Hejsan! Jag är ganska färsk på värmepannor och allt däromkring (har inte bott i kåk i mer än ett halvår drygt), men tack vare lite läsning på detta forum har jag lärt mig lite iaf :)

Jag har en Perifal Solo kopplad till en acktank på 2,6 kbm och Danfoss shuntautomatik med utomhustempgivare. Har trimmat in så att framledningstemperaturen ligger på ca 40 grader drygt vid en utetemp på 0 grader, kurvan inställd på 1,0 (vilket jag förmodar innebär en höjning med visst antal grader på framledningen för motsvarande grader kallare utomhus?) 3 av 4 element i källaren står på max så jag alltid har bra cirkulation. Värmen på returen ligger ca. 4-5 grader kallare än framledningen. Inomhustempen ligger på behagliga 20-21 grader vid denna inställning..

Nu till problemet:

Ibland, helt utan till synes vettig anledning, så flyger shuntautomatiken iväg och vrider upp framledningstemperaturen till max :confused: det spelar då alltså ingen roll om jag försöker vrida ner tempregleringen till -8 eller slår på nattsänkningen.. shuntmotorn håller likt förbaskat ventilen vidöppen och jag får helt enkelt köra i manuellt läge för att få ner den till vettig temp.. Kan det vara nåt i min "setup" här som får shuntautomatiken att löpa amok, eller har den helt enkelt kastat in handduken? Funderar på om det kan vara nån av tempgivarna, men kan man kontrollera detta på nåt vis?

Har förövrigt ganska god värmeekonomi med detta system förutom då just detta inträffar.. då försvinner värmen över en natt :(

Alla svar uppskattas!

Mvh Jocke

Det skulle kunna vara att det ibland blir kortslutning på någon av givarna. Dessa är vanliga motstånd och har du glappkontakt så att det kortsluts så borde detta resultera i antingen MAX eller MIN.

Det verkar ju inte klokt!
Byt ut skiten.
Automatiken får inte krångla.
Tänk om du hade känslig golvvärme eller liknande. Max i vedsammanhang kan betyda nästan 100 gr ut i slangar och konstruktioner. Vad kan hända då och hur dyrt kan det vara att reparera skador efter det?

Jag har kopplat en extra anliggtermostat på min framledning som bryter strömmen till pumpen om det skulle bli för hett.

Det är ju inga garantier, men det är en extra säkerhet.

Har ingen golvvärme bara vanliga gamla element i kåken.. framledningstempen kom upp i nästan 80 grader sist detta hände och inget verkar ha tagit stryk av det, är väl mest orolig för cirkulationspumpen. Hur mycket klarar den? Hur som helst är det ju lagom irriterande, kör bara manuellt nu men resultatet blir ju därefter..

injonil: Inom vilket område bör framlednings respektive utomhustempgivarnens resistans ligga på? Jag blir mer å mer säker på att det är nånting med tempgivarna, för det verkar ju som om automatiken får för sig att det är flera hundra minusgrader ute (eller att framledningstempen är det) Jag misstänker i första hand utetempgivaren som ju är utsatt för väder å vind.... kanske krypit in fukt i den å kortslutit??

Att byta ut shuntautomatiken känns lite onödigt och dyrt om det hela hänger på ett skitfel.. för tempgivarna hoppas jag man kan köpa separat, väl??

mvh jocke

Vad det är för motstånd får du kolla upp, jag vet bara vad jag har till min EVR shuntautomatik eftersom tillverkaren har specat detta. Brukar röra sig om några kOhm men varierar givetvis med temperaturen...

Jag skulle börja med att kolla utegivaren eftersom den är utsatt för fukt etc. Okulärbesikta och mät!

Hade jag haft ett liknande problem så skulle jag börja med att undersöka alla anslutningar efter glappkontakt.

Är det en Danfoss ECL 100 du har?
Givarna för denna är av Pt1000 typ, dvs motståndet är 1000 Ohm vid 0 °C.
Motståndet ökar ca: 4 Ohm/°C , ex: 10 °C => 1040 Ohm och -10°C => 960 Ohm.
Felet du beskriver är typiskt vid kortslutning, fukt odyl i givare eller anslutningar och lätt att mäta.

Jocke F skrev:
är väl mest orolig för cirkulationspumpen. Hur mycket klarar den?
mvh jocke
Den klarar vanligtvis mycket heta temperaturer. Du behöver inte vara orolig för pumpen.
Din pump ska ju heller inte gå i 80 gradigt vatten i vanliga fall, och de korta stunder det har hänt är nog ingen fara. (även om jag har fått byta pumpar, där pumphjulet pulvriserats, troligen därför den långa tider gått väldigt varmt)

Redigerat:
Öppna utegivaren och titta hur det ser ut, kan vara så enkelt som fukt, en koloni tvestjärtar som flyttat in osv...

Hej. Farsan hade ett liknade fel på sin automatik. (EVR) Där var det framledningsgivaren som var rostig/skadad. Sitter väl oftast under isoleringen på framledningsröret till radiatorerna och ligger bara emot röret. Lycka till och glöm inte skriva när du hittat felet.

Har du ingen display på automatiken där du kan kolla vad givarna säger att det är för temp?

Kan meddela att min danfoss gör likadant när jag bryter strömmen o kör via nödströmsanläggningen...

har du en ohm mätare så kan du kolla givarna dom ska vara på 1000 ohm vid 0 grader och ändrar sig med 3,9 ohm per grad

Jag öppnade utomhusmätaren och kollade - det såg rent å snyggt ut, men när jag mätte resistansen över givaren så var den helflippad.. dansade runt mellan ett par hundra ohm till ca 20kOhm så fort jag bara petade försiktigt på den.. gick inte få nåt stabilt värde alls! Så jag utgår ifrån att den är trasig :) Har inte kollat efter nån ny än men har helt sonika kopplat ur den vilket verkar ha gjort susen. Så nu ligger framledningen på ca 45 grader (vid förskjutningen inställd på 0) oavsett utetemp. För närvarande funkar detta bra tror jag.. två laddningar varannan dag räcker ungefär. Tack så mycket för alla svar!

Du verkar ju redan hittat felet men jag kan i alla fall bidra med en annan möjlig orsak ifall någon annan råkar ut för något liknande.

Min förra shuntautomatik, en EVR från 92, hade jag exakt samma problem med. Det visade sig vara vridpotentiometern som reglerade kurvlutingen som var glapp. Antingen fungerade den normalt eller så var det 90 grader ut i golven... En ny potentiometer från EVR löste problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.