Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kan faktiskt inte säga om det ser bra ut eller ej. Har för lite erfarenhet om hur PID kontrollern ska uppföra sig. Jag hoppas att någon med erfarenhet av inverterpumpar kan svara.

Men jag kan komma med en reflektion som kanske inte är värt något och ta det för var det är.

Nu har tidsaxeln än rätt grov upplösning så det kanske inte säger så mycket.
Men verkar att den inte går som ON/OFF. Tycker dock den går lite spattigt (svängningar) vissa dygn.
Tycker inte effektbehovet borde ändras under dygnet så markant så att den börja svänga som tex 3:e Jan om det inte är annat som gör så att det blir så, tex termostater, vädring till och från mm.
Eller om utgivarens tid för påverkan står kort. Kanske är ett fenomen som kommer vid lågt effektbehov istället för att gå helt Off? Som sagt vet för lite om styrstrategin.
Pikarna antar jag är VV? Vet inte om det är normalt att gå Off efter en VV körning?

Hur upplever du? Har du ändrat något?
Pikarna är VV som du skriver, antar att värmebehovet inte finns strax efter VV-körning och det är därför kompressorn står stilla (20-30min efter VV-körning).
Som du ser på bilden så är frånluften ganska konstant i temperatur. Så inomhustemperaturen håller sig runt 20c (som jag vill ha den).

Jag har inte riktigt tiden just nu för att öppna alla strypningar och kontrollera temperaturer och ställa in efter det.
Funderade på att köpa flödesmätare (primärt på stammen) men hittar inte riktigt någon vettig.

X xLnT skrev:
Funderade på att köpa flödesmätare (primärt på stammen) men hittar inte riktigt någon vettig.
NC Flow tycker jag är bra. LKs optiflow gillar jag inte för flödesglaset har kontakt med vattnet så det blir svart efter ett tag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.