3 601 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Lite pannfrågor...
Sida 1 av 2
Vet nån?
1. Om man har elpatroner i pannan på 12 kw men huset krävet bara 8 kw, är det då lämpligt att ändra effekten från 12 till 8? (totalbelastningen på huvudsäkringen spelar ingen roll eftersom den pallar båda alternativen). "Sliter" det mer? Kostar det mer? Andra för- och nackdelar?
2. Min panna (CTC 1100 Family olja/el som bara körs på el) måste dras up till 70-80 grader för att klara värme OCH varmvatten. Trots detta så är varmvattenmängden begränsad. Pannan är inte så välisolerad. Jag kan nu få en vv-beredare på 110 liter billigt/gratis. Finns det nån poäng att dra ner panntemp till 50-60 grader för värmen till radiatorerna och istället köra en separat varmvattenberedare för varmvattnet? Gissar att en modern varmvattenberedare läcker mindre värme. Om det är lämpligt - bör man köra varmvattnet helt separat eller låta det gå igenom genomströmningsslingan/växlaren i pannan och sedan koppla på en separat varmvattenberedare på "utgående varmvatten" efter pannan, dvs låta kallvattnet förvärmas i pannan innan det spetsas i vv-beredaren? Gissar att en fördel med detta är att det ger mer varmvatten. Men å andra sidan belastar det ju pannan och den värme som skall gå till radiatorerna.
1. Om man har elpatroner i pannan på 12 kw men huset krävet bara 8 kw, är det då lämpligt att ändra effekten från 12 till 8? (totalbelastningen på huvudsäkringen spelar ingen roll eftersom den pallar båda alternativen). "Sliter" det mer? Kostar det mer? Andra för- och nackdelar?
2. Min panna (CTC 1100 Family olja/el som bara körs på el) måste dras up till 70-80 grader för att klara värme OCH varmvatten. Trots detta så är varmvattenmängden begränsad. Pannan är inte så välisolerad. Jag kan nu få en vv-beredare på 110 liter billigt/gratis. Finns det nån poäng att dra ner panntemp till 50-60 grader för värmen till radiatorerna och istället köra en separat varmvattenberedare för varmvattnet? Gissar att en modern varmvattenberedare läcker mindre värme. Om det är lämpligt - bör man köra varmvattnet helt separat eller låta det gå igenom genomströmningsslingan/växlaren i pannan och sedan koppla på en separat varmvattenberedare på "utgående varmvatten" efter pannan, dvs låta kallvattnet förvärmas i pannan innan det spetsas i vv-beredaren? Gissar att en fördel med detta är att det ger mer varmvatten. Men å andra sidan belastar det ju pannan och den värme som skall gå till radiatorerna.
1.jag tycker det är bortkastade pengar och arbeta att byta ner patroneffekten. tar bara längre tid att värma vattnet i pannan samt att du får ändå mindre varmvatten...
2.med en 110 liters vvberedare borde du klara normalt vvuttag utan förvärmning i pannan, ställ bara upp tempen på vvbn till max o blande sen ut varmvattnet i "blandaren" som sitter under beredaren till lämplig temp. du kan ju prova att sänka panntempen- beror på om du har 1 eller 2-rörssystem och hög eller lågtempradiatorer, men det märks ju vid vilken panntemp som värmen räcker till. lägre panntemp ger ju lägre värmeförluster från pannan. eftersom du inte eldar med ved kanske du kan sätta igen rökröret med tex lite isolering så strömmar det inte ut en massa värme den vägen.
3. kasta ut pannan och sätt in en elpanna istället, det går att hitta beggade billigt..
2.med en 110 liters vvberedare borde du klara normalt vvuttag utan förvärmning i pannan, ställ bara upp tempen på vvbn till max o blande sen ut varmvattnet i "blandaren" som sitter under beredaren till lämplig temp. du kan ju prova att sänka panntempen- beror på om du har 1 eller 2-rörssystem och hög eller lågtempradiatorer, men det märks ju vid vilken panntemp som värmen räcker till. lägre panntemp ger ju lägre värmeförluster från pannan. eftersom du inte eldar med ved kanske du kan sätta igen rökröret med tex lite isolering så strömmar det inte ut en massa värme den vägen.
3. kasta ut pannan och sätt in en elpanna istället, det går att hitta beggade billigt..
ett lönsamt alternativ, elda pellets, och om det går i bef panna så är det ännu lönsammare
om det pasar er var en annan sak
men sen finns det en grej till som eventuellt är värt att tänka på/blanda in nu och det att skorstenen är nu kall med allt vad det innebär, har diskuterats rätt utförligt på forumet, behöver ej vara problem, men mycket hänger ihop som tex ventilation osv
om ni fortsätter med el så med en separat VVB kan ni stänga av pannan helt i 4-5 månader
om det pasar er var en annan sak
men sen finns det en grej till som eventuellt är värt att tänka på/blanda in nu och det att skorstenen är nu kall med allt vad det innebär, har diskuterats rätt utförligt på forumet, behöver ej vara problem, men mycket hänger ihop som tex ventilation osv
om ni fortsätter med el så med en separat VVB kan ni stänga av pannan helt i 4-5 månader
Tror att det kan vara en bra idé att seriekoppla pannan med beredaren. Du får mer varmvatten.
