Värme allmänt
Pasta: Självklart så tätar O-ringen annars skulle kapilärkraften få kopplingarna att läcka. Oringen är av EPDM gummi och är åldersbeständig. EPDM tål inte lösningsmedel och bensin och aggresiva kemikalier. I tappvatteninstallationer är högsta drifttemperatur 95°C vid högst 1,0MPa. I värmesystem är högsta drifttemperatur 110°C vid högst 0,6 MPa. Data gäller för LK B-Press. De
0840: Om jag minns rätt så hittade jag blanketten på "Kakelugnspannans" hemsida, annars finns den säkert på skatteverkets hemsida. Det är visserligen inga snabba pengar, utbetalning sker i form av minskad skatt med utbetalning ett år senare, men ändå......
dedden: [citat] Ofta kan man välja inkopplingstyp beroende på effektval, en två eller tre-fas. Men detta är säkert olika från olika fabrikat.
2an: [citat] Då bor du ju vid pelletsfabriken... ;) Hur länge 2 ton pellets räcker beror på husets energi behov o vilken verkningsgrad pannan har.. Har själv förbrukat ca 2200 kg pellets sen 21/2 -05 men då det är riktig vinter dec-jan går det ca 800 kg/mån för mej.. Värmer 135 + 80 kvm..
Majgårdarna: Ingen aning.. Men ett optima batteri håller väl ganska länge. Ska den bara driva cirk pumpen borde den gå jätte länge
Steff: Någon som vet hur man skall tolka de nya konverteringsbidragen som träder i kraft fr o m 1 januari 2006? Om man som jag har luftburen elvärme och vill gå över till biobränsle (täljstensugn), får jag då bidrag motsvarande 26 000 :- eller 10 000 :- (hel eller delkonvertering) eller inget alls? Om jag istället går över till vattenburet distrubitionssystem via frånluftsvp. Vad gäller
poiu: Värmeelementen behöver regleras in eller strypas in vad du nu vill kalla det. De flesta element har antingen strypventiler på utgående vatten, eller en regler möjlighet på ingåendevatten (egentligen är det kopplet som har reglermöjligheten om man ska vara noggran). Rätt vatten mängd går genom varje element efter att den regleringen är gjord. Sedan kan det behövas reglerventiler på
mattiasp: [citat] Eller Loctite rörtätning. +Snabbare än lin +Enklare än lin (om man skall misslyckas, måste man vara rejält inkompetent) -Renlighet krävs, ingen gängolja får finnas kvar -Kan vara svårt att få tätt på kromade gängor -Kan inte efterjusteras -Relativt dyrt
MathiasS: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1122388558;start= Sökfunktionen fungerar faktsikt.... ;)
cat_stevens: Det är en nibe fighter 360P. Ska kolla med Nibe och höra vad de säger.
Majgårdarna: Mitt är inte på vinden men står bara på några reglar.Det verkar hålla http://www.freewebs.com/hansson29/SMALL34.JPG
roke: Jag har också fått finjustera flödet till mitt golvvärmesystem. Är systemet nytt så kan cirkulationen stanna i vissa slingor pga. luftbubblor som stoppar cirkulationen. Om någon slinga inte ens blir lite varm så kan cirkulationen i den slingan vara stoppad av luft. Jag hade ett sådant problem tidigare. Lösningen för mig var då att stänga alla andra slingor för att tvinga flödet
MathiasS: Paxfläktar i 200-serien passar dig säkerligen utmärkt. Bra är dom också!
yonna: Tack för både Gaias och Gustavs tips. Effekten beskrivs bara som 'hög verkningsgrad' ;). Ligger nog över 20' :-/ men jag ska ringa imorgon.
Per-Erik: Höjden på till luften bör vara låg.. annars kan det bli från luft istället för till.. ;)
Per-Erik: verkningsgraden kan nog vara bättre.. det svåra är nog att hitta en rör pulare som vill installera den åt er.. ni har inte funderat på att köra pellets i stället? skulle ni spara mycket mer på..
