Hej! Min F750 har dem senaste dagarna inte levererat tillräckligt med värme. Framledningstempen ligger hela tiden under beräknad framledningstemp och gradminuterna har varit stilla på -1399 i flera dagar. Patronen ska starta på -1400 GM men den kommer aldrig dit. Jag ändrade start av tillsats till -1300 och du gick faktiska gradminuter upp till -1299 och har legat där sedan dess. Någon som har en idé om vad felet kan vara och hur det kan lösas? Tack!
 
Du måste ändra gradninuterna då elpatron ska hoppa in då jag förmodar att kompressorn inte orkar hålla värmen. Är man snål å tar bort elpatron så kan det få konsekvenser
 
V Vector skrev:
Du måste ändra gradninuterna då elpatron ska hoppa in då jag förmodar att kompressorn inte orkar hålla värmen. Är man snål å tar bort elpatron så kan det få konsekvenser
Det har jag provat. Jag höjde till 1300 för när elpatronen skulle gå in, men nu ligger gradminutrarna konstant på 1299 istället för 1399. Oavsett borde ju gradminutrarna fortsätta ticka ner om inte framledningstempen jobbar upp gradminutrarna.
 
Du ska sänka. Jag kan tänka att fabriksinställningen är typ 400/ 500 gradminuter å för varje hundratal den sjunker så stegar fler elsteg in
 
Vi menar nog samma. Dem talen jag nämner är negativa. Alltså höjde jag från -1400 till -1300 för att den skulle gå in tidigare. GM stod på -1399 resp -1299.
 
B
Men är det inte så att elpatronen går av och till, så länge gradminutrarna hamnar över 1300, så kommer elpatronen att gå tills man kommer ner på 1299 (eller kanske 1250 eller liknande) igen?

Eller menar du att elpatronen är helt avstängd hela tiden nu?
 
Precis.... minus 400 / 500 gradminuter brukar eltillskottvara fabriksinställd på så när gradminuterna kommer det så brukar första steget. Du måste sänka inställningen för att eltillsatsen ska gå in tidigare än vid 1300 gradminuter annars är det svårt att få det varmare på värmesystemet då jag förmodar att kompressorn inte klarar behovet då ni har kallt. Ställ ner till minus 500 så elpatron får chansen att ge någon effekt till pumpen
 
Meny
4.9.3 Start komp -60
Start tillsats -700
Diff mellan tillsatssteg 50
Du har inte ändrat värmepumpen till driftläge manuellt och valt endast kompressor?
Har du den i driftläge auto och elpatron är tillåten, så ska den gå in.
förutsatt att du inte blockerat elpatron i meny 4.9.2
Där ska den vara inställd original
Stopp av värme +15
Stopp av tillsats +5
Filtertid 24h
 
Som jag tolkar det så är patronen av hela tiden. Driftläget har varit auto men nu har jag satt den på Manuel så att patronen får jobba upp lite.

Det märkliga är att det har funkat fint fram tills nu med dem inställningar jag har.
 
men verkar ju som att något blockerar elpatron, vad ska det vara i sådana fall?
 
jag satte stopp av tillsats till 5 grader och nu är den iaf igång men den borde klara att hålla värmen utan patronen till viss del.
 
B
Hur kallt är det hos er då? Till vilken utetemp har du klarat dig utan elpatron tidigare?

Finns larm framme? Går kompressorn på maxvarvtal? Du kanske skulle in och kolla i menyer, det är ju en rätt modern maskin. Det borde gå att få fram. Fram retur, varvtal kompressorn, utgående lufttemp, förångningstemp med mera? (Samt aktuell utomhustemp).

Det kan ju vara något som är fel, t.ex. köldmedieläckage som gör att kompressorn går, men att den inte går bra.
 
Din kompressor kan inte gå för fullt, därför tillåts inte elen gå in och hjälpa till.
Du har något i dina injusteringar som inte stämmer. Något blockerar kompressorn från att arbeta för fullt.
Har den isat igen? har du stort hus (kvm)
Lite värden på pumpen hade varit bra, Framledning/retur hetgas/suggas förångartemp, frånlufttemp och avlufttemp m.m.
Har du uplink? skicka pm, kan jag kika på pumpen

Värmedrift Vid värmedrift styrs elpatronen av gradminutsberäkningen. Gradminuträknaren tillåts inte räkna ner till startvärdet för tillsatsen, om inte kompressorn under 10 minuter arbetat på sitt maximala varvtal, med hänsyn till begränsningar.
 
Redigerat:
J Jeppenedved skrev:
jag satte stopp av tillsats till 5 grader och nu är den iaf igång men den borde klara att hålla värmen utan patronen till viss del.
Man ska aldrig blockera elpatronen på värmepumparna, du får ett helt onormalt slitage på produkten och detta kan ge dig problem vid en garantireparation i framtiden. Elpatronen finns ju för att avlasta kompressorn och man ska veta att 730/750 har otroligt små kompressorer jämfört med motsvarande bergvärmepumpar.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Din kompressor kan inte gå för fullt, därför tillåts inte elen gå in och hjälpa till.
Du har något i dina injusteringar som inte stämmer. Något blockerar kompressorn från att arbeta för fullt.
Har den isat igen? har du stort hus (kvm)
Lite värden på pumpen hade varit bra, Framledning/retur hetgas/suggas förångartemp, frånlufttemp och avlufttemp m.m.
Har du uplink? skicka pm, kan jag kika på pumpen

Värmedrift Vid värmedrift styrs elpatronen av gradminutsberäkningen. Gradminuträknaren tillåts inte räkna ner till startvärdet för tillsatsen, om inte kompressorn under 10 minuter arbetat på sitt maximala varvtal, med hänsyn till begränsningar.
Huset är på ca 210 kvm. Den är inställd efter denna guiden sedan något år tillbakahttps://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0
 
  • Skärmdump av värmepumps serviceinformation med tidsfaktor, inställd effekt och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en värmepumps serviceinformation med temperaturvärden och systeminställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av värmepumps serviceinfo med aktuella värden på kompressorfrekvens och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av serviceinformation för värmepump med temperaturvärden och driftstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av värmepumpens serviceinformation med temperaturer och drifttider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.