S
Snowblade: http://www.elman.net/
3 svar · 2,0k läst
D
David: Tack för svaret. Så om jag förstår dig rätt bör tilluft alltid komma nedifrån om det inte ska uppkomma kallras/drag? mvh David
2 svar · 3,3k läst
A
AndersG: Eftersom varm luft stiger uppåt så skule jag stta dem så högt det är praktiskt.
4 svar · 2,5k läst
M
mgb62: Hej jureit. det var ett uttömande svar. Var kan man hitta de där enkla paketen som bara går till tappvarmvatten?
2 svar · 4,1k läst
H
Harley: Kolla in Novators "bioenergidialogen", där finner du alla möjliga oc´h olika lösningar. http://www.novator.se/online/index.html
6 svar · 3,2k läst
R
Rodge68: Det är väl som med allt annat att det krävs underhåll. Efter 10 år skadar det inte att göra rent luftkanalerna. Men som i regel fungerar detta system bra. En bekant har detta system och han är mycket nöjd. Låg energiförbrukning. Men se upp med följande: Kolla om närmaste granne eldar med öppen spis ofta - risk för att du får in det i ventilationen. Kolla vart aggregatet sitter i
1 svar · 3,3k läst
Hobbit
Hobbit: http://www.skorstensskydd.se/ ska det låta - :o Ursäkta Hobbit :-[
4 svar · 7,7k läst
Hobbit
Hobbit: :-/ Kom just på en sak ..... Kolla rördimension från kommunens vattenledning in i huset. Vanligtvis ska det ju vara en viss "förminskning" ända fram till kranen där du tappar vatten. Dvs vi börjar med kommunens vattenledning och din privata. Och säger att den är 1'' eller större. Sen vidare med 3/4'' eller 1/2'' ju mindre rören blir - ju högre trycket (för- hoppningsvis) Om ni har
7 svar · 7,7k läst
E
Eld: Jag gissar att starten sliter hårt på kompressorn för att den inte får juste smörjning förrän den kommit igång ordentligt. :-/ Så är det med många maskiner.
2 svar · 2,2k läst
T
tiggre: när man läser sånt här är man överlycklig att ha en bra röris... bulle å kaffe är allt han begär för att ha humöret på topp :)
10 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: Jag undrar vad det är som är så unikt med detta (tittat lite på deras hemsida). Det ser ut som vilket värmegolv som helst?
1 svar · 3,3k läst
B
BAS: Jag har samma problem med mitt hus på Gotland. Det tar dock endast ca 30 minuter att tömma vattenledningarna och göra klart för vintern. Jag har samtliga rör dragna med lite lutning (ej synligt) så att allt rinner mot en punkt. I denna punkt är två T-rör (varm och kallvatten) med varsin kulventil anslutna. Dessutom så finns en likadan konstruktion på anläggningens lägsta
1 svar · 2,2k läst
B
BAS: Jadu Kurre. Eftersom vi har en kelling och två töjser så gäller det att se upp för sorkarna ::) . Vad gäller de andra krypen så är det inga större problem. Det är mest myror som stör. Men visst är det viss vattenbesparing då det regnar och är under 10 C[sup]0[/sup].
10 svar · 3,8k läst
J
Jani: Intressant ! Men billigt?, njae.......
1 svar · 1,2k läst
B
BoByggarn: Huvudsaken är ju att det fungerar... Jag gissar också på att röret är delat invändigt.
6 svar · 2,1k läst
J
JesperS: Jag har ett mycket svagt minne av att jag sett gråa 40 rör på Silvan. Som sagt, mycket svagt .....
1 svar · 3,9k läst
L
LB: Nu!!! Sitter skorstenen där med huv och allt. Man är mäkta stolt! Tog bara nästan ett år att få till det. Om en vecka har bruket torkat och eldning kan påbörjas om nu sotaren inte misstycker.
7 svar · 6,8k läst
L
Link: Hej ! Finns inte iq term termostater för bara ett element? Har för mig att jula säljer dessa.
