Vi ska bygga nytt och funderar på huruvida vi ska borra efter bergvärme eller inte.

Vilka parametrar ska man tänka på när man funderar i mina banor? Finns det någon "oberoende" som man kan få råd av kring vilken typ av värma man ska ha.

Som ni säkert förstår så är jag helt novis när det gäller dessa frågor och vore därför tacksam för hjälp.

På konsumentverkets hemsida finns en del info:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngCategoryId=1186

Energimyndigheten:
Klicka på Energikonsument - Energi i huset - Uppvärmning
http://www.stem.se

Sen kommer du säkert att få massor av mer eller mindre goda råd, inklusive mina. ;) Personligen tycker jag att värmepumpshysterin påminner lite om tidigare trender att byta till olja eller el, dvs sånt som folk kastar ut nu. Om du har möjlighet så välj sådana saker som gör att du har ett flexibelt system som går att värma med olika energikällor. T ex kan man ha någon folm av bioenergi, som ved eller pellets kombinerat med solvärme för varmvatten på sommaren.

Tänk igenom hur mycket arbete du är beredd att lägga på uppvärmningen av huset. Mest arbete får du om du har veduppvärmt hus. Lite mindre med pellets. Är man riktigt arbetsskygg så väljer man el, olja, värmepump av något slag eller fjärrvärme.

Jag rekommenderar att du lär dig så mycket som möjligt om de olika alternativen innan du bestämmer dig. När du väl har bestmt dig så lär dig mer om det. Då minskar risken för att du ska råka ut för någon oseriös installatör/leverantör.

Självklart är det bra med ved. Om man bor rätt till.
Är nybygget i ett fisförnämt storstadsområde är det väl ingen höjdare. Ett stort plus är ju också om man har tillgång till egen ved. Och om man orkar hålla på. Blir man sjuk blir det elpatronen som får elda.

Sveno har rätt, det är riktigt att arbetsinsatsen spelar stor roll i valet om uppvärmning. Sen tycker jag väl inte att sveno har så rätt i att bergvärme är en fluga. Att få 3-4 gånger satsad energi tillbaka spöar både Bingolotto och börsen i det långa loppet och är knappast en trend som är föremål för att kastas ut inom rimlig tid.

Men visst kommer du att få många råd. Var och en som bygger nytt gör ju faktiskt ett val, må det vara bergvärme, frånluft eller eldning som gäller.

Själva valde vi bergvärme. Det är den effektivaste formen av eluppvärmning, Vi har varken tid eller lust att elda - vi är ju så arbetsskygga av oss. Det känns alldeles lagom att bara bekymra sig om ratten på pumpen står rätt.

Hehe, jag kanske spetsade till det lite extra för att få lite reaktioner ;) Det är väl inte direkt någon fluga, men det är en branch, som liksom pelletsbranschen, har växt mycket och fortsätter att växa. Då uppstår ofta det fenomenet att mindre seriösa personer utger sig för att vara experter utan att vara det. Då kan det vara klokt att vara försiktig i valet av hantverkare, levetantörer, installatörer osv. Min erfarenhet är att ju mer man kan själv desto bättre rustad är man att ställa rimliga krav på yrkesfolket.

När jag skulle välja ny uppvärmning av huset så stötte jag på en hel del folk som gav intryck av att kunna allt. Men ju mer jag lärde mig desto mindre imponerad blev jag av alla tvärsäkra uttalanden.

Vad gäller arbetsskygga eller inte så ska man ha klart för sig att det är en hel del jobb med ved. Varje dag ska runt 30 kg ved in i pannan, tandved ska späntas, pannan ska sotas minst en gång i månaden, ett par gånger i veckan ska den askas ur, osv. Det är bara driften, sen ska man ju ta hand om 30 kbm långved.... För min del är arbetet bara välkommet eftersom det tvingar mig att röra mig, vilket jag knappt skulle göra annars. Till saken hör att jag är en kodapa (programmerare) som sitter still 8-12 timmar om dagen. Sen är det ju kul att kunna spara en slant genom att träna. :)

Hur mycket jobb det är med pellets beror en del på hur man installerar. Har man ett stort bulkförråd, en lättsotad panna med stort askutrymme och en asksug så är det ju mycket mindre jobb än om man köper pellets i småsäck och har en gammal oljepanna som måste askas ur stup i ett. Helt klart är att man får lägga en del tid på driften hur man än gör.

KarlXII, om man har värmepump så behöver man spetsvärme ibland va? Det är klart att det är enklast med el, men man kan väl använda andra bränslen som pellets eller olja om man har en panna?

Tack för minga intressanta inlägg.

I mitt fal så är egen eldning inget alternativ. I mitt fall handlar det om att ha eldriven värmepum alternativt att ha bergvärme.

Vad jag undrar över är huruvida investeringen i bergvärme lönar sig? Under hur lång tid behöver man ha den för att man ska ha sparat in räntan det kostar att investera i det.

Vi kommer att ha en kamin för stödeldning med detta är mer för mys och kanske lite uppvärmning.

Hejsan..

jag är mycket tveksam till att det lönar sig med bergvärme i ett ny bygge.. nya hus e så bra isolerade vilket gör att det borde ta välldigt lång tid innan det lönar sig.. EL priset måste sticka i väg högt upp innan det blir aktuellt..

