Hej!

Har en Nibe360P med vattenburen golvvärme på NV, och vattenburna radiatorer på OV. Huset finns i Skåne och är ett 1,5 plans på 170kvm och är byggt i lättbetong. Är det ”normalt” att behöva köra med tillsats el när det är 10grader utomhus. Vi var nämligen  tvungna att gå över till manuellt läge för vinter, för att varmvattentemperaturen var för låg. Pannan klarade inte av att köra på Vår/Höst autoläge med endast kompressor till hjälp.

1. Vad bör kurvlutning meny 2.1 vara inställd på? (nuläget 8)
2. Vad bör parallellförskjutning meny 2.2 vara inställd på? (nuläget 2)

Tacksam för svar.

Jag tycker det låter helt normalt.

Vi har också en Nibe 360P i ett nybyggt hus i Göteborgstrakten, på 170 kvm. Vi har i veckan satt om pannan från sommarläget till höst/vår-läge... !?! Det gjorde vi för att temperaturen på morgonen var 18 grader inne. Kan det verkligen stämma att ni måste sätta på vinterläge?

Ellax skrev:
Vi har också en Nibe 360P i ett nybyggt hus i Göteborgstrakten, på 170 kvm. Vi har i veckan satt om pannan från sommarläget till höst/vår-läge... !?! Det gjorde vi för att temperaturen på morgonen var 18 grader inne. Kan det verkligen stämma att ni måste sätta på vinterläge?
Det kan stämma. Har själv en 310P. Har inte behövt elpatronen än, men då har jag å andra sidan eldat mycket i kaminen också.

18 grader är alldeles för lite för vår del, rekommenderar att ni installerar en ack-tank så klarar ni er på sommar-höstläge mycket längre. Vi har 270 M2 att värma upp varav 40 M2 garage där vi har något lägre temp. annars 21 grader. Detta ok med vår-höstläge. När det blir kallare så får vi stötta med braskamin.

Ellax skrev:
18 gradet är det inge många som aksepterar= man ställer om pumppen tidigare än vad ni gjort.

själv har jag alltid 21,5 gradet inne, morgon som kväll

0840 skrev:
18 grader är alldeles för lite för vår del, rekommenderar att ni installerar en ack-tank så klarar ni er på sommar-höstläge mycket längre. Vi har 270 M2 att värma upp varav 40 M2 garage där vi har något lägre temp. annars 21 grader. Detta ok med vår-höstläge. När det blir kallare så får vi stötta med braskamin.
Ursäkta honda, ett litet snesteg från tråden...

0840 !!

Hur länge har du kört 360P på dom ytorna? Hur mycket får el-patronen gå ? Nybyggt eller äldre hus ?

Ellax: Vad har ni för inställningar i er panna?

Vi har också haft kallare på morgonen, borde inte systemet klara av att kompensera detta så att inomhustemperaturen är konstant dag som natt.

honda skrev:
Ellax: Vad har ni för inställningar i er panna?

Vi har också haft kallare på morgonen, borde inte systemet klara av att kompensera detta så att inomhustemperaturen är konstant dag som natt.
du ska ju växla över mellan dom olika lägena för att tillåta elpatronen att arbeta & när elpatronen ken gå så mycke den vill så får du varmt i huset

Honda - du läste inte!!! Jag skrev att vi kopplade på värmen på höst/vårläge eftersom det var så kallt på morgonen med enbart sommarläge. När vi sedan kopplat PÅ värmen så hade vi ju löst det problemet eller hur!

Och vad har vi för inställningar...? Hm får återkomma med den informationen.

Ellax: Jag läste, dock tror jag att det fler anledningar/inställningar som gör att man borde kunna ha en kostant temperatur. De största skillnaden mellan de olika årstidslägena är vad jag förstår:

Sommar: Kompressor, eller eltillsats ej möjligt.
Vår/Höst: Kompressor tillåtet.
Vinter: Kompressor och eltillsats tillåtet.

I min ursprungsfråga så frågar jag efter inställningenpå kurvlutning, eftersom jag tror att detta kan spela in. Sedan trodde jag med dagens teknik att pannan själv skulle kunna avgöra årstidsläge med hjälp av autoläge som finns att ställa in.

honda skrev:
Ellax: Jag läste, dock tror jag att det fler anledningar/inställningar som gör att man borde kunna ha en kostant temperatur. De största skillnaden mellan de olika årstidslägena är vad jag förstår:

Sommar: Kompressor, eller eltillsats ej möjligt.
Vår/Höst: Kompressor tillåtet.
Vinter: Kompressor och eltillsats tillåtet.

I min ursprungsfråga så frågar jag efter inställningenpå  kurvlutning, eftersom jag tror att detta kan spela in. Sedan trodde jag med dagens teknik att pannan själv skulle kunna avgöra årstidsläge med hjälp av autoläge som finns att ställa in.
inställningen på pumpen är extremt indviduell för just ditt hus & vilken tempratur du vill ha.

Matti:
Huset är nybyggt men det är min övertygelse att en FLVP skall kopplas ihop med ack-tank. Redan i somras klagade min fru över dålig varmvattentillgång på morgonen för dusch etc. Själv hade jag gottat mig i ett jacuzzibad sent på kvällen innan. Som parantes anser jag detta vara var mans rättighet i dagens samhälle. Detta orosmoln medförde att jag kopplade in ack-tanken på FLVP'n och den får visserligen slita hund för att ladda tillgången på varmvatten men fixar detta på ett bra sätt. Ännu idag har vi inte kopplat in någon elpatron och jag fortsätter med mina bad. Frugan är nöjd och inomhus har vi ca 21- 22 grader. Pumpen mår säkert också bättre av att arbeta längre tid.
Rekommendation: installera en ack-tank till era FLVP så sparar ni många kWh. Verkligt uttag av vv är koncentrerat till natten och till ev jacuzzibad, om ni då har en större mängd vatten att "ösa" ur som sedan under en längre tid kan laddas, exvis under dagen, så behövs ingen elpatron. Avvaktar med spänning när tillsatsvärme erfordras.
Hus i Göteborg, innomhustemp. 21-22 grader, 270 M2 varav 40 M2 garage med något lägre temp.

Hur stor acktank kan vara lämpligt? Vi bor i 175 kvm 1.5-planare med golvvärme nere och vattenradiatorer uppe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.