CarMan: Självklart ska du har vattern radiatorer på övervångingen, när man byggerhuset är det en liten kostnad att byga in det från början. jag känner folk som har 1 1/2 plans hus som har kalt å övervåningen trots att dom eldar på nedrvångingen, så man ska inte ta för givet att värmen spridersig bra ialla hus. jag har vaten buren värme (radiatorar) & jag har ingen som helst problem
roke: Någon skribent i dessa trådar kanske sitter inne med info om hur man manipulerar styrningen till "gengaspannan" http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127760733;start=15#15 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1108562361;start=0 Lycka till! Och välkommen till forumet.
MathiasS: Ur golvvärmesynvinkel finns inga nackdelar med att ha krypgrund. Du ser ju självklart till att isolera ordentligt, men det gäller ju oavsett gv eller inte. I detta sammanhang ser jag bara nackdelar med en betongplatta. Jo en fördel finns, och det är att det är billigare att lägga rören i betong jämfört med alla andra alternativ.
BigHigh: Har ganska nyligen installerat en Calmar V33. Jag gav ganska precis 50 papp för pannan, tre 500l Borötankar (varav en med tre 10m slingor), samt 150l expansinskärl på VVS-butiken. Rörarbetet gick på 12 000 i arbetskostnad (inkl bortforsling av gamla pannan). Ytterligare 20 000 gick till elpatron, shuntautomatik, laddpaket, rör, ventiler, kranar och en sjuhelsikes massa andra smådelar,
Nine: Nu har jag lyckats få ner en kabel från övervåningen så att tyrisatorn sitter i fläktskåpet ovanför spisen. Nu funkar det, även om man måste vrida upp takfläkten OCH spisfläkten, vid matlagning. Det får vara så tills vi kanske bestämmer oss för att byta till alliancefläkt. Tack för alla tips och råd! //Henke
grodis: tackar pasta, men nog gäller det endast hus med FTX ventilation? Och enligt dagens BBR så ska man besiktiga FTX ventilationen i en- och två bostadshus vart tredje år? Men tillämpas det i "verkliga livet"?
FrittDrag: Undvik att ha knappar/brytare där du helt kan stänga av frånluftsfläkten. Finns risk för kondens i kanalerna om man råkar stänga av fläkten på vintern (ingen större fara på sommaren)
yxis: Kolla först dels om du kan skruva upp temperaturen på den, då hänger den med för lite längre duschstunder o.s.v.... Kolla också om man kan välja att koppla den på 230V eller 400V. Sådana brukar vara på t.ex. 1kW om de går på 230V och 3kW om de går på 400V. Om du har en sådan och den är kopplad på 230V så kan det vara en bra idé att koppla den på 400V istället.
Jeppson: Kolla på Bauhaus, har för mig att de hade nån mojäng till kasetter. Kolla på t.ex swetrade.se under tillbehör, eller någon annan som säljer tillbehör till kasetter. Lycka till !
Roosen: Först lite husfakta som jag inte nämnt: Boende i ett plan, ca 110 kvm. Källare under gamla delen, krypgrund under nya. Beläget i sthlm. Så, TN-funkis, jag har nog tänkt ta en sväng förbi Leif Arvidsson i Bromma för lite råd. Det var faktiskt dom som rekomenderade biobe50 spaltventil. För frånluften känns det som jag har 2 alternativ att ta ställning till. Ska försöka redogöra
Mattis: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1129474606;start=0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] av Marlene Eskilsson.
Majgårdarna: Mailade chefen för räddningstjänsten och beslutet jag läste ska börja gälla 1Nov. Sen räcker det med 2 sotningar per år :) Dom hade en sotasjälv kurs på torsdag . Jag funderar på att gå den
poiu: Du kan söka på masonary, brick, oven, stove osv.. Många träfffar på meningslösa böcker okså, men anglosaxarna gillar murade spisar i alla former. Du kan få många ideer. Vissa sidor är riktigt bra, men svåra att hitta.