Värme allmänt
gugge111: Räkna pannverkningsgraden till 75 % annars lurar du bada dej själv.. :o
chris47: För att späda på argumenten så kan jag tillägga att en rak skorsten är enklare att sota och den ger bättre drag dessutom. /CC
danne_08: CarMan 1) Visst ska man ha bulkförråd om det finns plats men att det kostar 30 000 håller jag inte med om. Normalhändiga peroner klarar av att bygga ett förråd själva till en bråkdel av denna kostnad. Det finns också färdiga att köpa för ca 10 000. 2) Alla leverantörer säljer bulk fraktfritt vid minst 3 ton förutsatt att det finns bilväg. Det finns leverantörer i hela landet. 3)
morsan: Sök på Google på Mitsubishi luftvärmepump så får du upp en massa firmor. Någon av dem kanska har en manual kvar eller kan hjälpa dig vidare ;) #EDIT# Hittade http://www.mitsubishielectric.se/klimatprodukter/ De borde kunna hjälpa dig :D
CarMan: [citat] va synd. det går inte att strypa om flödet i slingorna istället?
snuttjulle: Rekomenderar att du byter blandare till en med diskmaskinsavstängning. Tror att detta numera är krav för att försäkringar mm ska gälla. Man ska lätt kunna stänga av vattnet till diskmaskin vid längre semestrar mm tror jag det har att göra med.
CarMan: [citat] om du ska räkna så får du räkna rätt ! om du betalar som du skrev 8700:-/år så är allt betalt efter 15 år (borrhålet är ju då betalt !!!)
2an: Jag har plockat bort mina radiatortermostater (utom i v-rumet i söder) o strypt returen i raditorerna i de rum som blir för varma.. Så det är endast termomatic cbj (bara innegivare) som styr tempen i huset om inte solen ligger på då stryper termostaten i v-rumet vid 23 grader.. Då får man lägsta möjliga returtemp o mesta möjliga energi ur acktanken.. Så med shuntstyrning ska det va
brasse: Om pipan bottnar där din köksspis går in på stocken, så sätter du den där, köp en dubbelmantlad renslucka så får du bort lite av värmen iaf. Tänk på barnen så att de inte bränner sig och att du inte sätter en bokhylla eller liknande framför :o Fortsätter pipan nedåt så sätter du rensluckan i botten så man får ut allt sot i botten på rökkanalen.
2an: Blir draget för högt så sköter motdragsluckan detta.. 8) Har du för trång pipa kan det behövas rökgasfläkt då det är varmt ute.. Kan man så vill man ju slippa de.. ::)
2an: Här har dom flesta skottat mot huset.. Ända upp till fönstren.. :P Min kusin sa att han hade lite golv kallt i v-rumet i kåken från 1800... Vid -20 va de +7 på golvet inne vid väggarna.. :o Han jagade rätt på all snö på gården med traktorn så han fick snö nästan upp till fönstren runt hela kåken 1 1/2 timme senare va de +13.. ;D En stor fördel är om snön kommer innan kylan o
morsan: Vi har en Handölkasett (fanns när vi flyttade in) och det jag saknar är att de inte tog hål i spiskåpan! Dessutom förstår jag inte varför de inte kan ha en fläkt i kasetten när de har det i kaminen (Handöl 10) :-/ Det kan du kanske kolla med försäljaren om det går, för den är tillbehör i kaminen ;) Annars är vi mycket nöjda med den :D Du kanske redan hittat och läst detta
mattiasp: 75-80 skall det vara i pannan. Vid lägre temperatur kan man få problem med kondensation och korrosion i panna och skorsten pga kondenserande elaka rökgaser. Dessa rökgaser skall inte kondensera förrän de lämnat skorstenen. Justera med blandningsventilen, som kan se ut som nedan:. [bild]
vaniljvodka: som sagt, många faktorer som spelar in. Känner du ingen röris som gillar kaffe o bulle då ;)
CarMan: [citat] en vanlig frånluftsvärmepump, utan markslinga avger ca 2kW men med markslinga sp kan du få ut ca 4 kW jag föreslår att du tar o mailar IVT direkt istället för att gå via din levrantör.
