Kalle91
Kalle91: [citat] Hej Tom Jag köpte till slut en Nibe VVM S325 (anslutning nerifrån). Beställde det via en lokal installatör och det gick väl relativt bra. Dock kan jag säga att jag båda vintrarna när jag haft minusgrader ute så har fläkten ute Nibe F2040 tappat kommunikation med innedelen. Frustrerande när du har en splitterny produkt, speciellt när det är från svensktillverkade Nibe. Jag
6 svar · 2,3k läst
G
GVR4: Kör man fläkten på innedelen på maxfart brukar kompressorn lugna sig en del. Samtidigt som värmepump blir effektivare. Men då låter det ju mer inne såklart så det beror ju var den är placerad
17 svar · 9,3k läst
·
DonPablo
DonPablo: kört bergvärme i 11år ångrar det inte en sekund. men då hade vi förbr på 30000kWh/år mot ca 14-15000 nu
7 svar · 3,3k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Va tydligen något i shunten som kärvarde så nu är det varmt igen :-)
6 svar · 1,1k läst
·
S
SwiftD: Idag 14:00 [bild] Idag 16:00 [bild] Idag: 16:00 [bild] Jag sänkte Verkstaden från 12 grader till 8 grader, det verkade göra susen. Nu verkar VP klara av att sänka integralen till 0 och ta en pause på egen hand utan tillsats. I natt tänkte jag slå på "Auto" och se om pumpen vill eller inte vill använda tillsats. Fungerar inte detta så gissar jag på att jag blir illa tvungen att
7 svar · 1,7k läst
·
Harit
Harit: Hi All, I dont know much swedish so writting in english, We moved into two story house in oct 2020. Last year I haven’t focus much on the problem with heating as that was our first year and we were still settling down. But problem was there and this is taking way too much of energy and time  2020 House comes with IVT Greenline Plus (Bergvärmepump). Both floors have a mix of underfloor and
0 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Faserna kan vara ihopblandade i el-skåpet och vid installationen av värmepumpen. Beror på när huset är byggt hur färgerna för el-ledningarna skulle vara.
5 svar · 5,6k läst
·
P
polarsson: [citat] 3 degC (kanal5)
19 svar · 4,1k läst
B
B-lin: [citat] Hej. Har nu fått igång värmen och tackar så mycket för hjälpen och info.
5 svar · 1,3k läst
·
Jannn
Jannn: Resultat: Än så länge fungerar pumpen fint och vatten leds bort trots många dygn med minusgrader. Tack för att ni bidrog! [bild] [bild]
5 svar · 5,2k läst
·
P
Pistvakt: Jag knackade lite uppgivet på enheten och sedan skulle jag prova om jag kunde känna om något hände i enheten när jag bröt och sedan anslöti strömförsörjningen. Då gick den... Den har aldrig luftats och jag tänkte göra det men nu när den funkar har jag stoppat huvudet i sanden... Men ska så göra. Framöver.
7 svar · 8,4k läst
·
S
sblixten: Det är en ctc ecopart 406 och just nu styr den på returen. Förmodligen kommer jag koppla om så att den startar på acktankens temperatur och att cp till acktank stänger av när vp stänger. Slutmålet är att köra med flytande kondensering, men det blir förmodligen först när acktank är bytt och då måste även spetsberedare vara på plats.
56 svar · 5,8k läst
·
S
Sarandil: Gick runt och kollade i dag på morgonen och kände på fönstren (-6 grader ute och hade gått ner till +16 inne), och det var åtminstone ingen fukt den här gången. Större risk för fukteffekt ju kallare det är ute, kanske. Men jag kan kanske hitta ett sätt att ha pumpen igång på natten, det lär ju vara att föredra hur som helst.
31 svar · 10,3k läst
·
Boilerplate4U
Boilerplate4U: Det kan eventuellt bero på att CP på kalla sidan fått problem med hastighetsreglaget. Om CP stannar får man larm ”Pressostat Låg” och elpatronen aktiveras därav den höga elförbrukningen. Kolla även filtret på kalla sidan. Se följande trådar: Ämne: Kan hastighetsväljaren på pumpen vara glapp Ämne: [Löst] IVT Greenline HT Plus E11 - köldbärarpumpen P3 stannat. Ev orsaker?
