S
synpunkter: Är det nån som har erfarenhet angående kakelugnen Christineberg från Keddy. Bra, dålig, nöjd eller inte? (fakta, tester osv känner jag redan till)
0 svar · 3,5k läst
C
coztello: När jag pratade med Pax sa dom att det blev en effektförlust på ca 20%
7 svar · 2,1k läst
B
Bananen: Hej är mitt uppe i ett pannbyte men det jag undrar över är om man inte måste spola ut systemet innan man kopplar på det nya?? Enligt rörisen följer det mesta med när man tappar ur systemet......?????
0 svar · 1,9k läst
P
Pasta: Kolla på: www.rettig.se www.stjernradiator.se www.thermopanel.se www.eveco.se/ www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/ www.epecon.se/ www.myson.se/ /Patrik
8 svar · 11,1k läst
P
poiu: Vad du sparar blir beroende av vad du har för framlednings och returtemperatur. 12000 kommer från comfortzone hemsida. De har nog inte räknat på sämsta driftfallet. Det är en bra FVP, kanske mycket bra. Men det tar inte bort behovet av ordentlig dim. .
12 svar · 3,4k läst
P
Pasta: [citat] Kolla på Frico sunztrip eller Eveco stråltakvärmetak. /Patrik
4 svar · 5,0k läst
P
poiu: Begränsningarna gäller för alla värmekällor som inte är avsedda/provade för att vara huvudsaklig värmekälla. Det är helt olika klassningar, men min GISSNING är att du kan få problem. Det bästa du kan göra är att höra med miljökontoret i kommunen, och tillverkaren. Konsumentverket har en del sådan info, och kanske statensprovningsanstallt. Begränsningen brukar vara något i stil
4 svar · 2,1k läst
L
Lello: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1129212387;start=0]Hustillverkare[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,0k läst
G
gugge111: Nej då inte alls tramapde du på mina tår,det är vanligt att när man kommer ut och ska hjälpa en kund med sitt projekt,så har han bara köpt hem hälften av vad han behöver,eftersom han är lekman,och inte har den kompetens som behövs för projektering. ,och halva/hela dagen sedan går åt att ordna rätt saker. :) Sedan så kollar vi på "Enbart" och "Bara"..(NE källa) enbart e`nbart
5 svar · 3,2k läst
G
gugge111: kopia Om 4-8 år har vi ny och mkt bättre FLV pumpar. Titta bara på Sanyos CO2 luft vatten VP. De som har betalt lägre pris för sina billiga, små FLVP kommer att kunna byta till nyare och effektivare FLVP medan de som har köpt dyrare FLVP blir kanske tvungen at använda den i fortsättning Om 4-8 år har vi helt nya produkter på marknaden på VP sidan och som oxå täcker upp till 100 %.
9 svar · 6,7k läst
B
brasse: Står det i monteringsanvisningen på Conturan att man skall ha särskild tilluft? Undrar om det inte stod att man bör ta tilluften separat tidigare?? Kan ju vara bra att veta inför ett kommande projekt........... 480 är det den nya som är lite mer fyrkantig? Edit:Stavar som en kråka
3 svar · 6,7k läst
B
brasse: Det enda kravet är att det skall vara rensbart, klarar man det utan rensluckor så är det ju bra för då slipper man ordna luckor i vägg/golv/tak för att komma åt rensluckorna.
9 svar · 3,2k läst
S
svh9633: Johan: Som novis i ämnet så får du gärna förklara: * vad innebär 6000l/h? * Vad var inte aktuellt, att borra djupt eller att inte borra djupt? * Bergets temperatur påverkas inte nämvärt av vad, menar du tempen på den inkommandespriten? Förlåt men jag får inte ihop dina sista kommentarer. /Sam
16 svar · 3,8k läst
C
chili: Hmmm, det kanske skulle funka hos oss också. Med krypgrund finns det ju tillräckligt med utrymme för ett rör, och öppnar man under diskbänken är det bara en meter ut till fasaden. Tack för tipsen!
