P
PX-21: Inga funderingar på pelletsbrännare? Mvh
8 svar · 868 läst
M
Mäster: http://strangnassotarn.com/ Och hit vänder ni er om ni inte vill ha en installation godkänd på första försöket, oavsett hur den är utförd, dom är ökända, både bland andra distrikt, och byggare....
25 svar · 9,8k läst
B
Bojjen: Hej alla byggintresserade! Tänkte lägga parkettgolv i källaren. Det är en oisolerad platta som jag tänkter lägga platonmatta och cellplats av kvalite S200 på. För att få lite komfortvärme vid soffgruppen så tänkte jag lägga el-slingor typ "T2Röd". Till min fråga: Kan man fräsa egna spår i cellplastskivan där jag trycker ner el-slingan? Eller ska jag behöva köpa dyra
0 svar · 1,6k läst
R
Raven001: Hej jag har en liten fråga som någon som vet kanske kan svara på. Jag har i dag en halvt fungerande parca norrahammar norha 3000 från -81. Med en METRO THERM IWABO Villa S1X Pelletsbrännare. Min panna Äter en massa pellets och alla vred sitter fast på den så jag tror att det kan vara dax att leta efter en ny. Har inga Ackumulatortankar idag. Men har tittat på 2 st 750 liters en med 120 l
0 svar · 911 läst
C
CN: Hej! Fakta: Tänker byta från Olje/el panna till bergvärme alt. pelltspanna. 1 1/2 plan med källare. Entre´plan ca 95 m2 uppdelat Kök. v-rum, matrum (i fil) hall, sov, wc Alla golv nere ska rivas upp och riktas/förstärkas. Här blir det vattenburen golvvärme. Övre vån. 3 sov, wc Alla golv nere ska rivas upp och riktas/förstärkas. Här tänker jag behålla elementen. Vilket vattenburet
0 svar · 733 läst
CHEMAS
CHEMAS: Tackar!
2 svar · 40,2k läst
G
grodanboll: Jag har Iqtherm sedan 2002. Måste säga att det blev ett lyft. Många av mina termostater hade givit upp, en del helt och en del med en hysteres på 5 grader. Nu knäpper det inte i elementen, ingen lukt av bränt damm, jämnare temperatur samt att elräkningen gick ned med ca 4000 kwh per år. Gratis var det ju inte en tusenlapp per rum men det torde vara insparat nu med de elpriser som råder.
6 svar · 6,4k läst
Robster
Robster: Tyvärrr. Alla bilder ligger på en av hårddiskarna enbart. Ni får önska vad ni vill se så ska jag försöka leverera direkt hit till tråden istället. //Rob
3 svar · 2,6k läst
E
exerg: kolla www.brattnebruk.se under FAQ
4 svar · 1,7k läst
H
heka1: JA jag tror det. Jag tycker att om jag jämför med hur man kopplar paralella motstånd (elektronik) så verkar dessa tankar sitt parallellt. Jag har i dag luftat systemet med en nippel på ovansidan av ackumulatortankarna. Nu har jag samma värme i tank 2 och 3. JAg tror dvs att jag är felet på spåret. Henrik
2 svar · 3,8k läst
A
Aenigma: Hej alla! Ledsen att jag har dröjt så med att uppdatera mig, men det är mycket nu med nya huset och allt.. Vi tor faktiskt att vi har börjat lösa problemet, exakt vad som var felet vet jag fortfarande inte men efter att ha övat på att få en bra eld i början och sen reglerat lufttillförseln efter hand så har vi nu en eld som brinner mer jämnt utan att ha dörrar och fönster (och
14 svar · 44,9k läst
haddirajan
haddirajan: Låter lite som ett cirkulationsproblem, ev. för liten cirk-pump? Hur stort är huset och hur många meter slinga har du? Olika shuntgrupper, en för lågtemps golvvärme, och en annan för högtemp element?
5 svar · 4,0k läst
S
SCB: min diskmaskin har två kalla och en varm sköljcykel vid normal diskning. Samma sak med mina föräldrars disk, både kalla och varma sköljningar. Som jag har förstått det så spolas äggviteämnen bort lättare med kallt vatten än med varmt.
5 svar · 1,3k läst
I
IdaochDavid: Det är vårat eget hus och vi har redan satt igång projektet, så jag hoppas det inte stämmer att man måste ha bygglov....
2 svar · 2,9k läst
C
CN: Tack Magnus för ditt inlägg. Vi ska fundera på det du skriver och titta runt lite på olika spiskasetter. Mvh! C
4 svar · 9,1k läst
·
K
Kapellmästaren: Mailade en leverantör av värmesystem och frågade om de kunde titta på ett varmluftssystem i mitt kapell. Leverantören svarade att de saluför komponenter till kunder som behöver reservdelar till befintliga system. Däremot installeras inga nya system längre (enligt honom). Varför tro? Har det visat sig vara ett dåligt sätt att distribuera värme.
