Byggahus.se

Nyinstallation Slavtank Tekniktank

  1. B
    Medlem · Västra götaland · 6 inlägg

    Böne

    Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem dec 2008
    • 6 inlägg
    Har efter några års funderande bestämt mig för att installera vedeldninsganläggning
    Har under dessa år även läst i forumet om både det ena och andra och vad som skall vara bra. Troligen kommer mitt system att bli ungefär enligt följande:
    Vedpanna i pannrum 40-50Kw, välisolerad slavtank i nära anslutning till denna på ca 3000 L (vilket är max vad jag får plats med där) kulvert in till huset där jag tänkt att ha en tekniktank på ca 1000L, innehållande vv-slingor och solslingor. (ev framtida solfångare måste sitta på huset)
    Undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett liknande system (bra eller dåliga) som ni kan delge. Dels vad gäller inkoppling (ritningar eller skisser, styrningar etc) samt hur det fungerar i drift
    Tacksam för svar
    / Böne
     
  2. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

    PST

    Medlem
    Termoventiler AB har en del info
    http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=157 bl.a bildspel hur ett system liknande ditt kan te sig:
    http://www.termoventiler.se/upload/dokument_ovrigt/LMKulvert-inkl_solslinga.pps

    Det verkar som en "standard kulvert-vedpanne lösning" du är ute efter, även den här länken innehåller en del matnyttigt i frågan:
    http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm


    PS. Det du kallar slavtank är egentligen huvudtank, och det du kallar tekniktank är egentligen en slavtank DS.
     
  3. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

    PST

    Medlem
    Men: Efter att ha tittat igenom systembeskrivningen ovan har jag följande synpunkter:
    1)
    Att ha dubbla expansionskärl (Öppen i panncentralen och slutet i huset) verkar lite märkligt om man har direktkoppling mellan tankarna.

    2)
    Plastkulvertar tål inte full vedvärme... Kan vara lämpligt att överväga att använda kopparkulvert, så slipper man nedblandingventiler etc..
    3)
    1000 liter i huset borde vara mer än tillräckligt för en "normal "solvärmeanläggning.
    Tror knappast att returpumpen behövs i verkligheten då.
    4)
    En solslinga i botten på tanken är inte optimalt, den bör sträckas ut, kanske delas i två st., eller med extern plattvärmeväxlare, kunna styras in på två ställen i tanken.
    5)
    Det finns nackdelar med extern panncentral i form av extra kostnader för kulvert, energiförluster och behovet att alltid hålla panncentralen uppvärmd vintertid (El behövs för frostskydd om man reser bort).
     
  4. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

    roke

    Medlem
    Välkommen.
    Jag vet inte, men om det går, så tror jag att du får ett enklare och billigare och bättre fungerande system om du skippar tanken inne i huset.

    Det är mycket värt att ha ett enkelt system.

    Om du vill så skulle du kunna satsa på en mindre elberedare i huset för slutvärmning av tappvarmvattnet. Matar du varmvatten till huset i ett så klent rör som möjligt så minimerar du väntetiden på varmvattnet. Har du långt mellan husen?
    Om du i framtiden får för dig att skaffa solfångare så kan du då, den dagen, byta din lilla elberedare mot en liten effektiv sol/el beredare. Kanske.
     
  5. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

    PST

    Medlem
    Att bara ha en tank vid pannan är klart enklast, och shunta ut radiatortemperatur direkt därifrån, nackdelen är att varmvattenproduktion då kräver ytterligare kulvertrör
    Antar att KV redan finns vid pannan, då krävs ledning för både varmvatten och varmvattencirkulation (Som iofs kan behovsstyras, VVC pumpen behöver inte gå hela tiden, det finns färdiga listiga lösningar som "lär sig" när varmvatten normalt behövs..)
     
  6. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

    roke

    Medlem
    Det stämmer. Men om det går och om det inte är så lång sträcka så kanske det kan gå att skippa vvc ?(och allt krångel det innebär)

    Matar man vv från pannrummet i ett så klent rör det går till en liten elberedare i huset så har man ju snabbt varmvatten i kranen och elberedaren får varmt vatten "ganska snabbt". Kanske en bekväm lösning där man kan skippa vvc?
     
