4 451 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Bergvärme Ja eller Nej vid nybygge?
Alltså.. om man kollar vad folk betalar för en bergvärme installation ca: 120- 140 tusen installerat o klart.
.. å du sparar 5 tusen varje år med bergvärme..
så blir det lite mer änn 8 år :-/ Snarare 24 - 28 år.. o till det måste du nog räkna med en ny VP pump efter ca 15-20 år.. ca 40 tusen = yttligare 8 år..
det jag kan köpa dock är att du ökar värdet på huset om/när du säljer det
för mig därmot bor i en gammal kåk = halv dåligt isollerat. drar ca 30 tusen Kw /år räkan med 5 tusen Kw hushåls el o 5 tusen Kw för att varma vatten = 20 tusen Kw till värme, å där kan man kapa ca 1/3.. 13,7Kw/år..
= ca 13700kr... betalar sig då på 8,76 år - 10,21 år..
själv hoppas jag på 8,76 år
men men ska inte fixa med det förräns om 2 år då jag får loss lite kapital ;D
hoppas nu att jag har räknat rätt annars får ni matte snillen rätta mig

Mvh Per
så blir det lite mer änn 8 år :-/ Snarare 24 - 28 år.. o till det måste du nog räkna med en ny VP pump efter ca 15-20 år.. ca 40 tusen = yttligare 8 år..
för mig därmot bor i en gammal kåk = halv dåligt isollerat. drar ca 30 tusen Kw /år räkan med 5 tusen Kw hushåls el o 5 tusen Kw för att varma vatten = 20 tusen Kw till värme, å där kan man kapa ca 1/3.. 13,7Kw/år..
själv hoppas jag på 8,76 år
hoppas nu att jag har räknat rätt annars får ni matte snillen rätta mig
Mvh Per
jag räknade minus 40k i installations kostnad för bergvärmen... eftersom jag var tvungen att byta pannan som låg på 40år+...
en ny elpanna eller olje med installation = 40k...
140k (bergvärme + fläktkonvektor för ac (extralyx
)
-40k (vad en elpanna kostat ändå)
100k
dragit ner oljan med 2m3 per år + att elförbrukning ser ut att sjunka (hade el/oljepanna tidigare)
2004 sparar vi 14000 på olja och ca 3000 på el...
17000 / år alltså... räkna vidare på den och tänk på att oljan stigit med 500 per år sen 2002
en ny elpanna eller olje med installation = 40k...
140k (bergvärme + fläktkonvektor för ac (extralyx
-40k (vad en elpanna kostat ändå)
100k
dragit ner oljan med 2m3 per år + att elförbrukning ser ut att sjunka (hade el/oljepanna tidigare)
2004 sparar vi 14000 på olja och ca 3000 på el...
17000 / år alltså... räkna vidare på den och tänk på att oljan stigit med 500 per år sen 2002
Installerar man bergvärme av ekonomiska skäl och sedan sparar 5 lök om året så kanske man skulle ha gjort något annat istället. Jag tror det är få som gör investeringen under dessa premisser - som tur är.Per-Erik skrev:Alltså.. om man kollar vad folk betalar för en bergvärme installation ca: 120- 140 tusen installerat o klart... å du sparar 5 tusen varje år med bergvärme..
själv hoppas jag på 8,76 årmen men ska inte fixa med det förräns om 2 år då jag får loss lite kapital ;D
hoppas nu att jag har räknat rätt annars får ni matte snillen rätta mig![]()
Mvh Per
Om man bygger nytt är det väl marginalkostanden man skall räkna på att "tjäna in"? Något system för värme måste man ju ändå ha... Bergvärme kostar kanske 50-60 000 kr mer än frånluftsvärmepump och det är väl den kostnaden man får räkna ner i sparade elpengar.
Om man då sparar 5000 kr/år i el (vilket låter ganska lite) så tar det mao 10-12 år för bergvärmen att "betala av sig". Har jag fel?
Om man då sparar 5000 kr/år i el (vilket låter ganska lite) så tar det mao 10-12 år för bergvärmen att "betala av sig". Har jag fel?
Det låter som ett rimligt resonemang.josohl skrev:Om man bygger nytt är det väl marginalkostanden man skall räkna på att "tjäna in"? Något system för värme måste man ju ändå ha... Bergvärme kostar kanske 50-60 000 kr mer än frånluftsvärmepump och det är väl den kostnaden man får räkna ner i sparade elpengar.
Lysande Richard. Sveps forum blir man ju bara förbannad av att använda så det är ju mer än en gång man tänk att det skall fixas ett riktigt forum. Men som vanligt - mycket snack och lite verkstad. Bra att du fått tummen ur.... ;D och dessutom med ett forum som går att använda!rickard skrev:Hej MattiasS. Har startat ett eget värmepumpsforum nu. www.varmepumpsforum.com
I övrigt vill jag rekommendera frågeställaren att titta på en s.k. twinvärmepump som tar värme både ur frånluft och berg/ytjord.
Om man räknar på en sådan pump och sedan i samband med nybygget lägger ned ca 150 m ytjord (ryms på vilken tomt som helst) så har man nästan full täckning av uppvärmningen med en relativt låg merkostnad än den konventionella fråbluftsvärmepumpen.
Vad tror du om att bearbeta Svep om att länka till ditt forum istället? Det borde ju gå att flytta alla inlägg också....
Klicka här för att svara