I ett äldre hus där man i regel eldar åt kråkorna & maskarna (o alla andra :-/ ) tjänar man snabbt i hop (8-10år??) en bergvärme installation men ett ny bygge kan det säkert vara dubbelt så lång tid (16-20år??).. Vad jag har hört är det dax o byta VP var 15 år = ny kostnad..
Fast det e klart ska du ha Pool :D kan det kanske vara lönande.. eller e det e stor (jätte) kåk du hade tänkt o bygga?

/Perka

Hörde en uttalande att värmepump (jord,berg) är en bra lösning för stora elförbrukare. Dessutom ska man inte dimensionera pumpen för högt och helst ha en extra värmekälla typ kamin för dom värsta vinterdagar. Det att den ger 3-4 gånger mer värme för förbrukat el verkar mycket optimistisk för mej. Är det inte endast 3 gånger i bästa fall? Nu vet jag inte om jag fick info från en fullt kompetent person. Vad säger ägarna till sådana pumpar?
gaia

Det finns många som efter bergvärmeinstallation blir lite fixerade vid elförbrukningen. Som om de måste rättfärdiga sina investeringar.
De som byter olja/ved mot bergvärme i gamla hus förtränger ibland ventilationen.
I gamla hus är den ofta baserad på en varm skorsten. Om man inte ventilerar luften i huset kan man prata om ännu mindre elförbrukning. Hade jag byggt nytt hade jag satsat på en frånluftsvärmepump.

Jag tycker det är synd att de förbannade brunnsborrarna utnyttjar läget just nu.
Eller rättare sagt, synd att det inte finns fler bergborrare.
När jag borrade 2001 betalade jag 180kr/m inkl allt.
Nu är det inte ovanligt med meterpriser uppåt 300 kr.

Varför pratar man alltid om att det måste "löna" sig med bergvärme ? Det ska räknas hem på så och så många år, annars får det vara. (Trots allt så ökar ju huset i värde, vilket ju gynnar i flera avseenden.)

Att man lägger ner både 300´ och 400´ på kök eller 20´ extra på kakel m.m., det är det aldrig tal om att man ska räkna hem.

I vårt fall blir det nog bergvärme, även om vi inte "räknar" hem det !

Pasi skrev:
Varför pratar man alltid om att det måste "löna" sig med bergvärme ? Det ska räknas hem på så och så många år, annars får det vara.  (Trots allt så ökar ju huset i värde, vilket ju gynnar i flera avseenden.)
Om det nu inte spelar så stor roll vilket värmealternativ ni väljer; Varför inte ta det billigaste?

Pasi skrev:
Varför pratar man alltid om att det måste "löna" sig med bergvärme ? Det ska räknas hem på så och så många år, annars får det vara.  (Trots allt så ökar ju huset i värde, vilket ju gynnar i flera avseenden.)

Att man lägger ner både 300´ och 400´ på kök eller 20´ extra på kakel m.m., det är det aldrig tal om att man ska räkna hem.

I vårt fall blir det nog bergvärme, även om vi inte "räknar" hem det !
Jo, därför att värme ändå alltid bara är värme;) Du känner ingen skillnad på en kWh värme genererad av elpatron, värmepump eller pelletspanna, huset blir lika varmt oavsett källa. Ett dyrare kakel, golvvärme istället för radiatorer eller ett exklusivare kök ger ju ett mervärde till boendet hela tiden du bor där.

Faktorer som miljöbelastning, el-oberoende, vilja till egen arbetsinsats, driftsäkerhet och om man fördedrar en hög installationskostnad med låg driftskostnad eller tvärtom är faktorer som är ganska individuella men de flesta vill väl helt enkelt ha pålitlig värme till så lägsta möjliga kostnad? Vad som sedan ger lägsta möjliga kostnad är ju helt individuellt beroende på en massa parametrar på både hus och dess invånare.

Men, varför ordna bergvärme om man inte tjänar på det? Roligare kan man väl ha för pengarna än att borra ett väldigt djupt hål ???

/T

Mr_t, visst känner man skillnad på värmen. I alla fall gör jag det. När jag eldar ved så kan jag få lite träningsvärk eller nån sticka i fingret ibland. Fast det är ingenting mot svedan i plånbokslädret när jag värmer huset med elpatronen. ;)

Går man till rent känslomässiga argument hävdar jag att det känns finfint att kunna utgöra en minimal mijöbelastning med min mysiga bergvärme.
Jag har till och med lurat på solpaneler som komplement - inte för att det kanske lönar sig utan för att det skulle kännas bra.

En frånluftvärmepump går faktiskt ganska snålt.

Vi har:

170mm isol vägg
250mm isol platta
400mm isol tak
122 kvm enplan

14900 kwh 2003

Bergvärme skulle betala sig för oss på c:a

5000 kwh* 1kr = 5000 kr/år besparing
Borrhål c:a 30000
Merpris bergpump c:a 10000

dvs c:a 8 år

Kaminen skulle vi ihaft af och den värmer hela huset om man eldar ofta. Inte otroligt att komma ner i 10 000 kwh/år med eldning i kaminen.

Men det blir ju lite jobb...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.