8 svar · 4,0k läst
L
lt: Hej! Enligt lantmäteriet kan ett avtalsseritut vara utformat ungefär såhär: Med detta servitut lämnas rätt för fastigheten x (din fastighet) att på fastigheten y anlägga, bibehålla och förnya z (i ditt fall värmepumpslinga). Skall skrivas under av ägarna till de båda fastigheterna och sedan skickas till tingsrätten. Kostar några hundra kr enlig lantmäteriet.
5 svar · 2,4k läst
K
Ken: Hittade radontätningsringar här: www.wideco.se/produkter/pdf/pdf/f802.pdf det är ju bara en gummitätning samt en slangklämma.. Undrar om det verkligen behövs, står inget på ritningen.
7 svar · 14,6k läst
D
Dorell: Vill bara tipsa om vikten av att kolla varför det läckte in vatten i golvbrunnen. Det brukar bero på att man har takvatten kopplat på spillen vilket kan få till följd att det vid häftiga skyfall avloppsrören inte klarar av flödet utan att det tränger in i lägsta punkten, dvs golvbrunnen. Om så är fallet koppla bort stuprören t ex ut på mark eller till dagvattenledningen om det
4 svar · 9,0k läst
L
LB: Är "Rördragningarna" bara stumpar som sticker upp ur plattan för att anslutas till VP´n så är det bara att kapa med en rörkap till 29 cm höga... Jag lät min rörmokare både koppla in VP´n och sedan skjuta den på plats. Något annat kan jag inte tänka mig!
1 svar · 2,8k läst
S
Snowblade: Det finns någon form av pressverktyg nu för tiden att få ihop rör. Har ingen länk just nu för att beskriva. Värme går också att göra med värmegolv i isolerskivor. Lite mindre takhöjd. Men det finns riktigt tunna skivor och rör nu för tiden. Borde bli billigare att bara blia för nya avlopp än hela golvet och göra ny platta inifrån. Om man inte gör det just nu så kan man
10 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: Tips: www.rinkabyror.se säljer 360P för 34700SEK ink moms. Där finns även allt annat du behöver till bra priser.
1 svar · 2,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: När man väl använder toaletten är det ganska ointressant om det är sommar eller vinter, eller om någon kommer använda den om fem minuter eller fem månader nästa gång... ;)
4 svar · 3,7k läst
B
BAS: Vaddå kylskåp på landet? Det finns ju gratis kyla att tillgå ::) : http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1060805591
4 svar · 3,1k läst
S
Snowblade: Jo det ligger på c:a 1000kr/m. Det är firmor som har certifikat att sätta in rör + material runt röret, det är någon form av, icke brinnande, små skifferliknande bitar.  Ett problem kan vara fall det är någon för kraftig böj i kanalen. Då behövs det ibland tas upp ett hål för att komma åt. Ett högt uppsatt spjäl kan också ställa till lite, för röret kommer ej längre ned
2 svar · 2,6k läst
R
Ralf: Det är ju två spearat system, ett i värmepumpen o ett i pannan. Det var nu värmepumpen som lät, cirkulationsystemet i pannan o elementen lät inget alls. Nu var det ungefär som General Failure skrev, det var avfrostningsvattnet som skulle ut. Den slangen var ansluten till ett avloppsrör i golvet. Den var dock itne helt öppen pga skit i röret. När jag tog loss den sipprade det iskallt
5 svar · 7,7k läst
J
Jani: Spel för galleriet, nibe anger COP enligt EN 255 utan pumpar, resten anger enligt EN 255 med pumpar, detta innebär inte att hela pumpeffekten räknas med, utan endast en liten (?) del. Ty i EN 255 räknar man också med ett värmetillskott från pumparna till systemet. För att lättare kunna jämföra mellan tillverkarna, finns denna länk med testreultat från ett testcenter i schweiz. Där
3 svar · 4,7k läst
T
TN: Om du lägger lös kabel så kasta eventuell medföljande tejp långt åt skogen. Den duger när man skall lägga ut kabeln i början, men sedan innan du skall flyta golvet så ta fram limpistol med något bra klister! Annars finns risken att du blir jäkligt stressad av att kabeln börjar släppa lite här och där.......
4 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.