1 127 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Pannbytes regler
Jag gjorde det för ett år sedan. Bygglov behövs inte, men bygganmälan ska göras till kommunen och sotaren måste kontaktas för att pipan som du ska använda ska godkännas. Det kan vara klokt att göra som jag och ta kontakt med sotarn först och se om den aktuella pipan kan användas för ved. Jag blev t ex tvungen att växla av en takstol från skorsten eftersom den satt för nära. Pipan måste även provtryckas av sotarn.
Om du tänker koppla en vedpanna där en gammal oljepanna har suttit så bör du kolla att pipan är tillräckligt grov. En oljepanna har mycket lägre krav på drag och dimensioner på rökgångnen än en vedpanna. I min oljepipa satt det ett 100mm rostfritt rör så det gick inte med den pipan. Lyckligtvis fanns det en annan pipa som jag kunde använda.
Annars tror jag inte att det är så många andra regler som man måste följa. Tänk på att du måste byta expansionskärl eftersom du kommer att öka systemvolymen en hel del. Det kan också vara klokt att se över brandskyddet i pannrummet. Det är lite svårtolkade regler som boverket har, men Minerit, puts eller dubbla lager normalskiva gips (13mm) i väggar och tak tror jag ska räcka.
Om du tänker koppla en vedpanna där en gammal oljepanna har suttit så bör du kolla att pipan är tillräckligt grov. En oljepanna har mycket lägre krav på drag och dimensioner på rökgångnen än en vedpanna. I min oljepipa satt det ett 100mm rostfritt rör så det gick inte med den pipan. Lyckligtvis fanns det en annan pipa som jag kunde använda.
Annars tror jag inte att det är så många andra regler som man måste följa. Tänk på att du måste byta expansionskärl eftersom du kommer att öka systemvolymen en hel del. Det kan också vara klokt att se över brandskyddet i pannrummet. Det är lite svårtolkade regler som boverket har, men Minerit, puts eller dubbla lager normalskiva gips (13mm) i väggar och tak tror jag ska räcka.
Kolla Skatteverket, nya regler men jag har inte koll på om det är utbyte eller om det gäller enbart nyproducerat där man byter till biobränsle, värt att kolla iallafall !
Solfångare är ett bra komplement till vedpannan då du slipper elda upp under sommarmånaderna för värmvattnets skull, ska själ installera en Baxi vedpanna med Solentek celler som komplement. Bidrag finns för solfångare...se Boverket.
Solfångare är ett bra komplement till vedpannan då du slipper elda upp under sommarmånaderna för värmvattnets skull, ska själ installera en Baxi vedpanna med Solentek celler som komplement. Bidrag finns för solfångare...se Boverket.
Klicka här för att svara