Vår tank är på 500 L

honda skrev:
Sommar: Kompressor, eller eltillsats ej möjligt.
Vår/Höst: Kompressor tillåtet.
Vinter: Kompressor och eltillsats tillåtet.
Sommar: + att cirkulationspump till värmen står still.
Så när din värmepump står i sommarläge är det bara varmvatten värmt med kompressor.
Alltså ingen värme alls i huset, så inte så konstig om du hade det lite kallt. :)

0840 skrev:
Matti:
Huset är nybyggt men det är min övertygelse att en FLVP skall kopplas ihop med ack-tank. Redan i somras klagade min fru över dålig varmvattentillgång på morgonen för dusch etc. Själv hade jag gottat mig i ett jacuzzibad sent på kvällen innan. Som parantes anser jag detta vara var mans rättighet i dagens samhälle. Detta orosmoln medförde att jag kopplade in ack-tanken på FLVP'n och den får visserligen slita hund för att ladda tillgången på varmvatten men fixar detta på ett bra sätt. Ännu idag har vi inte kopplat in någon elpatron och jag fortsätter med mina bad. Frugan är nöjd och inomhus har vi ca 21- 22 grader. Pumpen mår säkert också bättre av att arbeta längre tid.
Rekommendation: installera en ack-tank till era FLVP så sparar ni många kWh. Verkligt uttag av vv är koncentrerat till natten och till ev jacuzzibad, om ni då har en större mängd vatten att "ösa" ur som sedan under en längre tid kan laddas, exvis under dagen, så behövs ingen elpatron. Avvaktar med spänning när tillsatsvärme erfordras.
Hus i Göteborg, innomhustemp. 21-22 grader, 270 M2 varav 40 M2 garage med något lägre temp.
Blir ännu mer nyfiken...
Vilken typ av hus ? Golvvärme eller radiatorer? Golvvärme i garaget ?
Är på g att bygga ett 1 1/2 plans Hjältevads hus på ca 169 kvm med 60 kvm fristående garage. Ska ha golvvärme på bottenplan i huset och ev. i garaget. Vattenburna radiatorer på övre plan.  Har inte bestämt mig för vilket sys jag ska ha. Velar mellan en NIBE 360P eller nån typ av bergvärme sys. Är orolig för att el-patronen ska tuffa å gå för mycket med en 360P. Se tråd "Värme: Värmekälla vid nybygge ???

Huset är sluttningshus i två plan och garage i bottenvåningen ca 40 M2. Golvvärme i hela bottenvåningen inkl garage, radiatorer ovanvåningen. Ännu har ingen elpatron kopplats in hos oss. Jag hade inte satsat på bergvärme, extrakostnaden för oss hade enligt bergvärmepumptillverkares beräkning tagit 18.2 år att spara in. Största skälet till "inte bergvärme" är att luft-vattenpumpar kommer med väsentligt bättre COP-värde. Hittills verkar vårt val korrekt, vi har gjort av med ca 3000 kWh sedan 1 Juli, gäller all förbrukning.
Räknar med en årsförbrukning på 13-14000 kWh, tilläggas bör att vi eldar nog 2000Kr ved i kaminen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.