2 467 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Tips på enklast möjliga vattenbura golvvärme
Hej
Skall lägga vattenburen golvvärme i ett rum och ersätta EN radiator. Jag vill inte köpa någon stor central shuntgruppskoppling. Därför är jag tacksam för tips på enklast möjliga lösning - dvs någon typ av armatur som ersätter endast en radiator.
Tips?
Skall lägga vattenburen golvvärme i ett rum och ersätta EN radiator. Jag vill inte köpa någon stor central shuntgruppskoppling. Därför är jag tacksam för tips på enklast möjliga lösning - dvs någon typ av armatur som ersätter endast en radiator.
Tips?
Jag känner inte till något annat sätt än en shuntgrupp, Wirsbo Push 12 är väl en av dom minsta, upp till 20m2, 40m2 med grenrör. (2590:- hos http://www.rinkabyror.se/).
En sådan shunt kan Du ju sätta direkt på elementrören i det rum Du skall ha värmegolvet.
Anledningen till att man skall använda en shunt är att Du får högre flöde genom golvvärmeslingan och därmed jämnare värmefördelning.
En sådan shunt kan Du ju sätta direkt på elementrören i det rum Du skall ha värmegolvet.
Anledningen till att man skall använda en shunt är att Du får högre flöde genom golvvärmeslingan och därmed jämnare värmefördelning.
Cirkulationen - är det själva anledningen till att man inte hittar någon koppling som endast har termostat och som förlitar sig på värmepannans cirkulationspump?
2590kr känns iof överkomligt - men jag vill kanske installera golvvärme på två-tre ställen i huset men vill fortfarande inte investera i någon dyr central enhet. Därav skulle det kännas bra med någonting ännu enklare. Kanske inte finns dock.
2590kr känns iof överkomligt - men jag vill kanske installera golvvärme på två-tre ställen i huset men vill fortfarande inte investera i någon dyr central enhet. Därav skulle det kännas bra med någonting ännu enklare. Kanske inte finns dock.
Frågan har dryftats nyligen, av mig själv bl.a.. Kolla vidare i forumet eller sök.
synpunkter> Du råkar inte komma ihåg trådnamn eller några andra bra sökord?
Hej
Som redan sagts så är Wirsbo Push 12 rätt lösning om man bara vill haka på (ersätta)en befintlig radiator, jag har precis gjort en sådan lösning i källaren trots att jag har golvvärme i stor del av övriga huset och redan en stor shuntcentral, det skulle inneburit för mycket slangdragning att utöka den.
Det man skall tänka på att en Wirsbo 12 sannolikt låter en del så det är ingen bra lösning i tex ett sovrum. Det står i bruksanvisningen att man då skall försöka förlägga den i annat rum (bakom väggen typ). Det är väl cirkulationspumpen som väser en del.
Jag har inte kört igång min Push 12 ännu så jag kan inte ge egen erfarenhet av ljudet. Den stora shuntgruppen skulle jag dock inte vilja ha i ett sovrum.
/Martar
Som redan sagts så är Wirsbo Push 12 rätt lösning om man bara vill haka på (ersätta)en befintlig radiator, jag har precis gjort en sådan lösning i källaren trots att jag har golvvärme i stor del av övriga huset och redan en stor shuntcentral, det skulle inneburit för mycket slangdragning att utöka den.
Det man skall tänka på att en Wirsbo 12 sannolikt låter en del så det är ingen bra lösning i tex ett sovrum. Det står i bruksanvisningen att man då skall försöka förlägga den i annat rum (bakom väggen typ). Det är väl cirkulationspumpen som väser en del.
Jag har inte kört igång min Push 12 ännu så jag kan inte ge egen erfarenhet av ljudet. Den stora shuntgruppen skulle jag dock inte vilja ha i ett sovrum.
/Martar
Ah det var intressant information!
Går pumpen kontinuerligt eller slår den av och på?
Jag tänkte ha den i ett badrum och därför montera den inne i kommoden där jag även tänkte ha lite handdukar... Kommer man fortfarande att irritera sig på ljudet?
