Har en luftvärmepump (En mitsubishi fd25) installerad i ett gårdshus som stått kallt hela vintern.
Tänkte igår starta igång, men den ger bara kallluft. Den är nyservad för några veckor och fungerade då som vanligt, men då var huset uppvärmt.
Det ringer en liten klocka i mig att det inte går att starta när det är - grader inomhus.
Minns jag rätt och hur varmt ska det vara.

Du bör först och främst se till att det har varit spänning på några timmar så inte kompressor/olja är genomfrusna innan du startar upp då jag misstänker att det är riktigt kallt där du bor.
Vet inte hur kallt det är i gårdshuset men det kan ibland vara svårt att få igång dom i kyla så börja med att värma upp rummet med en annan värmekälla och starta därefter värmepumpen.

Det går att starta från kallställt, men det tar en djävla tid och den får jobbigt med avfrostningar i början, kör en kupevärmare eller elbjörn några timmar, så du kommer upp till kanske 10 plus

Tack för svaren.
Drog igång elradiatorer så det blev runt 10 grader inne ( är - 10 ute), men den blåste ändå bara kallluft.
Det finns dock ingen isolering på rören ute, för de har jag glömt att sätta dit. Fåglarna har ätit upp de gamla. Spelar det nån roll?

Eller har lagen om all jäkelskap sett till att den just gått sönder ändå.

Lite avsaknad av isolering är inte det som är problemet med uppstart.

tar för givet att den står i SOL läge och att den piper till när du gör ändringar!

C Comfort Thomas skrev:
Lite avsaknad av isolering är inte det som är problemet med uppstart.

tar för givet att den står i SOL läge och att den piper till när du gör ändringar!
Yes, den fungerade sist, men då var huset redan uppvärmt. Gasen är helt nypåfylld och den är tät.

L lillefar skrev:
Yes, den fungerade sist, men då var huset redan uppvärmt. Gasen är helt nypåfylld och den är tät.
Om den är nyfylld så innebär det med andra ord att det varit läckage.
Du är säker på att läckaget är åtgärdat och den verkligen är tät så det inte är soppabrist?

C Comfort Thomas skrev:
Om den är nyfylld så innebär det med andra ord att det varit läckage.
Du är säker på att läckaget är åtgärdat och den verkligen är tät så det inte är soppabrist?
Det var en koppling som läkte, men den är åtgärdad i samband och återfylldes efter det.
Men det kan ju vara så att nått gått fel helt enkelt.
Tyvärr är det gjort av en kompis som nu bor 70 mil bort (han jobbar med detta och har alla utbildningar + all utrustning), så jag kan inte reklamera det hela.

Den piper och svarar när jag försöker ändra temperatur.
Däremot ändras inte fläktens rörelser. Den står fast i högsta läget och i mitten läget.
Jag har inte igång i zone eller vad det nu heter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.