Värme allmänt
DoJz: Det kan jag faktiskt inte svara på. Jag vet inte hur den ser ut, men jag gissar att de flesta Conturor har ungefär samma uppbyggnad. Ni får höra med husleverantören eller leverantören av Contura direkt. Vi köpte vår fläkt av husleverantören, men om jag inte missminner mig så kom leveransen direkt från Contura. /D
Cujo: [citat] Nja, Den koncentrationen av halon som krävs för att släcka elden, är lägre än den konc. som krävs för att du ska kvävas. Kommer dock inte ihåg hor stor skillnaden i konc är. Men du har en chans att överleva. Men den diskussionen är iofs ointressant eftersom halon är förbjudet. Både nyinstallation och påfyllning av befintliga släckare/släcksystem. Idag används ofta C02
BAS: Sätt enbart frånluft med ett kylbatteri som du leder brainet (soppan som går ner i borrhålet) igenom så får du förvärmd vätska in till värmepumpen. Det gör att du får ut mer effekt av värmepumpen. Ett kylbatteri kostar ca 3000:-. Till det tillkommer ventilationsbiten, men den ska du ju ändå investera i,eller hur? Dessutom är det en del pul med att få brainet att ta omvägen genom
BAS: Det går utmärkt att fräsa två parallella spår med vanlig diamantkap och hugga med mejsel (helst tryckluft) Stå bara inte upp då du fräser ;D
BoByggarn: Värmeuttag från en markvärmeväxlare medför att temperaturen sänks i den omgivande marken. Temperatursänkningen är störst närmast markvärmeväxlaren och avtar med avståndet. Värmeledningen är dock en relativt långsam process. I svenskt urberg är räckvidden i storleksordningen ca 10 meter efter ett år, ca 20 meter efter 5 år, o.s.v. Om en markvärmeväxlare ligger inom
RuneRudis: Jag känner igen problemet. Har en IVT490 som på vår och höst stänger av värmepumpen dagtid och låter endast ventilationen gå. På natten räcker inte pumpen till utan då går även elpatronen in med 3-5 kW. Grundproblemet är att vattentanken i pannan är för liten så att den inte förmår ackumulera tillgänglig energi under dagtid för att sedan förbruka denna under nattetid. Har
djpa: Finns lite snack om billiga lösningar på denna tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1066289598
pandy: Hej Fick ett intressant svar där man ska gjuta in 12 mm rör från FORCO. Jag har cc60 bjälkar och 22 mm golvspån i en del av det uttrymmet jag ska lägga in golvvärme i. Förslaget var att lägga 13 mm golvgips, 12 mm rör och sen gjuta in detta innan jag lägger klingers. Priser hamnade på ungefär 50% lägre än lösningen med spårspånskivor. Finns det kommentarer om detta? Hur tjockt
almis: Jag skulle tro att det 3dje (översta) röret på badkarsblandaren är kopplad till VVC (varmvattencirkulation) så att du ska få varmvatten direkt i badkaret/duschen. Då du kranar v-vatten i duschen så går det varma vattnet genom badkarsblandaren men det gör inte det kalla. /almmis
Fasting65: Min chef lovprisade nåt ställe på Döbelnsgatan mitt i City. Jag vet inte hur priserna är men han gillade servicen och påstod att de hade bra priser. Han kände för övrigt inte till Rinkaby rör så det kan ju vara en nit... Kan vara ett tips kanske.... Själv har jag fått ont i hela kroppen när jag kompletteringsköpt avloppsböjar på obs/fredells/woodys och krauta (krauta var
Hasse: Ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet är att välja en frånluftvärmepump med både från och tilluft i kanalsystem (förvärmd tilluft). Jag valde själv denna lösningen (Nibe 410 P) på grund av kallras men också i kombination med golvvärme där man saknar radiatorerna vid fönsterna. Den blir igångkörd i dagarna så jag kan inte uttala mig om den kommer att motsvara
tiggre: ni ser :) hur som helst så har jag det tugnt ikväll... har två st. stora lådor från ivt stående på garageuppfarten... (tack dhl för er usla transport) 200 pannor vardera som skall baxas in i källaren...
