Nja, Det beror helt på var och hur grejorna är placerade. Hemma har jag oisolerade ingjutna rör längs ytterväggarna, med bara en skalmur utan mellanliggande isolering. Det ger nog ganska höga förluster. Har du i stället prisolrör på väggen inne, så hamnar ju värmen huvudsakligen i huset.

Med den beskrivna golvkonstruktionen läcker det nog en hel del värme. Det beror ju lite på om det blir klinker (låg framledningstemp) eller parket som kräver högre temp. eftersom parketten isolerar golvet från rummet.

Varit/är en intressant diskussion som tydligen kompliceras av det måste räknas baklänges och gissas och som poiu visat så går det ej ihop (och anledningen till det är berörd). ... att det ska vara så svårt att tala om vad skalet och ventilationen drar vid olika premisser.
Matti,
du skriver "kanske dyrt med tilläggsisolering", ja jag förstår dilemmat (men också för andra som kanske läser strängen) det kostar för hustillverkaren att tjocka på standardblocken mera äv vad bara reglarna och isoleringsmattan kostar (men det borde han ju få skylla sig själv för) och skulle inte VP:n längre passa så kostar det också i form av att ev inte inte klara normen, utebliven provision, tillkommande kanaler och/eller/etcetera. Men det viktiga för er är avvägningen - ett ev ngt högre pris nu eller högre driftskostnader sen.
Sen förstår jag inte "gjutet golv på torpargrunden"

Gjutet golv på torpargrunden var kanske lite dumt skrivet. Vad jag menar är att man gjuter botten inne i grunden. Det blir ett betong golv att krypa på dom få gånger man vistas där. Detgjuts först 50 mm, isoleras 50 mm och sedan gjuts det 50mm.

Ledsen att ni måste räkna med "dåliga" grunvärden. Har idag mailat säljaren och hoppas få lite mer svar. Lusläste dock lite i kalkylen och hittade en annan del som kan vara intressant.

Byggnadens behov av värmeenergi i kWh/år:

Transmissionsförluster och luftläckning                12855 kWh
Ventilationsförluster, styrd luftväxl.                     +8515 kWh
Utnyttj. värmetillskott från processer                   -5995 kWh
Utnyttj. värme fr solinstrålning                            -5779 kWh
Behov av varmvatten vid tappställen                   -4842 kWh

Byggnadens nettobehov av värme energi          =14439 kWh

Sen finns det ju även transmissionsdata och ventilationsdata (t.ex 212,9 m3/ dygn). Men det blir ett grymt långt inlägg om allt ska med.

Lägg inte ner allt för mycket tid i detta. Det har ni redan gjort. Tackar för det !

Börjar mer och mer fastna för bergvärmen trots kostnaden, eftersom jag ska värma garage oxå. Skulle inte tveka på jordvärme om inte det skulle begränsa tomten. Funderar då på en pump utan inbyggd vvb och ansluta en extern vvb till den så att sambon kan bada i det stora badkaret och duscha efteråt utan brist på vamvatten.

Inget är dock bestämt än så den får lever får se. :)

Den här diskusionen har varit intressant. Och frågetecknen fortsätter. Du sa tidigare att du inte valt fönster, och i beräkningar på isolering brukar man kompensera för sol tillskottet via fönstren. Nu hindrar ju inget att man struntar i att kompensera och räknar solen för sig. Jag blir bara lite fundersam på var ifrån soltillskottet kommer. Annars ser väl siffrorna någorlunda ut om man jämför med det jag räknat fram tidigare.

Välj en tank med dubbla solslingor!

poiu skrev:
Den här diskusionen har varit intressant. Och frågetecknen fortsätter. Du sa tidigare att du inte valt fönster, och i beräkningar på isolering brukar man kompensera för sol tillskottet via fönstren. Nu hindrar ju inget att man struntar i att kompensera och räknar solen för sig. Jag blir bara lite fundersam på var ifrån soltillskottet kommer. Annars ser väl siffrorna någorlunda ut om man jämför med det jag räknat fram tidigare.

Välj en tank med dubbla solslingor!
Uträkningen är gjord på ett likadant hus med standard planlösning och inte på det huset vi ska bygga. Planlösningen är ej bestämd än på det vi ska bygga så det går inte att göra en riktig kalkyl än. Vad jag har kollat upp är att ena långsidan av huset som det är räknat på ligger mot söder ungefär, för det kommer vårat oxå att göra ungefär. I och med det har jag svårt att tänka mig att det blir jätte stor skillnad på soleffekten mellan dom olika planlösningarna. Beklagar att jag har förklarat dåligt.

När planlösningen är bestämd kommer jag att förklara den och be hustillverkaren göra en ny kalkyl.

Appropå solslingor. Menar du att man ska ansluta det till det framtida bergvärme sys, eller FLVP sys ???

Förlåt otydligheten. Vad jag tänkte var att om man ändå köper en acc.tank så köp en som är förberedd för solvärme. Tanken varar i många år och sol blir kanske lönsamt inom den perioden. Vill du inte ta den kostnaden så se i alla fall till att det finns tillräkligt med uttag på tanken för att koppla till extern solvärmeväxlare.

Hade inte tänkt köpa en acc. tank. Behövs det ?? Däremot en separat varmvatten beredare, ansluten till värmepumpen, för att få en säkrare tillgång på varmvatten även om man tappar volymer i storlek med stort badkar.

Bra tips det där med solvärme ifall man ska ha acc. tank. Har inte tänkt på det.

Den frågen lämnar jag nog över till VP vännerna, men ofta brukar VVberedaren till VP vara av typen "tank i tank" eller "tank med VVslingor" fast "VVberedare med laddslingor" finns ju också. Och med VP kommer växlingsventiler och lite annat.
Så VP vänner, HUGG.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.