5 svar · 2,1k läst
J
JOS81: Jag har i källaren en hetvattenkrets med självcirkulation och två stora element. Denna luftas enkelt med en kulventil på vinden där det gammla expansionskärlet satt. Varje höst släpper jag ut luft och värmen kommer då igång fint, men den avtar succesivt efter 6-7 veckor och elementen är då endast varma i överkant. Upp på vinden igen och öppna lite på kranen så är snart
0 svar · 1,3k läst
G
grävaren: För att sätta upp en vägg, räcker det att limma. Jag tycker väldigt bra om Bostik sättlim (ej vattenlöslig), men det går nog med vilket sättlim som helst.
1 svar · 1,2k läst
D
Danne031: Tänk på att det kan vara smidigast att borra på samma sida av huset som pumpen ska stå på, så slipper ni gräva en vallgrav runt hela kåken för slangarna, eller borra igenom 4 väggar i källaren för att komma till rätt rum. Låter simpelt men spelar stor roll :) Förresten borde det inte räcka med att kontakta lantmäteriet? Ska inte de ha alla ledningsrätter och grejer
7 svar · 1,5k läst
N
Nyckelmossen: [citat] Det är 2 sovrum och ett allrum, trappan kommer upp i allrummet och sovrummen ligger i anslutning till allrummet med varsin dörr. Jag har en LL-Vp i hallen där trppan går upp, så jag räknar med att få hjälp av den med en del av uppvärmningen. Elementen skall vara stöttning till pumpen, eller om det skulle bli något fel på pumpen i framtiden. Tack för länken, det fanns mycket
3 svar · 768 läst
C
CarMan: en oisolerad 70 tals källare kan dra hur mycke energi som helst. hur är källaren isolerad?
9 svar · 1,5k läst
B
BAS: Jag kör 208 m2 på 6 kW (+ eventuellt el-tillskott). Räcker till ca minus 15 grader C. Huset är 20 år gammalt. Med tanke på att du har ett nyare hus så borde det inte dra så mycket som mitt. Däremot drar golvvärmen mer om du inte har VÄLDIGT bra isolering neråt. Bor du i Uddevalla? Jag skulle tippa att 8 kW (+ eltillskott) räcker till både huset, garaget och varmvattenproduktion. Den
2 svar · 5,0k läst
M
mthorsson: Tack! Mycket intressant! Tål att fundera vidare på ...
2 svar · 2,2k läst
B
bimbosorken: Vi har en contura 690 och den ger massor av värme plus att vi har utrustat den med bakugn vilket inte alls är dumt Den lagrar värmen länge och man kan utrusta stenmagasinen med mera olivinsten så den håller värmen ännu längre
3 svar · 3,2k läst
V
Valbobygge: Jag hade valt alternativ 1 som jag tycker är tillräckligt bra. Men... Vill tipsa om uponor som har en shunt som heter push12 med elpatron. Du kan då ha vatteburet men med möjlighet att värma med el. Kostar ett par tusen extra för elpatronen.
1 svar · 2,1k läst
M
-MH-: Har inte lyckats tysta elementen, det är ett nytt på ovanvåningen och ett gammalt på bottenvåningen som låter mest, andra element låter inte alls. Skruva på termostaten gör det varken bättre eller sämre. Såg i dagens GöteborgsPosten att en idé kunder vara att strypa returen vi pannan. Vad kan det ha för negativa följder om man gör så?
3 svar · 2,5k läst
P
PX-21: Varför knussla in med en kasett och det finns slang(rör istället om det blir väldigt dyrt att fixa skorstenen....Det är det jag skulle satsat på i alla fall....Du får både nytta och nöje av kasetten....Nu om något i dessa uppvärmningskostnaders dagar.... Kör så det ryker......http://www.handol.se/modeller/spiskassetter.asp Ett alt tex Mvh
2 svar · 5,8k läst
Nol
Nol: OK, men vilka kopplingsplint och vara ?
4 svar · 2,5k läst
heALer
heALer: okej tack, kollade bakom panelen, såg en manometer där, 2 bar tror ja den stod på, kanske inte är den..
2 svar · 3,2k läst
R
Renato: Det började funka nu, men fråga inte vad jag har gjort, för jag vet inte. Mojlig förklaring att pumpen inte va i full gång pga mild väder, hur som helst nu är det varm igen i min alltiett (bio, gym, server, relax) rum. Tack alla
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.