8 900 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Värmeflyttare
Jag behöver en fläkt som går att peta in max. 40mm i ett 100mm spirorör. Har sökt hos Pax,Myson och Fresh men inte funnit någon med rätta måtten, de är antingen för vida eller för djupa. Skall ha den i taket ovanför en braskamin och leda värmen genom takbjälklaget till en Rexovent.
Clas Ohlson har värmeflyttare för 695:- (art.nr. 36-1957) men du kanske ville fixa något billigare själv?
Jag funderade själv på en liknande lösnng ovanför vår (för rummet överdimensionerade) gjutjärnskamin men en kompis tyckte det var riktigt dumt ur brandsäkerhetssynpunkt. Tja...? Vad tycker ni? Jag skulle i alla fall kunna nyttja värmen på ett mycket mer effektivt sätt än idag.
Jag tycker det är nästan nödvändigt att kunna flytta den varma luften från det rum där kaminen står. Särskilt om den är placerad ogynnsamt ur värmespridningssynpunkt. Därför avser jag att trycka in varmluft på tilluftssidan på min Rexovent VVX för att inte värmebatteriet i densamma skall gå på så ofta under kalla dagar. Den varma luften suger jag från innertaket ovanför min braskamin. Det blir snabbt väldigt varmt där och inte så trevligt att vistas i detta rum. Problemet är att hitta en fläkt som kan monteras någorlunda diskret under taket och rymmas i ändan på en 90 graders spiroböj.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du tänker göra vad du skriver att du vill göra, så lägg ner projektet. Du ska inte sätta en fläkt för att trycka in luft i tilluftskanalen mot luftflödet. Om det du vill åstad komma/ tänker göra är att koppla in dig direkt före batteriet och köra en form av cirkulationsluft så kan det väl fungera men att bara peta in en fläkt, nej.
Precis vad jag hade tänkt , en form av återcirkulation av förvärmd luft från taket ovanför kaminen genom ett 100mm spiro in på ett c:a 200mm spiro omedelbart före vvx på tilluftssidan. Problemet är att med en rexovent har man ett konstant undertryck i huset vilket ju är helt riktigt, men det medför ju oxå att tillluftsfläkten inte orkar suga luften som befinner sig i det rum kaminen står i. Jag måste då ha en fläkt som hjälper till med flödet. Är medveten om att denna modifiering kommer att påverka förhållandet mellan till/frånluftsflödena men vinsten blir ju att värmebatteriet inte behöver gå in så ofta och man får oxå värmen spridd genom tilluftsventilerna i samtliga rum.
Ofta tänker folk fel i sammanhanget. man ska inte flytta varm luft till kalla rum. Man ska flytta den kalla luften från rummen till värmekällan. Varm luft är nämligen mycket svårare att transportera med hjälp av fläktar. Luftunderskottet ersätts istället av varmare luft som sugs från värmekällan.
Jag vet inte om det är tillämpbart i erat fall, men hursomhelt. I mitt fall hade jag problemet att det blev väldigt varmt runt braskaminen på nedervåningen och trots att vi har öppen planlösning så gick väldigt lite värme upp till övervåningen via trapphuset.
Den kalla luften på övervåningen skulle gå ner i samma öppning som den varma luften skulle vandra upp och det fungerade dåligt. Jag tog istället hål i golvet ovanför braskaminen och blåste ner kalluften från övervåningen. Det blev därmed underskott på luft på övervåningen och detta togs från trapphuset och jag fick bra cirkulation på luftväxlingen mellan planen.
/CC
Jag vet inte om det är tillämpbart i erat fall, men hursomhelt. I mitt fall hade jag problemet att det blev väldigt varmt runt braskaminen på nedervåningen och trots att vi har öppen planlösning så gick väldigt lite värme upp till övervåningen via trapphuset.
Den kalla luften på övervåningen skulle gå ner i samma öppning som den varma luften skulle vandra upp och det fungerade dåligt. Jag tog istället hål i golvet ovanför braskaminen och blåste ner kalluften från övervåningen. Det blev därmed underskott på luft på övervåningen och detta togs från trapphuset och jag fick bra cirkulation på luftväxlingen mellan planen.
/CC
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden