Så här ligger det till:
Siffran du fått är värdelös information.
Du kan mycket riktigt inte veta om den vanliga förbrukningselen ingår, och du vet inte nånting om vilket pris den tidigare ägaren betalat för sin el.
Gå på mäklaren och fråga om hur många kilowatt-timmar el som går åt om året för uppvärmning. Sannolikat har han bara en siffra där förbrukningselen ingår, och då kan du dra av cirka 5000 kwh som schablon för att få fram förbrukningen för uppvärmning.

Du har alldeles rätt i att att du betalar elbolaget som vanligt för strömmen som driver bergvärmen.

Om man tittar med suddiga glasögon på siffran låter det inte orimligt att 14 loppor om året går till total elförbrukning, men det kan lika gärna vara ren upvärmningskostnad om de haft ett dåligt elavtal eller om huset inte är så bra isolerat som man kanske kan förvänta sig av ett hus byggt -99.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.