för mig att fixa tätningslister till fönstret (det fanns inga visade det sig) samt att torktumlarens utblås inte hade något kallsrasskydd och
Greyoso: Sista uppdatering i den här tråden. Pumpen har nu gått konstant i 5 kalla dygn utan minsta problem och med betydligt bättre effekt än under det senaste året.
Lagamunda: Hej allihopa! min värmepump har börjat bete sig märkligt. sedan installationen 2019 har pannan gått utan tillskott ( el patronen avstängd ) och har levererat goa 22-23 grader vinter efter vinter fram till för någon vecka sedan. Jag har inga fel meddelande eller liknande men vp klarar inte att få upp framledningstemperaturen till mer än 50 grader, har även prövat att sätta igång