J
joan: Halloj, kommer inte ihåg exakt vilket pumppaket han föreslog, men det var en av många billigare varianter... Först föreslogs Robota som skulle gå på runt 16.000. Bra rejäla grejer som håller länge, men eftersom vi räknar med att få kommunalt va inom 5-10 år tyckte borrkillen att det skulle funka lika bra med en billigare variant. Största skillnaden är fler plastdetaljer istället
6 svar · 1,9k läst
G
Goxx: Hej! Funderar på alternativet med en luft-vatten VP. Någon som har råd att ge? Vad finns det för alternativ till de stora; Nibe, CTC? Var köper man dem billigast? Mvh Goxx
0 svar · 654 läst
S
Sloman: Jag och farsan lade golvvärme på övervåningen - 17 mm rör från Variant (norskt, men bra trots det). Vi hade två rullar om 240 m vardera. Knepet för vår del var att rulla upp så mycket slang som slingritningen sade gick åt + några meter och kapa. Då blev det lättare. Fast det hände ett par gånger att vi hade spikat och limmat glespanelen av misstag ute i ändarna där vi skulle
8 svar · 1,3k läst
S
Strisak: Nu pratar vi plaströr, jag tror knappast någon lägger något annat idag. På mitt förra hus lade jag 10 promille dvs 1 cm/ m i lutning. Lade ut ca: 30 m och hade under de 10 år jag bodde där aldrig något problem, spolade aldrig ur dem genom spolbrunnen ens. Nu har jag nyligen lagt nytt igen på ett annat hus vi nu bor i. Inför detta pratade jag med en rörmockare som sade att 4 promille
5 svar · 4,2k läst
P
pandy: Verkar vara logiskt tänkande men jag kan också rekomendera dig att tala med folk i branschen. Det finns faktorer som kan vara speciella som kan påverka om man ska dimensionera upp eller ner. Kan vara t.ex takhöjd vilket påverkar uppvärmd luft-volym i huset samt tilläggisolering el. dyl. //Anders
3 svar · 3,3k läst
S
Strisak: Harald Nyborg www.haraldnyborg.se hade några olika badrumsfläktar och det var inte från nämnda tillverkare. Hur bra de är vet jag inte. Fläkt skall du ha i badrum och kök. Övriga rum friskluftsventiler. Har du en öppen planlösning med kök och vardagsrum i ett så kanske du inte skall ha någon friskluftsventil i vardagsrummet. Du får istället den önskade genomströmningen från de
1 svar · 1,4k läst
Hobbit
Hobbit: Fråga 3 person om avfuktare och du får 10 olika svar ;) minst. Det jag ville säga att jag har också fått många olika svar från antingen entreprenörer som säljer avfuktare, eller Anticimex, eller har på forumet. Jag ska dock anlita en s.k. "Husdoktor" för att kolla kåken och dess skick. Jag återkommer med adressen så fort jag har hittad den i mina papper hemma. Ska du bara torka
3 svar · 3,6k läst
B
byggare_c: 65 cm vill jag minnas är det som gäller för gasspisar.
2 svar · 1,8k läst
T
tiggre: oki? nu är jag borta, pratade med sotaren idag... sa att han kunde komma i förväg å göra "sitt" eftersom jag inte visste lev datum på insatsen? hur f_n kan han besiktiga att installationen är korrekt utförd i FÖRVÄG? nånting säger mig att han bara ska provtrycka igen, och det har vi ju nyligen gjort? (fick inget rakt svar)...
3 svar · 4,0k läst
E
Eld: Radiatortillverkarna brukar ju med tabeller ange avgiven effekt i förållande till delta-T. Dvs en viss avgiven effekt vid en viss temperaturskillnad mellan vattnet i radiatorn och omgivande luft.
1 svar · 1,3k läst
M
M: Jag har begärt pris från en VVS butik på ett komplett pris (badrumsmöbler, toa, dusch, tvättställ, golvvärme i 2 badrum samt ca 90kvm, varmvattensberedare, jordvärme system) komplett med andra ord. Ink installation på allt. Vad bör priset landa på? Det är på 'standard' utrustning.
0 svar · 2,6k läst
B
BAS: Bra Henrik. Du har gjort ett förnuftigt val för ett hus med öppen planlösning. Med frånluftvärme spar man dessutom inte många ören på uppvärmningen att göra så. Synd att du inte har bergvärme :'( . Då skulle du kunna koppla in en fläktkonvekter (värmeelement med fläkt) på övervåningen som du matar upp vätska från borrhålet med på sommaren=AC.
