K
kricken_: Vad roligt att det löste sig tillslut.
46 svar · 14,6k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Även enkla kompressorer brukar det sitta en tryckregulator som du kan skruva ner utgående tryck på, lite lättare att jobba då så att man inte blåser loss sig från slangen om man bara fäster med el-tejp etc. Brukar använda kompressor för att blåsa rent vattenrör i hus som stängs över vintern, inga problem alls.
10 svar · 1,3k läst
E
Energiberäknaren: Man kan inte säga att nya radiatorer skulle ha bättre verkningsgrad, eftersom ingen värme försvinner. Antingen kommer den ut i rummet eller också åker den tillbaka till uppvärmningsanordningen för att pumpas ut på nytt till radiatorerna. (efter viss upphettning). Radiatorns area och medeltemperatur i förhållande till rumstemperaturen avgör hur stor den avgivna effekten blir. Du kan
4 svar · 3,2k läst
Å
Åsa-Nizze: vi har uppmätt 780 Bq i villa med källare. 120m2 /plan. Det är markradon. Har haft radonkonsult som kollat och lagt ett förslag. Vi ska sätta en radonsug genom plattan i mitten av huset + täta alla genomföringar i plattan, golvbrunnarna, alltså springan mellan golvbrunnen och golvet, tätas med silicon e dyl, självklart har man vatten i brunnarna, annars så luktar det ju avlopp. Sen ska
15 svar · 36,3k läst
M
Matss: Man ansluter nedåt på övre röret och ser till att luften går ut (eller till tanktoppen vid tryckexpansion). Jag tycker att det är en dålig lösning att ha massor av anslutningar mot tanken.
24 svar · 6,5k läst
·
Robster
Robster: Linnex har rätt. Här kommer min tråd från det forumet med hur jag har gjort ang frikyla. Observera rubriken på tråden för min frikyla så vet du vad jag tycker... =) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16192.0 På www.kinnan.se så finns det kanonfina fläktkonvektorer för dubbla system värme+kyla och de har GRYMT bra och trevlig support. Enda nackdelen är att du
2 svar · 1,9k läst
Y
Ysha: Jag har en lägenhet med en stor och fin inglasad balkong med dragen el. Jag har trivts väldigt bra där under sommaren och fram till hösten, men nu börjar det bli lite för kallt för att använda den. Eftersom jag gärna vill kunna fortsätta att använda den så funderar jag på att sätta dit en värmekälla av något slag, men vet inte riktigt vad. Jag har en infravärmare på 1000W
0 svar · 4,3k läst
B
BAS: Det finns vinklar som passar till radiatorn. Koppla in 2 sådana (de är fiffigt nog olika långa så att rören ändå passar på höjden) Sätt vinklar på slangen och koppla ihop.
3 svar · 1,8k läst
H
hasse k: Hej där, kan det här vara något ? http://www.myson.se/varme/04_mysg.htm
4 svar · 33,1k läst
Kuterlite
Kuterlite: Vanlig PEX-slang är inte avsedd till värmesystemet. setill o välj en Combipex isåfall. Ta prisol istället.
13 svar · 10,7k läst
E
Energiberäknaren: Är det så att de radiatorer som sitter längst bort från pannan har detta symtom? Eller har de kanske en mindre dimension på rören? I så fall bedömer jag att det är dags för en inreglering. Dvs styra om flödet från de varma radiatorerna till de kalla. Normalt sitter det en strypventil längst ner vid utloppet på radiatorn.
9 svar · 1,9k läst
·
G
gaia: besparingen blir kanske inte så stort men du minskar kallraset om du har det vid dina fönster. Vill du inte ha persienner så gör vanliga tyggardiner samma jobb + att dom dämpar ekot i rummet. Det är vanligt med tjocka gardiner som man drar för på kontinenten och det är inte bara för att minska insyn :). Tjock tyg stoppar solinstrålning på sommaren och isolerar mot kyla/ kallras på
2 svar · 4,9k läst
S
Stimser: Nu har jag rivit både väggar och golv i huset för att följa denna ledning. Men det verkar inte vara en ledning för cirkulation upp till expansionkärlet utan vara den gamla påfyllningen. Hade lite svårt att hitta den nere i källaren eftersom den kom ner en bit ifrån expansionledningen, och dessutom bakom pannen, halvt inguten i skortsensmuren. Ska öppna ledningen nere i källaren och
3 svar · 10,9k läst
·
grisis
grisis: Hej, Jag också på väg att köpa Sanicomfort-radiatorer från Bauhaus,så jag undrar om du fick tag i några ventiler Jokke? Jag har själv letat men inte hittat några, så om någon vet var man kan hitta ventiler till dessa, så vore jag tacksam! Håkan
3 svar · 3,2k läst
·
it-snubben
it-snubben: Stänger tråden /IT-snubben, moderator
25 svar · 2,6k läst
·
H
hedan: Hej, Undrar om någon har erfarenhet av och kan rekommendera en installatör av skorstensrör till kamin? Gärna i området Sala, Heby, Uppsala. Hemsida eller telefon och namn vore toppen... Gärna också om någon har tips på saker att tänka på när man beställer ett sådant här jobb som gått fel för Er?! :confused: Tackar på förhand!
