Värme allmänt
MHelin: Jag såg reklam för en produkt som heter Kickspace i en av de större inredningstidningarna. Kickspace verkar vara en typ av luftvärmesystem som sägs ska ersätta radiatorer. Det verkar fungera både med vattenburen värme och el. Titta gärna själva på www.kickspace.nu Sajten är ganska bra och det finns prislistor för de olika varianterna. Vad tror ni? Kan detta vara något att satsa på
cesar: Besök din närmaste rörhandlare. Dom brukar ha Wirsbos handledningar. Jag håller själv på att projektera en installation med wirsbos rir. Allt man behöver veta står i deras manualer.
KarlXII: Det beror väl bara på dålig konstruktion i så fall. Vårt hus står ju på plintar så man kan ju säga att vi har mellenbjälklag både uppe och nere, men inte 17 knäpper det..
JanW: Aha, dubbelmantlade acktankar, det förklarar beteckningar typ 400+200 i deras produktbeskrivningar. Annars kunde man ju tro att det var någon som inte klarat av att göra additionen :) Varmiteks VP innehåller R137 (eller hette det R134) samma soppa som är i klimatkontrollen i bilar. Tydligen kan man med detta köldmedel leverera mer värme (eller kyla), så Varmiteks idé är att inte
BAS: Jag har monterat en Handöl, kommer inte ihåg siffran på den. Pipan går i alla fall rakt upp. Dra upp den översta delen av skorstenen först och fixera den temporärt så är det bara att sänka ner den på plats på kaminen och undre delen av skorstenen. Vad gäller takanslutningen så var det inga större bekymmer. Tyvärr har det blivit kallt nu så du får väl tänka på täckning av
BAS: Hur ofta beror givetvis på hur mycket skräp det är i rören. Jag kör vartannat år. Du har förhoppningsvis ett dammfilter i "pannan". Låt skräpet sugas in där och rengör filtret efter rengöringen.
L-H: Värmer upp ca 95m2 garage (4.30 i takhöjd) med en oljeeldad varmluftspanna. De brukar finnas till salu begagnade till vettiga pengar, sen är det bara att göra en skorsten till den. Fördelen är att det blir fort varmt samt att det är en torr, skön värme. Nackdelen är att den bullrar ju en del. Själv köper jag diesel (billigt ;)) och eldar med, och får då slabba lite med jeepdunkar,
mathiasosth: Hej. Har ett par rörspisar som ska användas under vintern. Dom har inga luckor monterade, så jag undrar om någon vet om det är möjligt att montera det? Bra länkar? Pris? m.m. Mvh // Mathias och Nina
BoByggarn: [citat] Där är vi överens. En investering kan även vara i form av tex komfort (mer varmvatten)
marge: [citat] Jajamen - vi fick installerat vår Nibe Fighter 1215-7 med en FLM30 uppepå här om veckan! Eftersom den är så nyinstallerad så har jag inte så mycket erfarenhet att ge.. ännu... den bara tuffar och går! ;D
KarlXII: Det är fler ryggrader som protesterar...om inte pipan ovanför är väääldigt lång och den översta ventilen är strypt.
David: Intressant fråga. Jag undrar också om det i praktiken gör något om det finns glipor mellan L-blocken, eller om man ska spruta skumisolering i gliporna. mvh David
Anni: Har anlagt en trekammarbrunn enligt konstens alla regler. Förstärkt infiltration, platskärl med gummipackningar och ventilering med "skorsten" ut på taket. Finns det mer att göra om man vill undvika luktnedslag? Vissa påstår att en kanalfläkt skulle göra susen, andra att kanalfläkten skulle vara direkt skadlig. Skulle bland annat skapa motstånd i systemet och skapa frysrisk på
ama: Hej! Jag antar att du har tittat på http://www.grundfos.com? Jag letade nyss, men hittar inte din typbeteckning, kolla om det finns någon mera information på pumpen. /ama
MathiasS: Dom där gamla rören är kanon egentligen...ryms mycket vatten i dom....:) 22mm rör känns som standard för detta. Inte vet jag om man brukar snåla på dimensionen längre ut i systemet men jag skulle inte göra det.... Jag tycker förövrigt att du skall se över alternativet PEX-slang. Silvan's slang är dessutom billigare än kopparrör.