Hittade den här också

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/golvvarme/vattenburen_golvvarme/roth_delar/shuntgrupper.html
Någon som testat?
Går pumpen kontinuerligt eller slår den av och på?
Jag tänkte ha den i ett badrum och därför montera den inne i kommoden där jag även tänkte ha lite handdukar... Kommer man fortfarande att irritera sig på ljudet?
Hittade den här också

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/golvvarme/vattenburen_golvvarme/roth_delar/shuntgrupper.html
Någon som testat?
Min Wirsbo Push 12 är knäpptyst, det går inte att höra att den är igång, jag ser på dioden att den är igång och kan känna att den vibrerar svagt.
Nu är min pump monterad på en källarvägg i sten, montering på en gipsvägg eller annan resonansvänlig yta kan förstärka ljudet.
Nu är min pump monterad på en källarvägg i sten, montering på en gipsvägg eller annan resonansvänlig yta kan förstärka ljudet.
Jag har ett system i mitt badrum med en vanlig cirkulationspump och en vridshunt för att fördela mängden varmt vatten till golvet. Vattnet kommer in från elementröret och fördelas sedan med shunten hur mycket som skall gå in i golvslingan. I golvslingans inloppssida sitter cirkulationspumpen, som kör runt vattnet i golvet. Golvslingans utloppssida går in i shunten igen och beroende på läget så går vattnet tillbaka i golvet eller ut till elementslingan.
Fungerar utmärkt
Fungerar utmärkt
Vridshunt...? Menar du ett vanligt termostatvred? - typ en sådan som sitter på element?
Vridshunt menar jag en sådan med TVÅ ingångar och TVÅ utgångar och det går därmed att ställa hur mycket vatten som skall strömma genom de olika ledningarna.
Min har en röd skala märkt 1-10 på framsidan och en vred som gör det enkelt att ställa in rätt flöde. Här är en bild på en liknande
Min har en röd skala märkt 1-10 på framsidan och en vred som gör det enkelt att ställa in rätt flöde. Här är en bild på en liknande
Det var ju intressant. Så det allra billigaste är alltså att köpa en shunt (från 300kr på Rinkaby rör) och en cirkulationspump (från 850kr).
Vad man missar jämfört med allt-i-ett-lösningen a 'la Wirsbo Push 12 är som jag förstår det själva rumstermostaten?
Det kostar alltså i runda slängar dubbelt så mycket att betala sig ur problemet, samt få termostaten
Vad man missar jämfört med allt-i-ett-lösningen a 'la Wirsbo Push 12 är som jag förstår det själva rumstermostaten?
Det kostar alltså i runda slängar dubbelt så mycket att betala sig ur problemet, samt få termostaten
Stämmer! Som man brukar säga "det kostar att ligga på topp".
Vill du ha en termostat så skulle det också vara möjligt att koppla in på systemet, men jag har ALLA mina termostater helt öppna och styr temperaturen med en givare i hallen och en utegivare och har då ca 20 grader på dagen och 18 på natten.
Skulle golvet bli för varmt/kallt, så går det enkelt att justera med shunten.
Vill du ha en termostat så skulle det också vara möjligt att koppla in på systemet, men jag har ALLA mina termostater helt öppna och styr temperaturen med en givare i hallen och en utegivare och har då ca 20 grader på dagen och 18 på natten.
Skulle golvet bli för varmt/kallt, så går det enkelt att justera med shunten.
Lilienberg: Läs tråden "luftnings skruv till värmeslinga?" under vatten och värme. Där har jag och abel diskuterat i vad mån det går att köra golvvärme utan shunt/pump typ Push 12. Jag har fått det att funka utmärkt och om jag fattar rätt så har även abel lyckats. Det finns dock vissa förutsättningar, tex att det inte är för stor yta, att man har ett tåligt sten/klinkersgolv, att man på nåt sätt kan strypa flödet osv. Läs!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden