Det finns ju en uppsjö av olika golvvärmesystem (elslingor). Vad är det egentligen för skillnad på dessa? Finns kvalitetsskillnader? Jag har blivit rekommenderad T2 Blå av en hantverkare, e de nå´t bra?

Kolla vilken av T2 du ska ha genom att gå in på thorins hemsida och kör deras guide. Har själv gjutit in T2Blå-20 i mitt golv. (skönt att bara lägga 57 m istället för 114 ;)) Där ser du även skillnad på röd och blå kabel. Skulle det inte varit så att jag skulle gjuta in den så skulle nog jag valt självreglerande röd istället.

Jag tycker man ska hålla sig till ett känt märke: tex Thorin (T2), Devi, Ebeco eller Kima. Däremellan är nog kvaliteten densamma. Skillnaden består väl annars i självreglerande eller inte. Självreglerande är till trägolv eller andra områden där man behöver olika effekt i olika delar av rummet. I badrum rekommenderas inte självreglerande även om det inte är nåt fel. Sen finns det ju skillnader i effekt per meter beroende på om kabeln skall gjutas in eller spacklas in och beroende på var den ska ligga (badrum eller uterum tex). En annan skillnad är att det finns lös kabel eller matta. Jag gillar inte matta och särskilt inte om man tror att man ska kunna lägga den i fixet - det är inte kul att tanda ut fix på en sån där satans matta. T2 Blå är en bra kvalitetskabel. Personligen gillar jag gillar att köpa Kima på rinkaby.se. Prisvärt.

Jag har ju rätt tajt budget för badrumsrenoveringen, så kostnaden är en mycket viktig aspekt, men vill samtidigt inte göra avkall på kvalitet.

Kablarna ska spacklas in på ett trästommegolv ovanpå torpargrund och klinker högst upp. Badrummet är 190x340 cm, dvs c:a 6,5 kvm, med en kortvägg mot yttervägg, i övrigt innerväggar. Jag vill att golvvärmen ska vara enda värmekällan (nuvarande elelement vill jag ha bort).

Efter genomläsning av T2 Blå-broschyren så undrar jag om jag fattat rätt att det verkar vettigt att använda T2 Blå 20 istället för T2 Blå 10, eftersom jag vill ha golvvärmen som enda värmekälla och man pga av den högre effekten för 20-varianten inte behöver lägga lika mycket kabel (kablarna kan läggas lite glesare)...? Det blir billigare helt enkelt, eller...?

När det gäller Devi, Ebeco och Kima så verkar de vid en snabbtitt en del billigare än T2, men är det någon prisskillnad om man tar hänsyn till effekt?

www.Vet inte om T2blå-20 är så lämplig att bara spackla in då den hamnar ganska grunt och kan då ge ett ojämt varmt golv. Själv gick jag som sagt in på thorins hemsida och fyllde i mina parametrar ang rum mm och fick då vad de rekomenderade. Har du några fler frågor om just deras produkter så svarar de snabbt i telefon och verkar kunniga.

Deras hemsida http://www.tycothermal.com/

Jag köpte Allecos (www.alleco.se) golvvärme. 65 meter värmekabel (600w) med elektronisk termostat hämtat på posten för 2400kr. 3 millimeters kabel, termostat med veckoprogram, golvgivare och rumsgivare. Bra pris tyckte jag.

/Mats

Kima Turkos 16 w/m kostar exempelvis 735 kr för 41 meter (=656 W) på rinkaby.se. Dock utan termostat. Det är prisvärt tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.