Hejsan!
Du måste koppla ur givaren när du ohmmäter, iaf. ena anslutningen. annars kan mätvärdet bli fel. Mvh Tomas

Isak76: Jodå jag kopplade bort givaren helt och hållet. Testade även av ren nyfikenhet att mäta spänningen från shuntautomatiken och den verkar skicka ut pulser på ca. 5 volt med ett par sekunders mellanrum... Vet ej om det är normalt, men det tyder ju på nån slags funktion iaf så jag tror det är i sin ordning?

LEH: Har ingen aning om vilken modell av shuntautomatik jag har men den är svart och det står Danfoss på den iaf.. den har en analog timer för nattsänkningen bakom en lucka på vänster sida och strax under där finns vridpottarna för tempsänkning och kurvlutning.. Hur som helst har jag inte märkt att den betett sig knasigt nu det senaste iaf men håller den lite under uppsikt!

Comfort 100M kanske, brukar vara vanligt i villor. Är det ngn viss tid eller är det bara när som helst den gör så? Kolla noga alla anslutningar samt hur är kablarna förlagda, är det ngn ny kabel som stör? kraftkabel till motorvärmare? pröva att dra en provisorisk kabel till framledningsgivaren samt utegivaren... för att eliminera kabelfel.

Isak76: Jag har förstått att reglerautomatiken är ganska känslig för yttre elektriska störningar.. har kollat kabeln lite å det ser inte ut att vara nåt skumt med den iaf. Men jag mätte som sagt på tempgivaren och fick helt knasiga värden så jag utgår ifrån att den är trasig i vilket fall..

Tror det är en Comfort 100 som sitter där, det verkar så utifrån de bilder jag luskat fram på nätet iaf.. Men en sak som stör mig är att den tempgivare som sitter på utsidan av kåken ser exakt ut som det som beskrivs som inomhustempgivare på Danfoss hemsida.. kollar man efter utomhustempgivare så ser det mer ut som en kabeldosa. Kan det va så att vem det nu var som installerade detta en gång flummade till det och monterade fel typ av givare på utsidan? Den lär ju inte va gjord för att tåla väder & vind, menar jag?

Jag har en Danfoss aoutomatik, men de givarna ser likadana ut. Och de funkar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.