Och som sagt, att kunna stänga av pannan helt under sommarhalvåret sparar mycket energi p.g.a förlusterna.
Och ja, en modern elberedare har väldigt låga förluster.
Och som sagt, att kunna stänga av pannan helt under sommarhalvåret sparar mycket energi p.g.a förlusterna.
Och ja, en modern elberedare har väldigt låga förluster.
Tack för alla inlägg - kanon!
Lite svar.
- Ok, jag strunar nog i att dra ner effekten (även om det är ett 10-minutersjobb - flytta 3 kablar från plint 1 till plint 2).
- Pellets är inget alternativ.
- Att byta bef panna mot en beg elpanna är inget alternativ eftersom jag ser en nyinstallation (ev vp) inom en rimlig framtid.
- Skorstenen hållar jag varm med kakalugn.
- Jag har 2-rörs system lågtemp (gammalt hus med grova rör och STORA radiatorer)
- Jag ska islolera pannan, rökröret och toppen med mineralull.
Jag förstår att man inte behöver seriekoppla vvb med pannan men frågan är om det finns nån nackdel med det i mitt fall. Fördelen är ju att jag kan få ännu mer varmvatten om jag först förvärmer i pannan. Nackdelen är att kanske att pannan "belastas" och att jag med detta alternativ behöver ha pannan säg 10 grader varmare än om jag kopplar vvb separat. Hur ska jag tänka?
I övrigt verkar det lockande med en separat vvb och att helt kunna slå av pannan en stor del av året - jag kan elda i kakelugnen när det är "på gränsen" så jag gissar att jag kan slå av pannan helt april-oktober.
Lite svar.
- Ok, jag strunar nog i att dra ner effekten (även om det är ett 10-minutersjobb - flytta 3 kablar från plint 1 till plint 2).
- Pellets är inget alternativ.
- Att byta bef panna mot en beg elpanna är inget alternativ eftersom jag ser en nyinstallation (ev vp) inom en rimlig framtid.
- Skorstenen hållar jag varm med kakalugn.
- Jag har 2-rörs system lågtemp (gammalt hus med grova rör och STORA radiatorer)
- Jag ska islolera pannan, rökröret och toppen med mineralull.
Jag förstår att man inte behöver seriekoppla vvb med pannan men frågan är om det finns nån nackdel med det i mitt fall. Fördelen är ju att jag kan få ännu mer varmvatten om jag först förvärmer i pannan. Nackdelen är att kanske att pannan "belastas" och att jag med detta alternativ behöver ha pannan säg 10 grader varmare än om jag kopplar vvb separat. Hur ska jag tänka?
I övrigt verkar det lockande med en separat vvb och att helt kunna slå av pannan en stor del av året - jag kan elda i kakelugnen när det är "på gränsen" så jag gissar att jag kan slå av pannan helt april-oktober.
Jag skulle låta pannan gå med så låga temperaturer som möjligt.
Huvudsaken att du klarar uppvärmningen.
Jag skulle förvärma vv i pannans beredare och sedan slutvärma i en yttre beredare.
Jag ser bara fördelar med detta
(mer vv, lägre förluster, valfrihet att helt stänga pannan på sommaren utan vvproblem)
Koppla bort pannan från skorstenen för att eliminera kylande tjyvdrag.
Det räcker inte att stänga ett glappande spjäll.
(se naturligvis till att inte brännaren kan starta)
Huvudsaken att du klarar uppvärmningen.
Jag skulle förvärma vv i pannans beredare och sedan slutvärma i en yttre beredare.
Jag ser bara fördelar med detta
(mer vv, lägre förluster, valfrihet att helt stänga pannan på sommaren utan vvproblem)
Koppla bort pannan från skorstenen för att eliminera kylande tjyvdrag.
Det räcker inte att stänga ett glappande spjäll.
(se naturligvis till att inte brännaren kan starta)
RoKe: Visst är det en fördel att låta pannan gå med så låga temperaturer som möjligt, men för min del borde det väl vara så att pannan kan gå med "ännu lägre" temp om jag inte kopplar ihop vvb med pannan? Säg att husets värme (exkl varmvatten) kräver att pannan har 50 grader. Om jag drar varmvattet genom pannan, dvs förvärmer i pannan, kanske jag måste dra upp pannan till 60 grader? Eller? Jag hajar att jag får mer varmvatten om jag drar genom pannan men då kyls ju pannan av når jag tappar varmvatten. Rimligen borde det vara så att om 110 liter vvb räcker så är det mest ekonomiskt att koppla vvb separat.
Nä, du behöver inte dra upp till 60. Varför skulle du göra det?
Du klarar ju husets värme med 50.
Pannan jobbar för att hålla 50 om du ställt den på 50.
Pannan måste givetvis jobba lite mera för att hålla 50 när du leder in kallvatten i beredaren, men det gör den automatiskt utan att du behöver dra upp till 60.
