10 788 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
NIBE F750 värmer inte
Förångaren är begränsad pga låg temp. -11 på utgående luft. Har för mig att lägsta tillåtna förångningstemp var -15 eller -17 nånting, bilket verkar stämma ganska bra med din utgående temp.
Det finns inte mer värme i luften för kompressorn att ta. Vill du få mer värme, måste du öka ventilationen i huset.
Lite bakvänt egentligen, men om det är 0c ute och utgående temp är -11, så kommer en ökad ventilation ge mer värme från enheten.
Känns i alla fall inte som det är något fel på din enhet med kompressorn.
Det finns inte mer värme i luften för kompressorn att ta. Vill du få mer värme, måste du öka ventilationen i huset.
Lite bakvänt egentligen, men om det är 0c ute och utgående temp är -11, så kommer en ökad ventilation ge mer värme från enheten.
Känns i alla fall inte som det är något fel på din enhet med kompressorn.
När du säger ”öka ventilationen”, är det att höja farten på frånluften eller kan det räcka att öppna tilluftsventilerna ( som sambon gårnoch stänger för hon tycker det är kallt…..)?B BSOD skrev:Förångaren är begränsad pga låg temp. -11 på utgående luft. Har för mig att lägsta tillåtna förångningstemp var -15 eller -17 nånting, bilket verkar stämma ganska bra med din utgående temp.
Det finns inte mer värme i luften för kompressorn att ta. Vill du få mer värme, måste du öka ventilationen i huset.
Lite bakvänt egentligen, men om det är 0c ute och utgående temp är -11, så kommer en ökad ventilation ge mer värme från enheten.
Känns i alla fall inte som det är något fel på din enhet med kompressorn.
Det är viktigt att tilluftsventilerna är öppna för att få rätt luftflöde genom frånluftsvärmepumpen. F730/F750 är känsliga för störningar i luftflödet då bl.a. avfrostningarna styrs av uppmätt luftflöde och avgörs möjlig värmeeffekt som den kan producera.
Klicka här för att svara