David: Ledsen att jag inte svarat, Markis. Jag "avlade rapport" om Polen i andra trådar. Vi struntade i att köpa "Nibe" i Polen då vi var rädda för att gå miste om garantin. mvh David
marge: [citat] Ja Fresh 90 är ju rätt dyra... Fast jag hittade dem för 198 spänn på en lokal bygghandel i går!!! Rena fyndet då ju! :D
tiggre: 22mm golvspån är ju bärande så ska välan funka bra som du vill göra har gjort så själv nämligen ;) gjorde dock EN tabbe... på ETT ställa nedanför sängen där man ALLTID går förbi så var det för kort mellan golvsskivorna, så knarrade lite... tog upp underifrån och förstärkte bara, funkade utmärkt :)
Ubbe: Någon som har en uppfattning om vad ett begagnat vattenavhärdningsfilter är värt ?
Ken: Jag har kopplat in en portabel elpanna (9KW) på min golvvärme för att plattan skall torka, den verkar inte orka med, eller så är det nåt fel på den, har termostaten på pannan på 40 grader, och shunten på 5 (halvt utslag ca). Temperaturen har pendlat lite, var under dagen uppe i 14-15 grader men nu på kvällen var det bara 6 (Utetemp var då 0). Kan det vara så att plattan kyls ner på
Rodge68: Jag tror att temperaturen kan ha en viss inverkan även på fukten. Varm luft kan bära mer fukt än kall. Så om du inte vill riskera att det blir för hög Rf. bör inte temperaturen var för låg. Det kan leda till mögel i förlängningen. Om du redan har lukt, försök att påminna dig om den varit där även under sommaren, om inte så skulle jag gissa att det bara rör sig om dålig
yonna: Jag har också 4 kvm badrum i kupa; uppvärms endast med litet elelement; resten av huset har vattenburen värme medelst oljepanna. Är snål; duschar hett & snabbt i kallt badrum ... Är det ekonomiskt försvarbart att, vid totalrenovering av badrummet, lägga in vattenburen golvvärme? Blir naturligtvis en hel del rördragning till befintlig uppvärmning. Hur stor driftkostnadsskillnad blir
Bob_the_builder: Ett enkelt, enfas, bensinelverk på 1-1,5 kVA kan man få för ca 4000 kr. Det är inte fel investerade pengar för en villaägare, i synnerhet inte om man har vedeldat. Då kan man driva lite mer än med en växelriktare (som jag misstänker länken ovan pekade på).
MathiasS: Jag är inte expert på detta område (heller) men jag tror du gör klokt i att öka hastigheten på pumpen ett snäpp så att diffen är 5grader eller mindre (3-5). Risken med att skjuta tillbaka för kallt vatten är förstås att vattnet kring slangen i hålet fryser. Det är inte bra. I värsta fall kan detta deformera slangen. Nu tror jag inte det är någon risk för frysning så länge det
Hobbit: Go´morron, det glädjer mig att höra - nu skickar jag också en smiley ;D Hoppas det löser sig och du blir nöjd - men kom ihåg att höra med sotarn i alla fall innan du sätter ditt kaminen och rökröret. Något du kanske inte tänkt på tidigare kan ställa till det för dig trots allt. Såsom avstånd till brännbar vägg, avstånd till nästa hus osv. osv. Hobbit
KarlXII: Sorry, 22 mm är det. :) Det är bara 260 cm mellan fördelarna så det funkar säkert. Hehe, snart ja! Vi ses till jul... ;)
Strisak: Pax:s grejer verkar smidigt att montera men jag tror inte på plast i detta fallet. Plasten är nog mer för syns skull och isolerar man dessa så tappar man den effekten och kan likagärna välja billigare i plåt.
joan: Kort svar på sista frågan - nej du betalar kostnaden som kommunen investerat för att dra fram va till din tomtgräns - detta görs bara en gång. Tänkte också ge en kort beskrivning av vårt upplägg: VVS-dragning på tomt och i grund - upphandlat via vår grundentreprenör. Svårt att skilja på grund och golvvärme eftersom det är en och samma sak idag. Lika bra att få rördragningar på