3 876 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
bergvärme i nybygge?
Sida 1 av 2
hej är det någon som vet hur mycke mer en bergvärme anläggning kostar exlusve hål. mot en frånluftsvärmepump som dom flästa hus tillverkarna levererar med.om jag tar bort värmepumpen är det något annat som jag måste köpa till? ventilation,varmvatten beredare eller liknande grejor
Vi har valt att ersätta frånluftsvärmepumpen med en Nibe1210 plus en FLM30 (frånluftsaggregat). Det är allt man behöver. 1210 har redan varmvattenberedare.
Kostnaden för maskiner c:a 50000 inkl. moms.
Installationskostnader är det samma. 10000-15000kr får du räkna med. Betala mera ska du inte behöva.
Borrning kommer att kosta oss 25000 ink moms, bara så att du kan jämföra.
En frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360 kostar 38.750 ink moms
Fighter 600 42.500
Det beror på hur stort hus du har.
IVT.s är dyrare.
Kostnaden för maskiner c:a 50000 inkl. moms.
Installationskostnader är det samma. 10000-15000kr får du räkna med. Betala mera ska du inte behöva.
Borrning kommer att kosta oss 25000 ink moms, bara så att du kan jämföra.
En frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360 kostar 38.750 ink moms
Fighter 600 42.500
Det beror på hur stort hus du har.
IVT.s är dyrare.
Ja, jag vet att dom flesta tar ordentligt betalt för sina jobb ;D
Första offert vi fick "paketpris" var 120000 ???
Det är sjukt hur hantverkarna lurar folk här i Sverige.
Från den offerten om du räknar:
50000 för pumparna
25000 för borrhål
hur mycket är kvar för bara installation ?
Installation bör kosta 10000-15000.
Vi letar fortfarande en installatör som inte vill råna oss :-/
Första offert vi fick "paketpris" var 120000 ???
Det är sjukt hur hantverkarna lurar folk här i Sverige.
Från den offerten om du räknar:
50000 för pumparna
25000 för borrhål
hur mycket är kvar för bara installation ?
Installation bör kosta 10000-15000.
Vi letar fortfarande en installatör som inte vill råna oss :-/
Det var väldigt billig! under rekommenderade pris om du menar med moms, förstås :-/
Vi kan slås ihop, du får telefonnummer till borrgubbe, jag får telefonnummer till din pumpsäljare ;D ;D
Nu är det fråga vem ska installera ?
Vi kan slås ihop, du får telefonnummer till borrgubbe, jag får telefonnummer till din pumpsäljare ;D ;D
Nu är det fråga vem ska installera ?
Patric -> Javisst, vill man betala 25-30000 kr mer än man behöver göra, så kan man ju köpa hela paketet från en leverantör....
Vi har också fått offert på 25.000 kr för ett borrhål på 100 m, och det är från samma seriösa borrfirma som de som säljer paketlösning använder.
Vi har också fått offert på 25.000 kr för ett borrhål på 100 m, och det är från samma seriösa borrfirma som de som säljer paketlösning använder.
Samma här, rekommenderad av en kund som har använt dom ;D ;D
Varför tror man att för att det är billigare måste vara utan kvitto ??
När jag anlitar hantverkare vill jag ha specificerat varje punkt med prislapp på.
Dyrt är inte alltid bra :-/
Varför tror man att för att det är billigare måste vara utan kvitto ??
När jag anlitar hantverkare vill jag ha specificerat varje punkt med prislapp på.
Dyrt är inte alltid bra :-/
Sweli -> 101.700 kr är alltså vad vi fått som lägsta offertpris för hela paketet. Göteborg, Stockholm och Malmö borde vara dyrast på paketpriserna. Men vi köper varje del för sig och hamnar på samma kostnad som ni gör ungefär (80-85000 kr).
tack för alla priser och komentarer. om jag fattat rätt så är det många som installerar bergvärme i ett ny bygge.
i mitt fall så har jag en borrad brun på 90m och den ska fungera hyfsat att värma upp ett hus 125kvm-150kvm.jag fick höra att carrier ab har en berg&frånlufts värmepump som jag ska titta lite närmre på,för mitt hål är inte tillräckligt djupt.är det någon som har hört något om den.skulle va ny för i år
i mitt fall så har jag en borrad brun på 90m och den ska fungera hyfsat att värma upp ett hus 125kvm-150kvm.jag fick höra att carrier ab har en berg&frånlufts värmepump som jag ska titta lite närmre på,för mitt hål är inte tillräckligt djupt.är det någon som har hört något om den.skulle va ny för i år
Visst går det. Men det är inte rekommenderat. Av de som borrar hålen. Det är ju lite läskigt om det springer läck, men då har du köldbärarvätska i grundvattnet en bra bit ifrån iallafall även om du borrat ett hål till.
Det enda som kanske är knökigt är om pumpen pajar därnere, då måste värmeslingan upp också i samband med reparation.
Men det kanske man står ut med för 20-25000?
Det enda som kanske är knökigt är om pumpen pajar därnere, då måste värmeslingan upp också i samband med reparation.
Men det kanske man står ut med för 20-25000?