3 svar · 1,9k läst
B
BAS: Att dra nyttan av betong som acktank verkar vara som att svära i kyrkan. OK grabbar. BoD! Det ligger lite i vad du säger om solinstrålning en höstdag, det är dock väldigt få höstdagar som det ger olägenheter, hur många watt/m[sup]2[/sup] har du räknat på? De få gånger det inträffar skulle jag nog bjuda på. Vad gäller brakaminen så bör vi nog tilltala dig "ers majestät"
15 svar · 2,9k läst
M
mammamys: Vi köpte contura 680 på mässan i Göteborg, vi fick betala 28.800:- då har vi med golvskiva i glas och allt som behövs, exkl install!!!! Vi är jättenöjda ;D ;D Den nya 500 serien är mycket mindre än 680 så det är ju en smaksak om man gillar litet eller stort ??? ??? Mvh Maria
2 svar · 2,7k läst
KarlXII
KarlXII: Hehe. Ett sant förtroende för statsmakten! ;) Nä, jag tror inte att värmepumpar kommer att hamna vis skampålen - inte inom fem eller tio år iallafall. Möjligen när bränslecellerna kommer, men det lär nog dröja....eller när vissa av alla köldbärarslangar börjat läcka ut sprit i grundvattnet - då lär det nog bli diskussion. Annars har jag svårt att tro att något som ger tillbaks
10 svar · 1,7k läst
M
moonrocket: Trist att höra att din värmepump pajade så snabbt BAS :'( Hur mycket kostade reparationen, garanti? Övriga erfarenheter av Nibe 310 P skulle vara kul att höra, vad hade du/ni för uppvärming före den mm.
2 svar · 1,8k läst
B
BAS: Kolla först golv och tak. Dragiga golv är inte trevligt. Det kan dessutom vara ganska struligt att tilläggsisolera om det inte finns gott om plats neråt.
5 svar · 880 läst
N
niax01: Det var just därför jag ställde frågan :o Nu har jag i alla fall fått till svar att man kan välja en duschkabin med inbyggt vattenlås 8)
2 svar · 796 läst
Hobbit
Hobbit: [citat] Har dom det hemma på Bauhaus även i Sverige behöver du bara kunna Svenska ;D Vad det gäller Tyska eller snarare "Deutsch" hjälper jag gärna. ;) Som du helt rätt skriver är vissa bara tänkt för användning inomhus. Men det finns även flera olika variant för användning utomhus och jag är helt säkert att dom finns även i Sverige :
2 svar · 3,1k läst
C
cottonfield00: Vad är rimliga priser för vattenburen golvvärme? Hur mycket isolering behövs?
4 svar · 879 läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jo, du har rätt. Där hade jag hittat det sedan tidigare. Expeditionsavg tillkommer dock (128 kr).
15 svar · 2,2k läst
S
stefan-lololo: er det det sammen med el tilslutningen? hvis den altså også er i huset i forvejen!! så må det da være billigere og nemmere at købe et gammelt hus, da de som regel koster nogen lunde det samme som en grund. man kan oven i købet bo ved ens byggeplads, temmeligt godt når man skal flytte fra danmark til sverige. ??? ???
4 svar · 653 läst
K
Ken: Beställde en täljstenskamin i går. Jag har dragit upp ett spirorör i plattan, för tilluft, där jag skall ha kaminen. Ni som har gjort detta, hur har ni löst problemet med ett spjäll? Jag vill kunna stänga av tilluften så att inte frånluftsvärmepumpen suger kalluft genom kaminen när man inte eldar. Kaminen är en Tulikivi, den har inget spjäll för tilluft inbyggt. Och utrymmet under
15 svar · 8,4k läst
J
joan: V köpte Fann VA-tekniks prylar. Vi har varit kontakt med tillverkaren vid ett antal tillfällen och fått mycket proffsiga och snabba svar på alla frågor. De kan säkert hjälpa dej. www.fann.se
1 svar · 3,9k läst
H
HBK: Måste man gå igenom taket med avloppsluftaren eller kan man lika väl montera en vakuumventil i ett ventilerat kallutrymme på andra våningen?
0 svar · 3,9k läst
S
Strisak: Jag har precis kopplat på det kommunala vattennätet där vattnet stått still de senaste 25 åren, detta eftersom huset varit obebott så länge. När de kom med mätaren så drog de ut en slang utomhus för att renspola. Inget vattenlikt kom ut på minst 10 minuter. Därefter testade jag mitt eget prisol system genom att spola utan kranar rätt ner i hink för att få ut eventuella metallbitar
3 svar · 8,6k läst
M
markis: Hur kommer det sig att solenergi och bergsvärme mfl inte används i så stor utsträckning i samband med nybyggnation? Många husföretag menar att det knappt lönar sig med bergvärme i ett nytt hus då det är så bra isolerat. Är det bara lögn? De höga priserna beror väl på att så få använder alternativa energikällor än så länge. Jag skulle önska att husföretagen hade fler
2 svar · 2,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ursäkta otydligheten, som Jogi sa, cirkulationspump ska det vara!
3 svar · 3,2k läst
S
Svard: Hej Ska just beställa pump till vår brunn och ska just försöka välja vilken vi ska ha. Vilket flöde behöver jag till ett normalt hushåll? /Fredrik
0 svar · 1,6k läst
B
BoByggarn: Vad är värmekällan dtill det luftburna värmesystemet? Om det är el, så kommer det bli dyrt...
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.