AMGoteborg: Kolla på http://www.eldabutiken.se/ De har anslutna butiker över hela landet. Vi fick en Keddy spisinsats installerad igår och installatören sa att de som beställer nu får vänta till vecka 6 innan leverans, så se till att vara ute i god tid innan du vill ha den.
frasse: Ring din sotare, eller skorstenfejarmästare som det så fint heter. Det han/hon inte vet om vad som är normalt / godkänt är förmodligen inte värt att veta. Personligen tycker jag att laga skorsten med mjukfog låter mycket suspekt
vonSassen: ;) Jag tror också på att täta, dvs sätta för ventilerna när snön kommer, så det inte blir så kallt därinne. På våren när fukten kommer och kondens kan bildas, så vädrar man och/eller avfuktar. :) Håller med om att man nog sover bättre trots dessa "preventiva" kostnader Helena med Sverige Stugan
joakim_p: Enligt IVT´s försäljningsfolder så sparar man ca 3000kr/år med en jord/bergvärmeanläggning istället för en frånluftvärme pump. (på ca 150m² boyta) Med andra ord så får inte borrhål och installation kosta mer än 30000kr för att löna sig, på 10 år. En sak som lätt glöms bort i sammanhanget är räntekostnader på avskrivningen, så det blir väl till att lägga på et par år
BAS: Fjärrvärme brukar vara både billigt och bekvämt. Kolla priset med leverantören. Frånluft suger (det är ju så det fungerar :) ) Det ger inget värmetillskott men tillverkar varmvatten lite billigare än med direktel. Berg eller jordvärme är att föredra. Å andra sidan, om ni är tvungna att koppla in fjärrvärmen så är det väl inte så mycket att tjafsa om ??? . Ni kanske inte får
tompa_70: Jag var kanske lite otydlig. Priset på råvinden och andelstalet (månadsavgiften) är beroende på om vattenburen värme är ett krav från föreningen (vilket är troligt men inte fastställt) eller om värme inte ingår i månadsavgiften. Det är inte aktuellt att föreingen betalar elvärme på sin elmätare. Om jag skulle kunna få föreningen att gå med på elvärme får jag stå för
Per-Erik: http://www.regeringen.se/galactica/service=irnews/action=obj_show?c_obj_id=55432 Nu finns det snart pengar att hämta.. Pellets verkar inte helt fel.. :D
sid: Jag hade kört på vanliga takfläktar, t ex TEXA eller något. Satt dom på tvåan och stängt av kaminfläkten.
frasse: Jag diskuterade det här med pellets med en kille som räknat litegrann på det. Enligt honom så följer pelletspriset elpriset slaviskt, i princip råder dagspris. Känns inte som ett riktigt bra alternativ i såfall. Jag har själv inte kollat uppgifterna men om man överväger en pelletsbrännare ska man nog ta sig en funderare.
BJohan: Sätt in en frånluftsvärmepump och dra kanaler på vinden. Jag gjorde det i mitt hus från 1961 och sänkte elförbrukningen med 30 %. Installationen betalar sig på 7-8 år + att man får ett bättre inomhusklimat och mindre fuktproblem. Jag hade dessutom för hög radonhalt och fick alltså saneringsbidrag med 15 000. Radonhalten sänktes med 70 %.
garagenisse: Hej! Jag har ingen Airstar själv men var tidigare intresserad av lösningen som jag tyckte var smart. Tittade dock på apparaten på villa/hem mässan i Göteborg och det såg väldigt hemmasnickrat ut, dessutom låg det nån vanlig wellpapp i lådan som han förklarade användes för att reglera luftfuktigheten. Det kanske är en erkänd metod men för mig lät det ganska oseriöst. Det var iaf
marge: Vi har just installerat en FLM30 i vårt nybyggda hus. Vi har inte fördjupat oss i exakt hur många kronor vi tjänar i återvinning på denna kontra vad den kostar, utan vi tyckte den kändes som ett bra alternativ för att lösa den mekaniska frånluften. Vi ville inte ha återvinning av tilluften. Ingen speciell anledning till det, utan vi ville helt enkelt ha vanliga hederliga ventiler som
Mangelito: Jag har Fighter i min marklägenhet. Den krånglar två gånger om året. När det blir varmt och när det blir kallt.
BAS: Lägg slangar som räcker hundra år istället. PEX-rör lär hålla så länge 8) .