Undrar om nån kan ge mig tips på hur man förlägger och isolerar vattenburna värmerör mellan hus och garage i mark.

Tips på förläggningsteknik och isoleringsteknik är välkommet.

Har helt enkelt tänkt mig att göra en T-koppling från en radiator genom villans yttervägg och därefter 3 meter i mark till garaget.

Har nyligen installerat bergvärme och vill självklart använda denna för uppvärmning av garaget.

/Uffe

Eftersom du ska ha värme cirkulerande hela tiden skulle jag isolera mer. Gräv ett dike och plana till med fin makadam och "padda" botttnen. Lägg en skiva i bottnen och bygg sidor samt fyll emot så det stöttar. Lägg sedan kulvertarna i sand inne i lådan och fyll över dem. Jag tror att det räcker med "fot" packning. Lägg på en skiva isolering och återfyll. Det finns även färdiga "lådor" i frigolit för ändamålet, men det är ju special för oss vanliga dödliga. (Fan ta bygghandeln >:( )

PS
Det är inte jag som "censurerat" inlägget.

Kom på lite till. Om du använder pex-rör duger inte vad som helst, det ska vara syrediffusionstäta av god kvallitet.
Vad gäller kretsen så bör du överväga att inte sätta en termostatventil på elementet i garaget utan dim. och strypa in det så det självreglerar mha framledningstemp. Detta för att flödet i kretsen aldrig ska upphöra och riskera att rören fryser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.