2 963 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fritidshus
I mitt fritidshus som är på två plan med 70m2 i varje plan. Skall jag satsa på elvärme eller Vattenburen golvvärme på bottenplanet och vattenradiatorer på övervåningen. Obs eftersom jag är behörig elektriker kan jag göra elarbetet själv.
Eftersom det är ett fritidshus som det i värsta fall kan bli strömlöst på vintern kan man då köra med glykol i värmesystemet. ???
Eftersom det är ett fritidshus som det i värsta fall kan bli strömlöst på vintern kan man då köra med glykol i värmesystemet. ???
Japp, jag skulle nog välja direktverkande el. Fast kompletterat med en braskamin eller vedspis. Detta för att kunna kapa de värsta elslukartopparna, klara ett strömavbrott när man är i huset, snabbt få upp värmen och för att det är mysigt att elda. Alternativt kan man satsa på en tung sak i täljsten eller en kakelugn, men då blir det mycket dyrare.
Jag skulle tro att det går att pytsa i glykol. Det används ju flitigt i solvärmesystem, men frågan är om radiatortermostater och sånt gillar glykol.
Jag skulle tro att det går att pytsa i glykol. Det används ju flitigt i solvärmesystem, men frågan är om radiatortermostater och sånt gillar glykol.
Kalkyl på enbart materiel: för 2 x 70m2 fritidshus
Övervåning med vattenradiatorer:
8 st vattenradiatorer á 785:- 6280:-
8 st Kopplingssatser á 266:- 2128:-
8 st Termostater á 134:- 1072:-
50 m Prisolrör 1700:-
elpanna 11000:-
Nedervåning med golvvärme:
pexrör 12 x 25 480m 8000:-
Wirsbo fördelare för 4 slingor 1015:-
Wisrbo fördelare för två slingor 599:-
6 st Rumstermostat Danfoss á 190:- 1140:-
Kopplingsplint för golvvärme 211:-
tot: 33105:-
Jag har säkert glömt en hel del materiel.
El-värme i huset kostar ca:
15 st elradiatorer á 1500:- 21000:-
elcentral 1000:-
rör + ledning 1000:-
summa 23000:-
det skiljer inte mer än ca 10000:- förutom intstallation.
Eftersom jag har allmän behörighet så kostar elinstallationen 0:- Vad tror Ni är detta rimligt ??? :
Övervåning med vattenradiatorer:
8 st vattenradiatorer á 785:- 6280:-
8 st Kopplingssatser á 266:- 2128:-
8 st Termostater á 134:- 1072:-
50 m Prisolrör 1700:-
elpanna 11000:-
Nedervåning med golvvärme:
pexrör 12 x 25 480m 8000:-
Wirsbo fördelare för 4 slingor 1015:-
Wisrbo fördelare för två slingor 599:-
6 st Rumstermostat Danfoss á 190:- 1140:-
Kopplingsplint för golvvärme 211:-
tot: 33105:-
Jag har säkert glömt en hel del materiel.
El-värme i huset kostar ca:
15 st elradiatorer á 1500:- 21000:-
elcentral 1000:-
rör + ledning 1000:-
summa 23000:-
det skiljer inte mer än ca 10000:- förutom intstallation.
Eftersom jag har allmän behörighet så kostar elinstallationen 0:- Vad tror Ni är detta rimligt ??? :
Klicka här för att svara