3 svar · 2,9k läst
B
BSOD: Japp, du verkar förstå upplägget. Spelar egentligen ingen roll om ni kör från huset mot attefall eller tvärs om, men innerdelen med beredare tar ju lite plats och det är i alla fall i mitt fall en bristvara på utrymme i attefallaren, så för mig fick utedel och beredare stå i boningshuset. Värmepumpar är inte så komplicerade heller. Låga temperaturer, och lite högre flöden i
4 svar · 1,4k läst
B
B-lin: Hej. Har en värmepump som krånglar. Det går inte ut någon värme ut i raddarna . Enrörssystem , 3 slingor . Varmvatten går ner i rörkasseten men når inte radiatorerna. Returkasseten där rören kommer tillbaka är iskall. Ibland får jag larm på att pumpen arbetar på sin högsta temperatur. Har för en vecka sen bytt både cirk-pump och växel ventil. Förra vintern bytes schunten. Får
0 svar · 2,1k läst
T
tompaah7503: Finns det någon (berg/ytjord)värmepump som har ett lokalt API som man kan dra data ifrån och eventuellt styra lite basic?
21 svar · 5,1k läst
J
Josth: [citat] Även om den gått 44174 timmar så blir det drygt 2200 timmar per vilket är lite. Drygt 3000 timmar per år mer normalt. Den verkar alltså lite överdimensionerad och man kan inte tjäna något på att byta till en starkare modell.
7 svar · 1,7k läst
J
Josth: Pancake är ju enkelt. Finns fler alternativ också beroende på hur man tänker den ska monteras: https://entrade.se/sv/Hem/Varmepumpstillbehor/Droppskalar Man måste handla där via sin installatör, går ej direkt till privatpersoner.
1 svar · 876 läst
DonPablo
DonPablo: Den avfrostar förmodligen. Har du nog många och stora element, du kanske har haft ved eller oljeeldning innan, och då är elementen oftast för små, för att man har varmare framledninge med ved och olja.
1 svar · 946 läst
Skärgårdsbyggare
Skärgårdsbyggare: [citat] Det blev en IVT 508C istället till slut. Även de hade ganska lång leveranstid men kunde åtminstone ge ett datum. Verkar ändå vara ett bra alternativ till NIBE.
4 svar · 5,2k läst
J
Josth: En komplett golvvärmefördelare har en cirkulationspump, en bypass och en begränsningstermostat eller shunt som begränsar eller tar ner framledningstemperaturen. Vet inte vad det kostar. Jaga rätt på en duktig VVS:are som kan värme.
14 svar · 2,9k läst
·
A
Amrich: Jag skriver under på följande: 1. Välj en leverantör du får förtroende för och/eller har bra referenser samt finns lätttillgänglig för eventuella fel och service! 2. Ta gärna i med borrhålet så det blir i överkant i dagsläget! Finns det planer på utbyggnad osv i framtiden så ta höjd redan nu. Inte roligt att behöva borra igen. Tekniken går åt det hållet att pumparna blir mer
31 svar · 7,6k läst
·
J
JPCBK: Tack för ditt engagemang :) Körde en del kyla i somras. Kommer inte ihåg omfattningen riktigt. Kanske en vecka totalt? Alla radiatorer står på 0 förutom i två rum där radiatorerna blev varma + på toaletten där det det är varmt oftare då den radiatorn står på 9 för att det inte ska bli kallt där inne. Golvvärmen är elektrisk i badrummet där nere.
7 svar · 1,4k läst
Bjerke88
Bjerke88: VVS Svepet i löddeköpinge installerade våran nibe f730
4 svar · 5,2k läst
R
Raggarn84: Är det någon som köpte via Vattenfall? Såg att de hade avtal med ett företag och vattenfall hade rätt bra ränta vid avbetalning.. Tror de hade IVT Air X 400 serien
10 svar · 2,8k läst
V
växelventil: nej behövs inte .
8 svar · 3,1k läst
·
DonPablo
DonPablo: kan vara motorn till trevägaren som gått sönder, eller själva trevägsventilen
7 svar · 2,8k läst
DonPablo
DonPablo: Alla element på full gas, eventuellt lägre i något ensataka rum, som man inte vill ha lika varmt i, typ sovrum. Sen justerar du på värmekurva tills du har ett behagligt klimat.
2 svar · 2,1k läst
DonPablo
DonPablo: [citat] Har du golvvärme? kollat så inget strypper den slingan?
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.