Vad har jag för användning av en vanlig ack i en ev framtida vp-installation? Ska jag värma upp hela acken med en vp, dvs fast kond?

De flesta värmekällor, inkluderat vp, går bättre mot en ackumulator än direkt mot förbrukaren (radiatorer och varmvattenkranar). Vissa VP tillverkarna säger att antalet start och stopp på deras kompressorer inte någon betydelse, men... ?

Iden med att sätta in en acktank nu direkt är att nästan oavsett vilken värmekälla du väljer i framtiden (bortsett från fjärrvärme), så har du nytta av acktanken. För många val av värmekällor är acktanken en förutsättning (ex solvärme). Du löser alltså ditt nuvarande problem med en dålig elpatronslösning i en kombipanna, med en acktank som ger dig möjlighet att välja värmekälla på ett friare sätt om några år. Vem vet vad elpriset är om fem år (värmepumpar är väl egentligen en slags krångliga elpatroner. Bra verkningsgrad men dyra)

... fortsättning på ovanstående.

Alla vp behöver en ackumulator av något slag, annars måste dom gå jämt - inte bra. Om man har en stor vattenvolym i sitt värmesystem, (radiatorer, golvvärmerör, varmvattenberedare etc) så kan det räcka som ackumulator, men det blir ändå ett bättre driftförhållande för vp om ackumulatorvolymen ökas med en tank.

En enkel vp med fast kondensering och ingen vvb är så pass mycket billigare att det täcker merkostnaden för acktanken. Om (när) vp går sönder, har du i acktanken med sin inbyggda elpatron, fortfarande ett fungerande värmesystem = inget behov av panikutryckningar av (dyra?) installatörer mitt i julhelgen.

Ok, jag har också tänkt i dessa banor men blivit avrådd från att köra vp mot en ack eftersom det innebär fast kondensering och 10-20% sämre verkningsgrad. Dessutom har jag ett radiatorsystem med mycket vatten - grova rör och stora radiatorer. Men men, jag har inte tänkt klart. Det är i o f lockande investeringsmässigt att tex bara köpa en luft/vatten vp (typ Nibes med rumsgivare) och köra fast kondensering mot bef panna, eller ack. Då behövs ingen ny panna och ingen reglerutrustning (typ SMO eller Ecologic) alls. Vi snackar 40.000 plus en dags jobb för en röris. Vad menar du förresten med "enkel vp" - förslag på fabrikat/modell?

mmed skrev:
... fortsättning på ovanstående.

Alla vp behöver en ackumulator av något slag, annars måste dom gå jämt - inte bra. Om man har en stor vattenvolym i sitt värmesystem, (radiatorer, golvvärmerör, varmvattenberedare etc) så kan det räcka som ackumulator, men det blir ändå ett bättre driftförhållande för vp om ackumulatorvolymen ökas med en tank.
Är det en tank för volym ökning du menar??

Carman brukar ju skriva om detta men då ska den bara vara på 2-300 liter..
Enligt Carman iaf ;)

... eller CTC EcoAir. Ungefär samma prisklass.

Varför innebär acken fast kondensering? Det borde väl gå att växla mellan topp o botten i en smal 500l tank och utnyttja flytande kondensering. Ta ut radiatorvatten på mitten och varmvatten i två seriekopplade slingor. En första i botten som värmer till 35 grader och sedan en andra i toppen för att värma resterande 15 grader. Vet inte hur vp fungerar riktigt, men antar att den flytande kondenseringen kräver styrning typ EcoLogic.

För värmepumpens del så är acktanken en tank för ökad volym, men den är också på samma gång en billig och bra elpanna. Är det en nackdel för vp med en ack som är större än 200-300 liter eller är det bara ingen idé med en större?

Andra tänkbara värmekällor som man kan tänkas docka på en ack, kan kräva större volymer. Jag tror att det är klokt att (inom rimliga gränser) försöka hålla ett värmesystem öppet för förändringar. Det är så många tekniska, ekonomiska och inte minst skattemässiga förutsättningar som kan ändras på bara några år. Har man komponenter i systemet som kan användas med olika styrningar och med olika värmekällor, så kan man kanske komma lite billigare undan när det hela skall anpassas till någon ny energiskatt eller så om en 5-10 år.

Måste bara ställa frågan. Varför inte pellets ??
Grannen här kör med CTC 1100 och pellets han är hel nöjd.
Så varför inte köpa en ny eller bättre beg brännare och köra. Det lär tjänas in under en vinter mot att köra el. `?

en liten fundering om att köra varmvattnet genom pannan och vvb'n. om pannan är avslagen halva året och man spolar en massa kallvatten genom den så kanske det blir kondens i o utanpå pannan....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.