4 svar · 9,2k läst
2
2an: 70000:- :o Jag fick ett pris på 10 m3 solfångare o vvxl, rör, isolering, pumpar, mm på 32000:- efter sol bidrag.. Om jag ville ha de monterat så skulle de bli 12-15000:- till.. Det var lesol 5.. Jag skulle spara ca 1000:-/år enligt offerten med solfångare jämfört med pellets så då blev de inga solfångare.. Så du som har ved o fått ett pris på 70000:- så skippa solfångare..
1 svar · 2,1k läst
·
P
poiu: Börja med att försöka utröna vad du har för system. Montera en termometer på fram och en på retur röret. Du vill veta båda temp. för systemet kan vara dåligt strypt. Det bör vara runt noll eller lägre ute. Eftersom du värmer med 100% el kan du acceptera ganska låga års COP. Man måste helt sonika räkna på det. Det är ju sällan så kallt i göteborg. Väljer du en lösning med
5 svar · 2,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Hehe, hur gick det med det där...? Jag skulle kunna tänka mig att det rör sig om ett missförstånd eller en sammanblandning. Det är ganska många typhustillverkare som inte har med golvvärme i övre plan i sin standard - och vissa har det inte ens som tillval. Det blir nämligen ganska mycket dyrare (jämfört med merkostnaden i en gjuten platta) än radiatorer.
7 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] "Tänkte inte på det....."
6 svar · 7,4k läst
P
poiu: www.pellets.info VPn får du räkna på men säg års COP på 3 och dela elpriset med 3 så har du kWh utan kapitalkostnad. Sanningen är lite mer komplicerad men då måste man göra riktiga dim. berakningar.
1 svar · 2,4k läst
A
AndersG: Sök bakåt i forumet så hittar du mera info, bla en rapport från SCB om värme i småhus.
4 svar · 2,0k läst
C
CarMan: lätt svar ! har du vatten i övriga huset ska du ha vatten här med
1 svar · 1,7k läst
P
Pasta: Jag skulle ha använt ett kombigaller med avluften rakt ut eller åt sidan och uteluften nerifrån. Typ Systemair CGA http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/427.pdf Eller ABC Vents Kombidon http://www.abcvent.se/pdf/ABC-Combidon.pdf Välj inte för litet galler så att du får medryckning av vatten eller snö i uteluften. /Patrik
1 svar · 5,7k läst
I
Isacsson: [citat] Har haft ett liknande problem . När man använder kallvattnet så durrar det i någon backventil vid Blandningsventilen ? Det blev ialf tyst när man bytte dom grejjerna
1 svar · 4,7k läst
A
athena: Någon som har erfarenhet om denna produkt? Fungerar det bra? Vart i landet har just ni använt er av IVT.s kompaktkollektor?
0 svar · 1,9k läst
P
poiu: Jag vet att jag rätt nyligen såg en länk om fönster renovering/komplettering. Kan vara värt att tänka på i alla fall.
7 svar · 8,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Jag kan fråga min makare som sätter klart våran ugn den här veckan. Hinner nog hem imorron och kan fråga honom. Det är en fin ugn du har, vet du hur gammal den är? Jocke
3 svar · 2,2k läst
T
Toy: Jag är rädd att den fryser då den sitter i ett mindre isolerat utrymme "ovanför" innertaket i badrummet och jag kommer inte ha på någon direkt värme förutom kanske +5 i badrummet.
4 svar · 2,8k läst
S
synpunkter: Det går med båda alternativen. Proffsen torde köra med lättbetong.
0 svar · 3,4k läst
A
TN-Funkis: Ditt koncept funkar, men jag är osäker på denna fläkt då jag själv har en TD 160/100 som ger mindre än 160m3/tim beroende på motståndet i rören. Att se upp med är att fläkten låter rejält, Clas O anger visst 35/39db men fabriken säger 48db (och det hörs !!). Ta rummets antal m2 ggr takhöjden (ex: 5m x 5m = 25m2 x 2,60m takhöjd = 65m3) alltså ger en TD 160 då c:a 2,46 i
10 svar · 6,6k läst
M
Mikael_D: Tackar.
3 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.