Du har väl en termostat på pannan/patronen som reglerar panntemperaturen?
Ok, jag hajar. Jag tänkte så här: Om huset behöver 50 grader så ställer jag pannan på 50 grader. Men om jag kör kallvatten genom pannan så kommer tempen i pannan att sjunka till säg 35- 40 grader när jag tar en lååång dusch och då räcker värmen inte till för radiatorerna som ju kräver 50 graders framledningstemperatur. Detta är i o f ett mindre problem eftersom pannan laddar upp till 50 på relativt kort tid plus att huset endast behöver 50 grader när det är knäppkallt. Det som möjligen kan hända är att det under en kortare tid, när det är kallt ute, inte kommer att finnas tillräcklig värme (50 grader) ut till radiatorerna.
Jag tror inte det blir några problem.synpunkter skrev:Ok, jag hajar. Jag tänkte så här: Om huset behöver 50 grader så ställer jag pannan på 50 grader. Men om jag kör kallvatten genom pannan så kommer tempen i pannan att sjunka till säg 35- 40 grader när jag tar en lååång dusch och då räcker värmen inte till för radiatorerna som ju kräver 50 graders framledningstemperatur. Detta är i o f ett mindre problem eftersom pannan laddar upp till 50 på relativt kort tid plus att huset endast behöver 50 grader när det är knäppkallt. Det som möjligen kan hända är att det under en kortare tid, när det är kallt ute, inte kommer att finnas tillräcklig värme (50 grader) ut till radiatorerna.
Pannan fläskar på med (8-12 kw?) när temperaturen faller. Temperaturen återhämtar sig snart efter en störttappning.
Jag råder dig till att inte koppla bort effekt på elpatronen om du tror att effekten är klen.
Besparingen beror i detta fallet på minskade förluster iomed en lägre panntemperatur.
En eventuell kortare dipp till radiatorerna kommer du aldrig att lida av i praktiken.
mer vv får du garanterat.
Förlustmässigt gör det detsamma om du förvärmer vv i pannan eller inte.
Ok - tack! Jag kopplar i serie med pannan. Klart slut!
Angående värmeförluster.
När man i dethär fallet kommer använda en separat vvb, skulle det vara intressant med ett reglersystem som värmer panna efter husets behov. Dvs att man shuntar ut all värme och låter elpatronen värma till 30, 40, 50 eller 60 grader beroende på vad elementen behöver för tillfället. Skulle detta fungera eller skulle systemet bara bli trögt och reagera långsamt istället? Finns det nån form av styrning för detta ändamål?
För tillfället är det sällan min framledningstemp är över 30 grader. Det borde ju bli minimala värmeförluster på detta vis...
När man i dethär fallet kommer använda en separat vvb, skulle det vara intressant med ett reglersystem som värmer panna efter husets behov. Dvs att man shuntar ut all värme och låter elpatronen värma till 30, 40, 50 eller 60 grader beroende på vad elementen behöver för tillfället. Skulle detta fungera eller skulle systemet bara bli trögt och reagera långsamt istället? Finns det nån form av styrning för detta ändamål?
För tillfället är det sällan min framledningstemp är över 30 grader. Det borde ju bli minimala värmeförluster på detta vis...
Just den tanken har även slagit mig. Jag kan nämna att jag tidigare hade en vanlig handshunt men har just köpt ett Thermomatic reglersystem från Rinkaby som styr shunten enligt en rumsgivare. Det funkar kanon. Men detta system reglerar ju inte själva panntemperaturen utan endast framledningstemperaturen (så man slipper ha för varmt vatten snurra runt i systemet utan nytta). Jag vet inte om det finns ett sånt system som du efterfrågar men antar att det borde vara möjligt. De små modulpannorna Nibe EVC och CTC Electronic, som i o f innehåller extremt lite vatten, funkar ju i princip på detta sätta med flytande panntemp som styrs av inne och/eller utegivare. För min del vill jag dock inte investera mer i min dödfödda panna. Jag tänker tills vidare vrida upp och ner tempen i pannan i takt med att det blir varmare eller kallare, alternativt försöka hitta en rimlig normaltemp. För min del gissar jag att den största vinsten ligger i att dels inte behöva värma upp en dåligt isolerad panna till 70-80 grader med el bara för att få varmvatten, och dels att helt kunna slå av pannan 5-7 månader om året (och då köra med den betydligt bättre isolerade vvb).
Om du skall sätta in en vp så småningom, så är en variant att redan nu slänga ut värmepannan och istället sätta in en acktank med elpatron(er) i. Då får du en ny "elpanna" idag, till ett bra pris och en acktank till vp i framtiden. Varmvatten tar du ut med slinga i toppen på acktanken. Viktigt att acktanken isoleras tillräckligt. Är den bra isolerad så försvinner nyttan och krånglet med att kunna koppla bort pannan/värmekällan för uppvärmningen under sommaren och att ha låga panntemperaturer under resten av året. Enkel lösning som inte behöver bli särskilt kostsam heller.