  7. B
    Medlem · Västra götaland · 6 inlägg

    Böne

    Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem dec 2008
    • 6 inlägg
    OJojoj
    Tack för era kanonsvar, länkarna du tipsade om PST var precis vad jag behövde. Likväl de synpunkter som följde.
    Jag kan kort beskriva varför jag valt denna inriktning på system
    Alla som verkar ha koll säger att totala volymen Acktank skall vara så stor det bara går om det skall vara bekvämt, 3m3 är vad jag kan klämma in i pannrummet men hade gärna velat ha mer. Samtidigt som det vore väldigt skönt att ej behöva elda på sommaren (solfångare )hade jag plats över i boningshuset för en Slavtank (tack för rättelsen) där jag kan få till ytterligare en kubik. Om fördelarna med en extra kubikmeter och Solfångare uppväger ett krångligt system kanske ni har ett bra svar på?

    Tackar för tipset med ett enkelt system roke. jag har funderat just på det där med att mata en mindre VV beredare med vatten från slingorna. Kulverten kommer visserligen bara bli max 6-7 meter men jag vet att jag redan idag stör mig på att det tar lång tid innan man får VV i kranen då beredaren står i andra ändan på huset.
    Jag är dock inte säker på om jag riktigt förstod vad VVC pump och cirkulerande varmvatten innebär.
    En annan fråga: kan man få problem om slav och huvudtank ligger på olika höjdnivå? läste något om det nån gång men då tror jag att det gällde ett självcikulerande system.
    Tack igen fär suveräna svar
     
  8. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

    roke

    Medlem
    Jag tycker inte det. Om tre kubik räcker så rekommenderar jag dig att skippa tank i huset.
    Frågan är: kommer tre kubik att räcka för dig om du, låt säga, vill elda en gång per dygn?
    Det är det första du ska ta reda på.
    Hur stort hus har du?
    Vet du ungefär hur mycket energi du förbrukar ett medelkallt vinterdygn?

    7 meter kulvert är inte långt.
    Har du en elberedare i huset kan du mata den med svinhett varmvatten i ett klent kopparrör som pallar för temperaturen.
    Då behöver inte beredaren "vänta så länge" på att få hett vatten. Om du ställer elberedarens termostat på typ 65 så behöver den inte gå mycket. Då har du bekvämt system med varmvatten jämt.
    Du kommer inte att behöva vänta längre tid på varmvattnet då, än vad du gör nu.
    Kan du flytta beredaren i huset närmare tappstället?
    Det kanske är krångligt?
     
    Redigerat 11 dec 2008 07:14
  9. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

    Matss

    Medlem
    Håller med Roke förutom att VVC inte är nån dum lösning.

    Skippa sol och tank i huset, det blir många kr att köpa el för till lite tappvatten på sommaren. Köp en 4-pipig kulvert och kör VVC (tids och termostatstyrt), sen tror jag fö inte att du kommer att det är jobbigt att elda var tionde dag sommartid.

    Hur räknar du när du inte får plats med mer än 3 m3? Jag hör ofta såna påståenden och sen visar det sig att det går in mycket mer...
     
  10. B
    Medlem · Västra götaland · 6 inlägg

    Böne

    Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem dec 2008
    • 6 inlägg
    Idag är huset ganska litet: 110 kvadrat och hyfsat välisolerat. Allt går på el och totala årsförbrukningen ligger på ca 15000Kwh (stödeldar i kamin).
    Jag har planerat en tillbyggnad på ca 60 kvadrat där detta projekt ingår. Värmekomforten idag är låg, kalla golv på nedre plan etc. dessutom består min familj av fru+3 flickebarn (vågar inte tänka på hur vattenförbrukningen kommer att se ut när de blir tonåringar). Det hela är ett jätteprojekt minst sagt (golvvärme, radiatorer dvs ett helt nytt värmesystem). Jag har för länge sedan insett att det jag gör troligen aldrig kommer att gå ihop sig ekonomiskt men tänker nog ändå ta steget.
    Jag uppskattar att jag kommer att ha ett genomsnittligt effektbehov på ca 4 KW efter tillbyggnaden under den kallaste tiden på året. Då har jag räknat fram att jag behöver elda med 40 timmars mellanrum om jag har 3000 liter och skall höja tempen i tanken 50 grader. 48 timmar hade ju varit perfekt.
    Att flytta vv-beredaren är inga problem, den skulle ju ändå åkt om jag hade tänkt ha slavtank, VVC antar jag är någon form av lösning för att cirkulera varmt tappvatten i kulverten så att det snabbt når tappstället?
    VAd gäller pannrummet så är det egentligen mitt garage som jag byggt ett pannrum i (hade ingen aning om att brandmyndigheten skulle vara så kinkig med pannor i garage). Om tanken blir större (räcker 20-25 cm iolering?) börjar jag få svårt att röra mig när bilen eller släpet står parkerat. Sen vet man ju hur det är med garage där brukar ju allt annat än bilar hamna.Så Matss du har nog rätt i att det går att få till några liter till. Har till och med funderat på att isolera tanken med Polyuretanskivor för att spara plats men det kan omöjligen vara nån ekonomi i eller?
     
