Hej där,
Vid lite varmare väder hade vi tänkt att göra något åt färgen på våra vattenradiatorer och väggytorna bakom dem.

I samma veva finns en plan att dra om rören i källaren. Dels för att nysta upp rörhärvan vid pannan dels för att takhöjden är 210cm och rören hänger väldans lågt och vi vill få upp dom en bit. Då man kanske inte kör cirkulationspumpen på sommaren misstänker jag att man måste ha fallet på rören kvar. Vad rekommenderas för fall?

Hade också tänkt att roa mig med att sätta in avstängningsventiler för respektive radiator vid pannan. Kommentarer på det?

Något annat tips på vad man kan göra mer när man ändå håller på?

Mvh

Håkan

Jag gissar att du inte tänker ha självcirkulation, för då krävs dessutom grova rör. Cirkulationspumpen mår inte bra av att stå längre perioder. Det viktiga är att rören går horisontellt eller svagt uppåt mot radiatorn så luften hamnar i densamma och kan luftas på vanligt sätt. I annat fall måste luftningsmöjlighet finnas på röret där luft kan samlas och bromsa cirkulationen.

Avstängning till varje radiator kan vara praktiskt, men kostar förstås extra.

Hallå och tackar för svaret!

Tänkte nog låta pumpen stå över sommaren såsom pannans instruktion säger (men som också påpekar att man måste köra den med jämna mellanrum).

Jo, rören idag är tjocka, har inte i huvet men det kanske kan vara 3/4-1 tum (är inte "rör-erfaren" så min uppskattning kanske slår lite galet). Har ingen åsikt kring att låta rören hålla den dimension de har idag, bara jag får upp dem närmare taket.

Så det finns ingen "regel" kring lutning - som t ex med avloppsrör - för att självcirkulationen ska fungera?

Mvh

Håkan

Om du skall stänga av pumpen på sommaren så är det för att du inte har något uppvärmningbehov då. Då behöver du ingen självcirkulation och ditt vatten kommer alltså stå stilla.

Så något "fall" behöver du inte, gör dock som Benno säger för att undvika luftbubblor i systemet.

/Pagge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.