hej jag ska byta mitt element,men fick se att det är järnrör som sticker ut ifrån väggen,tror det är 15 eller 16 mm,jag trodde det var kopparrör,kan man andvända klämringskopplingar ändå,jag hade tänkt att bara kapa av dom gamla ledningarna från väggen o koppla på klämringskopplingar o sen kopparrör,dom gamla 90 gaders vinklarna är gängade på järnrören,tacksam för snabbt svar.glenn

Behåll den gängade järnrörsdelen .. koppla därifrån blir säkrast så;)....

Mvh

hej jag är tvungen att kapa rören en halvmeter,jag prata med rör o värme i uddevalla o han sa att det fanns klämringskopplingar till stålrör o sen fortsätta med kopparrör,men bara funderar på hur koppar o stål går ihop.

Koppar och stål är inga problem för då skulle nog alla gamla installationer ha problem...finns nog i nästan alla hem...(Om man inte bytt ut allt)....Jag skulle ändå vilja gänga om järnröret .(För att hamna på den säkrare sidan )Finns säkert om vvs killen sagt att det finns klämkopplingar till järnrör men ändå....;
..
Mvh

glenn30 skrev:
funderar på hur koppar o stål går ihop.
I ett värmesystem spelar det ingen roll eftersom vattnet är syrefattigt.

Behåll den gängade järnrörsdelen .. koppla därifrån blir säkrast så
Håller med fullständigt, det är ett h.... att försöka köra med klämkopplingar på gamla järnrör.

finns det till 15 mm rör,,?Kanske inte så snyggt i ett sovrum men ändå;)

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.