  11. R
    Medlem · stockholm · 1 782 inlägg

    roke

    Medlem
    Okej. Du verkar ju ha en del på spisen, om man säger så. :)
    Hade jag varit dig så hade jag tveklöst skippat slavtankslösningen i huset (bara för att få en enklare lösning utan kulvertpumpar och styrning till dessa).
    Spar pengarna till annat vettigare.

    Eller.
    Ett annat alternativ som kanske inte alls är så dumt: ha bara pannan och inga tankar alls i garaget.

    Du kanske kan bygga in allt ditt vatten direkt i huset på något bra ställe? (kanske i samband med tillbygget?)
    Då får du bättre plats i garaget och du slipper "onödiga" värmeförluster från tankarna, värmeförlusterna hamnar direkt i huset där de hör hemma.
    Du minimerar kulvertanvändningen. (kulverten används bara då du eldar och laddar dina tankar, aldrig annars)
    Du får varmvattenberedningen på rätt ställe, du slipper vvc.
    Du kan köpa en billigare(?) tvårörskulvert med kopparrör.
    Hela lösningen blir enkel och bra (och billig?)


    Bingo?
     
    Redigerat 12 dec 2008 18:43
  12. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

    knekten

    Medlem
     
  13. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

    Matss

    Medlem
    Hellre 15 cm isolering än för liten tank!

    Vet inte hur det ser ut, men kan en hög tank vara ett alternativ? Som går upp på vinden?

    För styrningens skull är det en fördel att inte blanda radiatorer och GV.
     
  14. B
    Medlem · Västra götaland · 6 inlägg

    Böne

    Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem dec 2008
    • 6 inlägg
    Normalt är jag inte så lättpåverkad men ni har nog fått mig att inse enkelt är bäst (och billigast). Tyvärr tror jag inte att tanken får plats i huset. De 60 kvadraten som jag skall bygga till kommer att gå åt till ett extra sovrum, ny tvättstuga och ett badrum samt matplats...
    Tankens maxhöjd är 2.46 men jag kan bara göra den 2.20 för jag måste resa den inne i garaget. Har kollat höjden på vinden men där ligger en takstol i vägen som jag inte har lust att flytta på.
    Nä, nu skall jag gå ut och ta tumstocken en vända till......
    Så nu är jag tillbaks. Om jag parkerar bilen lite snett går det nog att få till 30 cm till på längden vilket gör 3,8 kubik och 20 cm isolering, det borde räcka.
    Om jag nu sparat en del på denna lösning kanske jag har råd med en lite större och dyrare panna typ Baxi solo 50Kw eller är det någon som har synpunkt på detta??
    Matss finns det någon bra lösning på detta "För styrningens skull är det en fördel att inte blanda radiatorer och GV." ?? även om jag på sikt kanske har golvvärme i hela huset kommer jag att behöva radiatorer några år.
     
  15. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

    knekten

    Medlem
    Det beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på att elda? Du kommer att klara dej långt med en 3kubikare oxå.:) Se bara till att isolera tanken väl. Sen Matss "special" expansion spar väll några kronor oxå?:)Styrningen med gv,radiator funkar fint.Shunta från acktanken som styrs med en Cbj innomhusg.
     
    Redigerat 12 dec 2008 22:02
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.