Värme allmänt
Hasse: Alig AB i Mariestad granskade mina ritningar på ventilationen för en ringa kostnad. Dom levererade senare materialet till ett bra pris. Dom har ingen nätshop men servicegraden och upphandling och kontakterna har varit utmärkta. Kolla deras hemsida: www.alig.se
MathiasS: Det är klart värmen tar sig igenom gipset!!! En av Wirsbos rekommenderade och vanligen förekommande förläggningssätt är att lägga 22mm spån OCH dubbelgips ovanför rören. Med bara dubbelgips är det inte så jättestor skillnad mot att gjuta. Ja, bättre värmeledning (åt alla håll) med att gjuta, men dubbelgips på tex glespanel är en bra konstruktion. Fundera också på bygghöjden
Plumber: [citat] En 200 liters kommer man långt med.Ställ temperaturen på ca 75 grader på beredaren och ställ tappvarmvattnet på ca 50 grader medhjälp av blandingsventilen så har du ca 300 Liter 50 gradigt vatten,och det räcker långt..
Andersson: Hej, jag monterade just en sådan i helgen, och den jag köpte av bygghandeln (tillverkad av jönåkers-pannan tror jag) var justerbar. DVS det var en bottenplåt, stos som monterades vinkelrätt mot taket och tätades mot undertaket, däreftervar det en skorsten fyrkantig ca 200mm monterades även den vinkelrät mot taket. Sen till sist hatten som gick ned över skorsten och som man monterade
NikS: Tack för era synpunkter. En del av dem var sådana tankar som jag själv har. Min goda vän byggaren försöker alltid finna billga och enkla lösningar på alla möjliga problem. Ibland blir det bra ibland inte... Jag tror nog att det blir glespanel och plåtar med golvgips... Att bära upp en massa betong på ovanvåningen har jag ingen lust med. Dessutom har vi räknat med att golvet på
Midas: Kollade upp med Nibe och det ska vara en 360! Detta skall numera även vara standard från husleverantören. Tyvärr så är det ju fortfarande inritat en 310 på ritningen - så det blir ytterligare en korrigering av ritning
MathiasS: [citat] Jag sket i att nita fast plåten i köket. Nog för att jag brottades med slanghelvetet men några problem med plåtarna hade jag inte.... :D Vi får väl se hur det funkar!
Larra: Hej! Jag har ett hus på 107 m2 som har en mekanisk frånluftsventilation, elradiatorer och en varmvattenberedare på ca 250 liter (byggt 1985). Nu har jag tänkt bygga på mitt hus med en övervåning på 60 m2. Detta innebär att jag måste komplettera (bygga om) min ventilation. Då dök tanken upp, på att ersätta ventilationen med antingen en frånluftsvärmepump (med kombinerad
kexbert: Hej är det någon som har erfarenhet av solpaneler som uppvärmningskomplement.Pris, modeller, mm,mm ::)
Eld: Ställ din fråga här: http://www.novator.se/online/index.html så får du säkert ett uttömmande svar.
stefan-lololo: er der nogler der har nogle eksempler på vvs og elritninger, som vil dele dem med os andre ;) gerne med priser på det udførte arbejde
Plumber: Den generella regeln säger att: Om det e kallt inne vid plusgrader utomhus så justera på "Fininställningen/Paralellförskjutningen" Om det e minusgrader ute och det e kallt inne så ändra värmekurvan ett steg. Kolla även under "kurvlutning" att MAX begränsningen e satt till 45 grader. Sen som Jani säger,små rörelser.Bruknar likna det vid att backa med ett släp,man gör små
Pebbe: [citat] Hmm, kanske har du rätt i det eldningssäsongen (om man kör solfångare också) är väl oktober till mars/april, ska ta en funderare till. Tycker fortfarande att kombinationen eldstad (mysigt) och att samtidigt starkt bidra till uppvärmningen av hela huset är lockande tanke i alla fall. :-/
Eldaren: "Eldaren: Blir det mycke vatten både när den kyler och värmer? Tänkte ha min undet altantaket men det är kanske inte så bra om trallen blir blöt hela tiden. " Jag körde aldrig kyla med min värmepump men mängden vatten beror ju på hur fuktig luft som passerar genom värme/kyl-elementet. Ifrån innerdelen fanns det en dräneringsslang som man kunde dra ut till lämpligt ställe så det
roer: Jag har knåpat på ett excelblad som ni kan kolla på. Ta det för avad det är, jag är ingen expert på excel eller ekonomi så prova om ni vill. Gula fält är till för att ändras. http://www.hemma.ac/kalkyl.xls /Robert
Bob_the_builder: Då blir du ju inte av med fukten i badrummet/bastun istället.
frasse: Han är faktiskt runt 30 så det har inte med åldern att göra. Han kanske har gått som lärling hos nån gammal plasthatare, vad vet jag :) Det blir några skarvar, men allting kommer att lödas ihop så jag tror nog att det skall funka. Varm och kallvatten läggs med prisolrör, skarvlöst från fördelningen i källaren och dolt i väggar och golv fram till varje slutpunkt, alltså inga
TN: [citat] Var och pratade med en säljare av dessa, de kör en kampanj nu drygt 20000 för den. Dessutom sade han att om man har murat en del själv så är det inte så svårt att montera den själv.
KarlXII: Ha! Ser du ingen skillnad? Jag trodde du hade radar för såna bjälkar.... ;)
Ken: OK, jag startade en ny tråd och svarade på några frågor här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1068659056;start=0
NikS: Finns det någon därute som har erfarenhet av optiheat golvvärmesystem? www.optiheat.se
Joukko: Jag ringde en borrfirma för en stund sen och han sa att jag skulle tömma ut så mycket vatten från brunnen under ca 45min. Jag gjorde det och nu har vattnet blivit lite lätt ljusbrunt så det verkar som det mesta av skiten har sjunkit till botten. Jag provsmakade på vattnet och det smakar inte äckligt bara en lite järnsmak. Nu ska jag låta det rinna till vatten och inte använda allt för
stefan-lololo: kamin kopplad til vatten-radiator, er der nogle der har erfaring med det? har kigget på olivia aqua!! nogle der kender til produktet eller noget ligende? http://www.titanheating.dk/Default.asp?ID=15#192 hvad koster det normalt at få installeret en kamin?