2an: [citat] Gärna om man isolerar tanken själv dra rören innanför isoleringen.. Men man ser ju att det är lätt att tappa verkningsgrad på systemet.. Så det är inte så stor mening att jaga en panna med kanon verkningsgrad om inte inkoppling o isoleringen är bra... ;)
Asterix: Kör just nu med påsar så en tank att ha bulkpellets i är ju det första att skaffa för att få ner priset på uppvärmningen. Med lägre pelletspris blir dock sol ännu mer svårmotiverat. ;) Acktank med pellets har jag fått för mig är bra p.g.a. de längre gångtiderna men att det aldrig går att räkna hem om man inte av någon anledning redan har en. Om någon har tid över får ni
gugge111: Läs gärna den här länken ang.spaltventiler. http://www.radron.se/templates/test____3325.asp
spocks_beard: Om du har nån termostat som "hängt sig" så elementet inte blir tillräckligt varmt eller inte kallnar så kan du testa att skruva av vredet på termostaten och sen knacka med en skifta eller hammare på termostat-huset. Sen kan du känna på själva nålen som går in i termostat-huset och trycka in den med en skruvmejsel eller dylikt så ser du om den fjädrar ut, man får ta i lite. (dra
kardil: Hej, Vi bor i ett gammalt hus från 1925. Innan vi flyttade in i huset hade förra ägarna bytt ut oljepannan till bergvärme. För att öka värmeavgivningen från radiatorerna kommer vi nu byta ut kvarvarande panelradiatorerna (dessa avger för lite värme) mot gammeldags REX sektionsradiatorer som vi köpt på Rinkabyrör (Lenhovda radiatorfabrik). Tydligen är panelradiatorer till för
tynnis: Precis så har jag oxå gjort funkar helbra. Fast jag kommer att tilläggsisolera dem oxå vid ett senare tillfälle.
TN-Funkis: Kolla först om fläkten på taket är servad (genomgången-rengjorda kanaler m.m), kolla också om det går att öka luftgenomgången där (går det att justera något spjäll före fläkten-kan fläktens varvtal regleras/höjas) Kolla sen att du får in tillräckligt med luft i lägenheten, typ öppna ett fönster i ett annat rum och se om din gamla fläktkåpa då tar upp matoset bättre. När
jcarlen: Men om jag sätter en kolfilterfläkt så blir det ju bara utluft för självdraget som kommer att gå igenom köksventilen då skulle jag alltså inte behöva isolera den.
fia_mstd: [citat] Ah, precis en sån har jag precis beställt. Så bra att jag gjorde rätt då! :D
poiu: Nja. Att använda begreppet COP är naturligtvis egentligen fel. Och att kalla FVP för energi ÅV är även det formelt sett felaktigt. Däremot tycker jag att det kan vara illustrativt att visa hur mycket energi det går åt för att spara/ÅV en viss kvantitet energi. Ett COP liknande begrepp kan då vara ett enkelt sätt, om man inte redovisar energimängden för sig. COP skryter ju VP
FrittDrag: Fogskum både en gudagåva och ett rent helvete ;D Kunde inte hålla tyst då jag precis sett en "hemmapulare" desperat skrapa ut överflödigt fogskum runt fönster (var på väg att bli EJ öppningsbara) ;)
poiu: När det gäller kalkyler förespråkar jag alltid att man gör "rena" kalkyler. Varje investerings alternativ för sig. I kalkylen särredovisar man olika kostnader, typ underhåll driftenergi, kapitalkostnad, ränta och så vidare. Redovisa helst varje år under avskrivningstiden för sig. Med det upplägget får man en enkel känslighetskalkyl gratis, bara genom att titta på siffrorna. Den