22 255 läst ·
8 svar
22k läst
8 svar
Framledningstemperatur m.m.
Hej Experter.
Jag har en NIbe 310P. Jag tycker aldrig min radiatorer är varma. Så jag börja kolla lite
om Pannans inställningar.
1) Vilken framledningstemperatur skall man ha från en sådan panna till värmesystemet ?
Och isåfall hur ställer man in detta temperatur. JAg har idag 32 grader .... Är inte det förlite för radiatorer ?
2) På ett ställe finns det en avfrostnings lampa..... Hmmm... Vad gör en panna när denm avfrostar ? Och skall det normalt ske en avfrostning eller är någor felinställt vid avfrostning ?
Tackar för input
Jag har en NIbe 310P. Jag tycker aldrig min radiatorer är varma. Så jag börja kolla lite
om Pannans inställningar.
1) Vilken framledningstemperatur skall man ha från en sådan panna till värmesystemet ?
Och isåfall hur ställer man in detta temperatur. JAg har idag 32 grader .... Är inte det förlite för radiatorer ?
2) På ett ställe finns det en avfrostnings lampa..... Hmmm... Vad gör en panna när denm avfrostar ? Och skall det normalt ske en avfrostning eller är någor felinställt vid avfrostning ?
Tackar för input
Hur är det i rummet då varmt eller kallt?
Är det varmt i rummet skulle jag vara glad om raditorn var kall, för då vet jag att jag har låg energiförbrukning och ändå bra inomhusklimat.
Framlednings temperaturen styrs mot utetemperaturen, Kallare ute = varmare framledningstemperatur.
Om kurvan som styr framledningstemperaturen är rätt inställd och radiatorventilerna rätt injusterade är termostaterna på radiatorerna onödiga, den enda funktionen termostaten skall ha är att strypa radiatorerna i rum som får värmeöverskott tillfälligt pga interna värmekällor som tex människor eller när men tex lagar mat i köket.
Om du upplever att det är kallt i hela huset så kan du överväga att höja framledningskurvan.
Om det är kallt i enstaka rum så är förmodligen rörsystemet felaktigt injusterat.
Är enstaka radiator kall kan det vara luft i systemet så att vattnet inte cirkulerar i den radiatorn.
Avfrostningen på en frånluftsvärmepump sköter sig själv på automatik. Funktionen är att det i frånluftskanalen sitter ett batteri som kyler frånluften (Förångaren) och på batteriet bildas frost, når FVP avfrostar stängs kompressorn av en stund så att frånluften kan frosta av batteriet.
Om avfrostningen går igång väldigt ofta så är frånluftsflödet för litet vilket kan bero på skitiga don och kanaler.
Här är installations och användarmanualen:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F310d.asp#
/Patrik
man ska ha alla termostater på radiatorenra fullt öppna !
sen låter man pannan reglera tempraturen & om du har låg framledningstempratur så inebär det att du gör en större besparing.
vilken temp man ska ha är helt inviduelt.
har du för kalt inne så ska du öka tempraturen, inte annars.
sen låter man pannan reglera tempraturen & om du har låg framledningstempratur så inebär det att du gör en större besparing.
vilken temp man ska ha är helt inviduelt.
har du för kalt inne så ska du öka tempraturen, inte annars.
Temperaturen är helt ok om det är ett modernt lågtemperatursystem. Så länge du inte får för kallt inne så är det som det ska.
Metall leder ju värme bra så en radiator som är 25-30 grader varm kommer att kännas kall men ändå avge värme till rummet.
Metall leder ju värme bra så en radiator som är 25-30 grader varm kommer att kännas kall men ändå avge värme till rummet.
Med radiatorer? Det var ett något enormt överdimensionerat radiatorsystem! Men det är ju bara positivt![/quote]SkaneErik skrev:
Ja det är över dimensionerat = ger tokigt bra COP (tog nog i i under kant tillomed, det knapt 40 graden när det är -20 ute)
jag vet en kille som har ett änu värre ;D
Jag har bara radiatorer & jag har dimensionerat & konverterat själv, allt för att få tok billig drift.
hade dirakt el förut med en uppvärmningskostnad på ca 20-25 000kWh, nu ligger jag på dryga 5 000kWh
just nu har jag en framlednings temp på 28 grader..
20,6 grader inne & ca 5 grader ute..
Mitt hus är dessutom riktigt dåligt isolerat.. hela 15 cm spån på vinden..
Så jag håller helt med Carman det är helt inviduelt med framlednings tempen..
20,6 grader inne & ca 5 grader ute..
Mitt hus är dessutom riktigt dåligt isolerat.. hela 15 cm spån på vinden..
Så jag håller helt med Carman det är helt inviduelt med framlednings tempen..
Klicka här för att svara