Hej,
Läst många trådar här som hjälp mig mycket, nedan inlägg blir mitt första.
Har en NIBE F730 i vårt nya hus som vi flyttade in i, i somras. Jag upptäckte efter en tid att det var en felkod på pumpen, att inte BS1 luftgivaren är kalibrerad. Jag vill minnas att jag inte sett det tidigare och att ”felet” uppkom efter en omstart. Kan jag med hjälp av besiktningsprotokoll (från juli 2021) för ventilationen, där samtliga don mättes, ställa in det själv eller måste donen mätas på nytt?
Uppmätt flöde, då, var totalt 67 (l/s)
Värdet på BS1 (värde, lufthastighetsgivare) enligt NIBE appen är cirka 240-250 beroende på när jag kollar.
Tack på förhand!

Låter som om allt är justerat och godkänt då borde fläkt hastighet stå rätt och flöde luftdon vara rätt men börvärdet om man nu kan kalla, det i panel fel

H håbbe1961 skrev:
Låter som om allt är justerat och godkänt då borde fläkt hastighet stå rätt och flöde luftdon vara rätt men börvärdet om man nu kan kalla, det i panel fel
Ah ok, tack för svar! Är det något som man bör åtgärda eller kan jag låta det vara? fläkt är på 65% (normal).

Skulle vara att den kompenserar fläkthastighet efter ex filterbyte eller att signalerar att filterbyte måste ske. Vet ej

klagar den på bs1, kan det även vara så att den avviker för mycket från det värdet som är ställt in i maskin vid ovk. du har en kalibreringsfaktor, diffar den för mycket, så larmar den, och beter sig underligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.