0 svar · 4,3k läst
L
Linnex: Hittade till slut dit. http://www.elementflakten.se/index.php
1 svar · 3,5k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Lågtempsystem t.ex. golvvärme i samband med gjutning av platta. Finns inga egentliga nackdelar med detta. Som värmekälla någon form av värmepump eller pellets. Gärna i kombination med ackumulatortank så du får ett mer flexibelt system med möjlighet att docka andra värmekällor. Acken ger också färre start och stopp av värmekällan vilket ökar livslängden hos anläggningen. Väljer
1 svar · 725 läst
S
Stensund: Hej ! Vi har vattenburen golvvärme. Installerades när huset byggdes för ca 15 år sedan. Nu har ett problem uppstått med stopp i värmeslingorna. Har försökt spola igenom slingorna med vatten och då kommer svarta trådiga klumpar ut. Några slingor verkar helt igensatta. Någon som varit med om något liknande och har en lösning?!
0 svar · 2,7k läst
Immobil
Immobil: Hjälper det inte efter att de har öppnat shunten mer, kan det vara fel på dina termostater. Lossa plastvredet och kolla så att den lilla piggen löper lätt. Om inte, spruta på lite 5-56 och prova om du kan röra den fram och tillbaka med hjälp av en tång. Se "Med termostat" bild 6, där syns piggen tydligt: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=90 Som jag sa tidigare, så
11 svar · 28,0k läst
B
BAS: Passa även på att rengöra frånluftfiltret.
6 svar · 6,2k läst
B
BAS: Köp ett kromat rör som är något större än plastslangen och kapa i lämpliga längder. Trä det utanpå plastslangen (tryck ner det några cm i hålet i golvet så det går dra upp senare), montera kopplingen och dra upp röret över plastslangen. Du fär ett något tjockare rör men det är kromat.
7 svar · 4,8k läst
J
jan_af_lisoe: Jag har en spiskassett från Keddy, modellen heter 110 och är den mindre kassetten med vinklade glasrutor. Nu är det så att en av mina rutor sprack (då jag slog för hårt när jag skulle stänga luckan) och behöver byta ut den. Kan få tag på en utbytesruta (hela 1100:- !!!), men jag undrar hur svårt är det att själv göra jobbet. Är det någon som har gjort det och kan beskriva hur
0 svar · 13,7k läst
L
Linnex: Är det någon som har effektdokument på gamla panelerna? De har ju bytt modell och tex TP10 finns inte längre. Skulle behöva effekten på TP10 500*1900 och 300*400
19 svar · 19,7k läst
M
Matss: Det räcker att försöka blåsa luft genom med munnen...
11 svar · 1,9k läst
E
Evinrude: Hej, tänkte lägga vattenburen golvvärme i kök och hall innan jag lägger klinker. Huset är byggt 1962 och bjälklaget är siporex, över det reglar (cc600) och över dessa ligger nu ett trägolv+ masonit+heltäckningsmatta. Den totala ytan är ca 25 m2 och rummen ligger i anslutning till varandra. Under siporex finns uppvärmd källare. Vilket är bästa tillvägagångssätt? Buden är
0 svar · 1,1k läst
v-g
v-g: Det är inte det "roliga" termostat har fastnat efter sommaren syndromet? Skruva av ratten och peta på piggen så är det avhjälpt.
1 svar · 2,7k läst
nattugglan11
nattugglan11: (Det är bra att elda så mkt som möjligt i skorstenen om man har torpargrund, så slipper man hussvamp. (skorstenen går ända ner i grunden) Vanligt att man får mögel o svampproblem i torpagrunder när man idag inte eldar som man gjorde förr. Hjälper inte heller för att man ökar ventilationen i grunden. Lågt u-värde på nya fönster är nog att rekomendera, likaså tilläggsisolera om
13 svar · 3,9k läst
H
hasse k: Hej. Jag planerar att installera ett vattenburet värmesystem med vattenradiatorer. Eftersom övervåningen står tom och är i behov av omfattande renovering i både väggar och golv, så tänkte jag att utnyttja golvet i övervåningen till att dra Wirsebo combipexrör i rör. Jag tänkte att dra rören från ett par centraler ut till varje radiator. Från combipexrören tänkte jag sedan att
0 svar · 1,3k läst
knekten
knekten: Ja böt elementet själv,beställde ett från Rinkaby rör elementet heter Rex-R exact lika med det gamla ,det var et litet 540mm långt.kostade 1500:- Dom största tar dom 3500:- för 1260mm långt.Har för mej rörmokarn ville ha 6000:- per element:) inklusive arbetskostnad. ps om du går in på deras hemsida så ser du bilder på elementen.
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.