Värme allmänt
Tauk: Jag har ett TFX-system kompletterat med kakelugn i ett av rummen. Trots att vi bor i ett enplanshus med helt öppen planlösning märker jag att det är svårt att sprida värmen från kakelugnen. Det blir ordentligt mycket varmare i rummet där kakelugnen står än i övriga huset. Jag är tveksam till at det går ha utsug av återluft i samma rum som kakelugn. Ett undertryck i rummet suger ju
TN-Funkis: Finns flexibel utdragbar 100 resp 125mm ljuddämparslang i alu klädd med Gullfibersom som går att dra ut till c:a 1,5m, bl.a Coop säljer dessa för runt 370:-, principen är perforerad alu isolerad med gullfiber som dämpar runt 15-20db, böjer du slangen runt 40* eller mer får du lite bättre dämpning.
co: Släng er i väggen alla mögelhundar här kommer den mänskliga mögelkatten! ;D
tynnis: Kolla med din lokala bygghandel. Är det ett märke av kändare slag så är det nog inga problem med reservdelar. Annars så får du nog skaffa nytt.
gugge111: En hatt med 2 kanaler,glöm då inte spjällen bara så det inte vänder,kan bli lite problem men kanalen för spisen eftersom där finns matfett och det kan börja kärva ::)
gugge111: Varför fundera på ett nytt hus:s energi och vent när det finns Frånlufts VP Comfortzone CE 50.. ;D
Lidman: Tjohooooo Nu är den äntligen på plats (det kom ett badrumsbygge emellan :)) och snacka om att det är skillnad i effektivitet jämfört med den öppna spisen. Snyggt blev det också. Vi ska bara köpa en ny dörr med glas (har luckan på bilden längst upp nu) så man ser brasan, det blir ju mysigare då. Jag skulle kunna lägga in en bild om jag visste hur man gör. Kanske kan höra med min
0840: Det finns inga genvägar, prova olika alternativ. Ta en friskluftsfläkt och prova ut bästa placering, 1 m i höjdskillnad kan ge ett helt annat utfall. Ibland är det bättre att trycka ut värmen ibland bättre att pressa in "kalluft", omöjligt att förutse. Har försökt, jag lovar.
mary_2: Hej Vi behöver hjälp med att hitta en billig skorsten som ska vara i ett schakt. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss?? :)
CarMan: [citat] även här är det volymäkning vi är ute efter, tycker därför vi ska lakka det för volymökare o inte ack, då man har olika inkoppling när man är ute efter volymökning mot om man vill "spara enerrgi iform av varmt vatten i en behållare "
que: Tack, ska kolla i nästa vecka. Har hittat en säljare som både för Nibe och CTC så vi får se vad de föredrar och pris på båda
Wizeguy: [citat] Snabba svar här :-[ :) 10 resp 15 till varmvattnet och två 15meters till solen :)
synpunkter: På villamässan fick jag två olika uppgifter från två olika utställare om Sanyo CO2 i nästa modell: Utsaga 1 var att det kommer en 6 kw i september 2006 (Ahlsell), utsaga 2 var att det kommer en 9 kw i februari 2006 (Sanyo). Oavsett vilket som stämmer så intresserar det i alla fall mig, förutsatt att nåt av det är sant såklart.
Immobil: Det är bara till att plugga om det är ett tvårörssystem. Pluggen som du ska montera är beroende av vilken gänga du har på rören. ;) Antingen sätter du propp: [bild] eller huv: [bild]
CarMan: [citat] håller med. själv har jag dimensionerat på deta vis & jag har ett ÅRS-COP på 4 - 4,5
Poggan: OK, tackar så mkt! Skall kika på ett 800W med elektonisk termostat hade jag tänkt!
poiu: [citat] Och du har laminärströmning i den mekaniska frånluften? Jag har "lyssnat" på FTX anläggningar som inte går att uppfatta att de är igång, och "lyssnat" på frånluftsanläggningar som ligger som ett dovt muller. Det handlar om att hålla nere lufthastigheterna och tryckfallen så att det inte uppstår oljud, och det ljud som ändå uppstår ska dämpas bort. I en villa skulle jag
CarMan: vist kan man ta till vara vis värme vid en återladdning av borran, men det är marginelt. Den stora fördelen är att du värmer köldbärar vatnet när det komit upp ur boran & då så sett får du högre verkningsgrad. Men det är yterst tveksamt om den dyrare investeringen motsvarar vad du tjänar på det hela.
JohanC: Vi sitter i ett liknande läge. Har ännu inte kommit fram till en slutgiltig lösning, men lutar åt att huvudsakligen behålla självdrag som grundventilation. Om du ser till att rök- och imkanaler i skorstenen är rensade, så är det troligen ingen dum grund. I din tillbyggnad bör du kunna upprätthålla självdraget med tilluftsdon i vanlig ordning. Självdraget är en mer avancerad
Ranchn: [citat] Kulverten för värmesystemet 2x25mm = 332,-/m Kulverten för hettappvaten 1x22mm = 161,-/m
bimbosorken: är det någon som har något att säga om denna ? hur är den jämfört med övriga fjärrvärmeväxlare ?
CarMan: [citat] du pratara om en frånluftsvärmepump & en sån är inte värd pengarna, det kan jag hålla med om.
BAS: Numera får INGEN koppling göras dold UTOM de som pressas. Om man ändå måste göra en skruv eller lödd koppling är det bara att sätta en inspektionslucka (info från mina rörmokarkolleger).
Majgårdarna: Det är en sk dubbel panna.Man kunde väl elda med ved och olja i den. Det har blivit en jäkla skilnad på ved åtgången nu med den nya pannan. Gör av med ca 17-18 kubik nu. Har du 2770 liter så värmer du nog det på 2 ilägg skulle jag tro. Kommer själv köpa en till tank och koppla på "750L"
GSa: Tackar Yondalar för ett utförligt svar. Känns som jag kan sova lugnt igen.
toysoldier: [citat] Tror nog att 4-åringen är värst.... Duschar nästan varje dag tills varmvattnet är slut och som grädde på moset byter hon kläder 3-4ggr per dag :o När jag nu tänker efter så har jag nog inte sett botten på tvättkorgen de senaste 10 åren. :) Den pedagogiska biten att förklara det ekonomiska i det hela för en 4-åring är inte lätt. När man påpekar att man inte kan byta
Bananen: De tar då lite alvarligare på frågeställningen, man ska ha en viss respekt även för diselångor. ÄHH!! Sunt förnuft räcker.............
masken10: Jag eldar i en solo innova och har murat in ett 190 mm stålrör i murstocken och stoppat in rökröret från innovan innuti detta rör.I det grova rörerts underkant finns sedan en muff fastsvetsad där en siliconslang är ansluten ner i en hink med en skvätt vatten i.Jag eldar just nu ca var tionde dag och får ca 1.5 dl kondes vid uppstart.Skarven mellen rören är drevad med brandtätning