En snabb titt i guiden och bilderna säger att tillsats blockeras vid +1 grad om du följt de föreslagna inställningarna, och du har just nu ca +1.5, därav går inte elpatronen in
 
B
Förångaren är begränsad pga låg temp. -11 på utgående luft. Har för mig att lägsta tillåtna förångningstemp var -15 eller -17 nånting, bilket verkar stämma ganska bra med din utgående temp.

Det finns inte mer värme i luften för kompressorn att ta. Vill du få mer värme, måste du öka ventilationen i huset.

Lite bakvänt egentligen, men om det är 0c ute och utgående temp är -11, så kommer en ökad ventilation ge mer värme från enheten.

Känns i alla fall inte som det är något fel på din enhet med kompressorn.
 
B BSOD skrev:
Förångaren är begränsad pga låg temp. -11 på utgående luft. Har för mig att lägsta tillåtna förångningstemp var -15 eller -17 nånting, bilket verkar stämma ganska bra med din utgående temp.

Det finns inte mer värme i luften för kompressorn att ta. Vill du få mer värme, måste du öka ventilationen i huset.

Lite bakvänt egentligen, men om det är 0c ute och utgående temp är -11, så kommer en ökad ventilation ge mer värme från enheten.

Känns i alla fall inte som det är något fel på din enhet med kompressorn.
När du säger ”öka ventilationen”, är det att höja farten på frånluften eller kan det räcka att öppna tilluftsventilerna ( som sambon gårnoch stänger för hon tycker det är kallt…..)?
 
Det är viktigt att tilluftsventilerna är öppna för att få rätt luftflöde genom frånluftsvärmepumpen. F730/F750 är känsliga för störningar i luftflödet då bl.a. avfrostningarna styrs av uppmätt luftflöde och avgörs möjlig värmeeffekt som den kan producera.
 
  • Gilla
Iggmo och 1 till
  • Laddar…
Jag fastnar direkt för huset uppvärma yta. 210m2 är ju egentligen över Nibes rekommendationer, jag skulle redan nu för framtida planering titta på en annan värmekälla, den maskinen lever ju på gränsen.
 
Förångningsbegränsning inträder vid -17 grader, och då sänks kompfrekv med 1hz var 15e sek, vid -14 uppstår fri reglering igen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.