Det är dags att fixa ny infrastruktur för tappvatten i huset.

Antaligen blir det Wirsbo som får bidra med lite pexslang och kopplingar men det jag funderar på nu är om ni som just tänk igenom detta har lite bra tips.

Jag gissar att detta inte är alltför komplicerat men det skadar antagligen inte med lite extra info. Wirsbo ger ju som vanligt ofantligt mycket info i sina broschyrer och anvisningar.


Hjälp!

 
Det är inte så mycket att fundera på egentligen.
Ett par saker bara...slangen är ganska bånglig att böja och fjädrar en del. Det KAN bli ett problem i ytterväggar eftersom slangen vill fjädra utåt i böjen.
Hamnar den för långt ut blir det ispropp när det blir för kallt. Anteckna noggrant och dokumentera var slangen går i väggar och bjälklag.
 
Det finns ju bockfixturer för PEX i olika dimensioner för 90 graderssvängar. Har någon hört om gnagare gillar PEX?
Hörde för ett tag sedan om en som fick sin bostad vattenfylld under semestern pga en brusten PEX-anslutning.
Själv drar jag prisol till allt utom golvvärmen.
 
Benno skrev:
Det finns ju bockfixturer för PEX i olika dimensioner för 90 graderssvängar. Har någon hört om gnagare gillar PEX?
Hörde för ett tag sedan om en som fick sin bostad vattenfylld under semestern pga en brusten PEX-anslutning.
Själv drar jag prisol till allt utom golvvärmen.

Äasch, jag har knappt spindlar innomhus......:)
 
Det blir plastslang. Draget i ett stycke från tappställe till fördelare och från fördelare till inkommande vatten.

Prisskillnad mot koppar har jag ingen koll på, men koppar är sketdyrt så dyrare kan det väl ändå inte vara.

Jag gillar plast!
 
Jag med. Har man sett guckan som finns i kopparrören efter bara några år, så är man helsåld på plaströr....
 
Du kan tro vad du vill. ;)
Plaströren ser jag dessutom vid fördelaren och kan göra en okulär besiktning när jag vill. Lite svårt att se genom kopparrör... :P
 
Jag tänkte ha cirkulerande tappvatten (så att det alltid finns varmvatten nära kranen). Finns det nån nackdel med detta förutom att det läcker lite värme?? Cirkulationsflödet skall vara mycket litet.
Nån som har erfarenhet av detta?
Vilka dimensioner används förresten? Jag skall ha kopparrör.
/Torparn
 
Torparkungen skrev:
Jag tänkte ha cirkulerande tappvatten (så att det alltid finns varmvatten nära kranen). Finns det nån nackdel med detta förutom att det läcker lite värme?? Cirkulationsflödet skall vara mycket litet.  
Nån som har erfarenhet av detta?
Vilka dimensioner används förresten? Jag skall ha kopparrör.
/Torparn
Jag tror att vvc är mycket ovanligt i småhus faktiskt. Förutom lite förluster så antar jag att det blir dubbelt så mycker rör för vv (mellan fördelare och vv-beredare).

Jag pratade med Wirsbo angående dimensioner idag och vi enades om att för mig var 18mm i stamnätet ok och sedan 15mm från fördelare till tappställe. Skall också kontrollräkna detta ikväll tänkte jag. Det kan skilja sig en aning mot kopparör, tror man tillåter högre hastigheter i pexrör (har med ljud att göra).


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.