Man brukar rekommendera 1cm/m för att papper och fekalier ska flyta med vattnet...

Ingen aning. Vad är det under?
Är det betong eller är det bjälklag?
Isåfall, finns det golvvärmeslingor..och vilket håll går golvbjälkarna?
Det finns massor man måste ta reda på innan man kan lämna ett pris.

Jag kan inte gissa pris iallafall, för jag är ingen hantverkare. Min gissning är att det blir skitdyrt :(

Det kompisarna garvar åt är nog att de lyckdes lura i dig att det hetter bruttilittet :D

Annars har jag hört samma sak, men frågan är om det gäller med moderna plaströr som är så glatta på insidan?

Man talar alltid om 1cm/m. Däremot tror jag praxis är att köra upp till 3cm/m inne...så är det gjort här iallafall.
Jag tror inte man ska tumma alltför mycket på det oavsett om det är plaströr - det är inte säkert att de håller sig så släta när fekalierna har sedimenterat där under årens lopp..

Bruttilitet.... jag håller nog med Alfons där... ;D

Om det rekommenderas 1% lutning skall det vara det. Det lär t.o.m. vara i överkant, fråga en gammal röris (inte mig). Rinner vattnet undan för snabbt finns inget som bär fekalierna, så det är snarare en nackdel med större lutning så länge det inte är lodrätt.

Har också hört av en röris att 1cm/m är lite i överkant. Han sade att det skulle vara 4 promilles lutning dvs 0.4 cm /m. Mitt är dock lagt på 1cm/m och funkar bra.

Gå in på Uponor,s hemsida där finns lite av varje om ämnet :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.