Med anslutning till golvvärmen, vill man verkligen det?

En vanlig elektrisk tork är ju mycket varm och torkar ju också handdukarna på ett bra sätt. Golvvärmen är ju bara uppåt 30 grader ungefär och ofta lägre än så. Undrar om det funkar något bra i praktiken.

Snailman
Ja det kan du ha rätt i, jag har dessutom tänkt ha klinkers mest överallt och då lär det ju kanske bli ännu lägre temperaturer?

Det vanliga kanske är att ha det i radioatorsystem och då har man ju högre temperaturer...

Får se om nån svarar som har det kopplat till golvvärmen?

När det gäller handukstorkar är det lite av en "modepryl" som nog är bland det onödigaste man kan ha. Jag har själv 2 st el-torkar i min lgh (2 badrum), och visst, vi har handdukar på dem, men de är aldrig påslagna, det torkar ändå....

Och när det gäller koppling av dem till värmesystemet: Det är faktiskt så att man har mest nytta av dem sommartid! På vintern är relatiba luftfuktigheten så låg att handdukarna torkar på nolltid ändå!!! (Om man ansluter handukstorkar till vattenburen värme brukar man därför koppla dem på varmvattencirkulationen, som finns året runt, inte till radiato/golvvärmen)

PST skrev:
När det gäller handukstorkar är det lite av en "modepryl" som nog är bland det onödigaste man kan ha. Jag har själv 2 st el-torkar i min lgh (2 badrum), och visst, vi har handdukar på dem, men de är aldrig påslagna, det torkar ändå....

Och när det gäller koppling av dem till värmesystemet: Det är faktiskt så att man har mest nytta av dem sommartid! På vintern är relatiba luftfuktigheten så låg att handdukarna torkar på nolltid ändå!!! (Om man ansluter handukstorkar till vattenburen värme brukar man därför koppla dem på varmvattencirkulationen, som finns året runt, inte till radiato/golvvärmen)
Nu kanske jag cyklar i nattmössan, men jag tror det är regelvidrigt att ansluta en handdukstork till tappvattnet, pga legionellafrågan..

Nädå, det är på varmvattencirkulationen, dvs returen till undercentral/panna/beredare man sätter den, sen kanske den kyler varmvattnet några grader, och man rekommenderar iosf att VV skall hålla minst 60 grader ut från "värmecentralen" och att VVC skall vara minst 50 grader när det kommer tebax till centralen, men denna typ av koppling är normal, och man kör inte hela flödet genom torken heller....Men det är egentligen slöseri med energi som sagt.. handdukarna torkar oftast bra ändå....men behövs torken så är det oftast sommartid....

Legionellafara kan det däremot bli om det finns en kran som kan stänga av handduktstorken....den måste alltid vara på......

Så min rek är : om man promt vill ha en handdukstork, skaffa en elektrisk, den är ju trots allt ganska snyggt med de där kromade rören, men sen kommer du att upptäcka att den fungerar i stort sätt lika bra avstängd.

PST skrev:
Om det är onödigt eller ej beror ju på hur ofta man blöter ner handduken samt om man är nöjd med att ha den i bästa fall rumstempererad. Jag tycker det känns betydligt trevligare med en varm handduk. En handduk som är blöt större delen av dygnet surnar betydligt fortare än en som är torr.

Snailman
jag tror jag lutar åt att det får bli en kombinerad vatten/el handdukstork...

så får det väl visa sig hur den blir använd...

funderar på att köpa en eltork, och sedan skruva loss elelementet och montera ett t-rör och sedan skruva tillbaka elelementet och sätta kranen för vinklad vattenanslutnig i t-röret, undrar om alla torkar har samma anslutningsgänga? det borde de väl ha...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.