6 540 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Hur isolera värmerör i mark mellan hus o garage ?
Undrar om nån kan ge mig tips på hur man förlägger och isolerar vattenburna värmerör mellan hus och garage i mark.
Tips på förläggningsteknik och isoleringsteknik är välkommet.
Har helt enkelt tänkt mig att göra en T-koppling från en radiator genom villans yttervägg och därefter 3 meter i mark till garaget.
Har nyligen installerat bergvärme och vill självklart använda denna för uppvärmning av garaget.
/Uffe
Tips på förläggningsteknik och isoleringsteknik är välkommet.
Har helt enkelt tänkt mig att göra en T-koppling från en radiator genom villans yttervägg och därefter 3 meter i mark till garaget.
Har nyligen installerat bergvärme och vill självklart använda denna för uppvärmning av garaget.
/Uffe
Lägg en färdigisolerad kulvert typ Aquawarm kopparörskulvert om du eldar med ved.
http://www.flowsystems.alstom.com/files/Aquawarm/ror.pdf
Har du lägre systemtemperaturer från tex värmepump då går det aven bra med pex-kulver från tex wirsbo.
/Patrik
http://www.flowsystems.alstom.com/files/Aquawarm/ror.pdf
Har du lägre systemtemperaturer från tex värmepump då går det aven bra med pex-kulver från tex wirsbo.
/Patrik
Eftersom du ska ha värme cirkulerande hela tiden skulle jag isolera mer. Gräv ett dike och plana till med fin makadam och "padda" botttnen. Lägg en skiva i bottnen och bygg sidor samt fyll emot så det stöttar. Lägg sedan kulvertarna i sand inne i lådan och fyll över dem. Jag tror att det räcker med "fot" packning. Lägg på en skiva isolering och återfyll. Det finns även färdiga "lådor" i frigolit för ändamålet, men det är ju special för oss vanliga dödliga. (Fan ta bygghandeln >
)
PS
Det är inte jag som "censurerat" inlägget.
PS
Det är inte jag som "censurerat" inlägget.
Kom på lite till. Om du använder pex-rör duger inte vad som helst, det ska vara syrediffusionstäta av god kvallitet.
Vad gäller kretsen så bör du överväga att inte sätta en termostatventil på elementet i garaget utan dim. och strypa in det så det självreglerar mha framledningstemp. Detta för att flödet i kretsen aldrig ska upphöra och riskera att rören fryser.
Vad gäller kretsen så bör du överväga att inte sätta en termostatventil på elementet i garaget utan dim. och strypa in det så det självreglerar mha framledningstemp. Detta för att flödet i kretsen aldrig ska upphöra och riskera att rören fryser.
Klicka här för att svara