Värme allmänt
TN-Funkis: Helst bör man använda röret på taket, man kan också vid en renovering ev gå ner i diameter beroende på hur mycket som är anslutet till avloppet. Man kan också ersätta takröret med en vacumventil inomhus, men som sagt, erfarenheten är blandad, ibland kan det också bli övertryck i avloppet, har du då vacum börjar det då bubbla i något vattenlås någonstans och då börjar det
Jeppson: En fin funktion på moderna reglercentraler är att man reglerar på utetemp. och sedan har en rumsgivare som kompenserar kurvan några grader. Då stänger inte shunten helt, utan drar ner framledningstempen låt säga 5-10 C° Dåblir inte variationerna allt för stora i huset.
roke: Jag har läst och försökt förstå
men ändå. Förklara för mig. Exakt vad är det som är intressant och varför?
poiu: Rensa marken från organiskt material (om det går). Sedan kan man använda plast som fuktspärr och isolera för att minska ångtrycket i marken. Ta hjälp av ngn som kan det här.
Thor: supporten sa att om man kör med strypta slingor då fyller bypassen funktion genom att vattnet får/vill ha rundgång. Men jag kör med båda slingorna helt öppet, så jag kan stänga bypassen och få ett tystare system :D
2an: [citat] Effektivas är o minst jobb är det alltid med ny pelletspanna men dyrast.. Jag är nöjd med thermias pelletsbrännare i min nibe (Tmv) alpha keram o har möjligheten att elda med ved om pelletsen skulle bli dyr.. Men idag skulle jag nog köpt en ren pelletspanna då den är mer lätt skött.. Så jag kan rekomendera thermia bequem brännaren.. Men jag är mer tveksam att köra med
TN-Funkis: Lite matnyttigt i detta, se: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1128454518
MathiasS: [citat] Ja sådana använder jag också, dom funkar bra vad jag kan se - lätta att använda förstås.
Ingenjören: Jag kollade pris på ett litet 400W gjutgranitelement till badrummet och det skulle kosta ca 4000kr (3 veckors leveranstid) Vi valde dock att inte lägga så mycket pengar på ett element - även om det är snyggt! Det blev ett standardelement istället.... /Ingenjören
2an: [citat] Ok bara köra vidare.. Bara ställa ner innetempen till 10-12 grader..
p_palm: körde med kol den gången. kan ju varit att dom var något fuktiga, jag förvarar kolet under tak ute :-/.
2an: [citat] 15000:- var inkl 27 meter kopparrör några avstängningskranar, laddomat, arbete (installation av helt ny anläggning) o demontering av gammla oljepannan.. Förrådsberedaren är en tank för tappvarmvatten som sitter i pannan.. Därför behöver du en laddomat 4030 som pumpar varmvattnet först till acktanken för att sedan allt efter pannan svalnar pyttsa tillbaka de varma vattnet i
Yondalar: Jo men nu börjar det kosta ;) personligen tycker jag att detta är fel forum för din fråga pröva Dialogen på novator.se eller energifirman.com, där finns mycket latent kunnande som väntar på något att suga tag i, något pelletsforum som pellets.info, osv
snuttjulle: Det va sådant jag tänkte på. Hade själv stammen igenom min lägenhet. Iofs så blev den inte inbyggd då jag öppnade skåpet runt röret så det va synligt i skåpet. Men det finns säkert dem som vill ställa för stigaren med skåp och det blir svårt då.
V55: Det är en lätt match att installera själv. Frånluftfläktar finns ju ett antal tillverkare. Kolla på villavent.se. Har själv fläkt ifrån dem. När ni väljer fläkt är det bra att veta boyta, antal rum etc. Fläktkanaler finns ju också ett par att välja på tex Lindab. De har ett komplett sortiment för fläktsystem. Montera frånluftsventiler i rum som tex wc,badrum etc. Tänkte ni
Yondalar: fråga 2st till nä tar ej allt men knaprar bra på räkningen och ger motion och mys
poiu: En mer dyster syn på det hela: :( "Summan av våra laster är konstant" för att citera Aristoteles. Det gäller även för politiker. Först hade de lekstuga med finanspolitiken, sen har de haft lekstuga med krigsmakten. Finanspolitiken sköts idag i praktiken av riksbanken, krigsmakten är avveklad. Nu ska de ha lekstuga med energipolitiken. Förut har energipolitiken varit förutsägbar=
morsan: [citat] Enligt Allemansrätten är det förbjudet att elda på klippor "Elda aldrig på klippor. De kan spricka och få fula sår" Skulle tro att det gäller i en spis också :-/
morsan: Och speciellt http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm Hade vi haft vattenburen värme hade jag satsat på ett sådant system ;)
Yondalar: ja här är en som förstått att eg hänger det alltid på partialtrycket och förenklat kan man säga att partialtrycket sjunker i tex en spånskiva om tempen ökar (fastän det först ökar) eller om man späder (i angränsande yta) med tex luft med lägre partialtryck (med torrare luft) det är som allt annat i naturen - jämvikt eftersträvas - (och det kostar att jävlas med naturlagarna) -
Yondalar: linda på du det du har huvudsaken att det är isolering på för att undvika kondens tänk på att du någon gång kanske vill in och rensa kanalen (men det blir kanske bara en 90graders böj, dvs inga problem) kan bli viss missförgning fasad vid utsläpp och eventuellt mögel sen på utskiftet därovanför (pga fukt som kondenserar) men Boracol eller Klorin på den fläcken löser det
zingo: Nu har jag kollat pelaren. Först var den på 4.7 meter. Efter pluggad slang blev den 3.6 på en dryg timma. Sedan var det stopp. Det räcker gott och väl för en pumpautomat. Dessutom har jag testat vattnet och det blev inga negativa överraskningar. Livet leker.
ingemar_o: du kan även testa å köra på högre fläkthastighet , hur har du ställt luftriktarna ?
Buuzzz: [citat] Många frågor som kräver svar ;D Det är självdrag, men det kallas något annat eftersom jag "hjälper till" med en köksfläkt Skorstenen används inte längre av oljepannan, bergvärme gäller. Eldar dock i någon av eldstäderna ibland. Tycker dock inte att dörrarna är svåra att öppna. Mäta undertrycket ??? ??? Hyra en Svema ? Var ? Jag bor i Sheleftyou ! Har nästan inga
2an: [citat] Oftast så känner man väl alltid någon som har en regad firma som kan köpa ut åt en.. ;) Har en kompis som har jordbruk så jag fixade ett konto på dahl åt han som jag får nyttja.. ;D
gugge111: Förvara inga möbler alls i förrådet så slipper du någon som hest kostnad... ;D annars är + 13 en bra temp.