Hallå alla vvs och rörkrökar rävar :D
Har en fundering..
Håller på att sätta in en golvvärme shunt modell LK och undrar om jag ska ta matar stammen till golvvärme shunten före eller efter radiatorsystemets shunt?
Alltså bör man ha shuntat eller oshuntat vatten till golvvärme shunten?
För och nackdelar?
Tack på förhand!
Mvh / Jimmy

Hej! man kan ta shuntat vatten till golvet,golvvärme kräver i regel lägre framledningstemp än radiatorer:)

Tack för det snabba svaret :D

knekten skrev:
Hej! man kan ta shuntat vatten till golvet,golvvärme kräver i regel lägre framledningstemp än radiatorer:)
I regel under vinterhalvåret, sommarhalvåret ofta tvärsom. En professionell koppling är direkt mot värmekälla och nödvändigt om man tex vill ha varma golv på sommaren.

Hmm.. kan ju vara bra att kunna pumpa runt varmt vatten även på sommaren :D Innan shunten får det bli :D Tack så mycket för svaret :D

Men vaf, ser nu att det sitter en shunt i pannan, tydligen skulle den eftermonterade shunten bort, och shunten som sitter inbyggd i pannan ska användas.. så jag har nog inge val.. måste ta shuntat vatten.. men om jag har termostater på elementen och jag på sommaren shuntar ut 30 grader bör inte dom stänga då? för 30 grader till golvvärmen är väll mycke på sommaren?

Det finns väl något annat uttag du kan koppla in dig på istället. Brukar finns några pluggade hål att tillgå, ev till exp-kärlet.

Mats

Shunta vatten två gånger är en nödlösning man kan ta till om man ansluter GV långt från pannan och har svårt att få fram nya rör (eller inkompetent rörkrökare). Annars kopplar man direkt till värmekällan.

Matss skrev:
Shunta vatten två gånger är en nödlösning man kan ta till om man ansluter GV långt från pannan och har svårt att få fram nya rör Annars kopplar man direkt till värmekällan.
Så sant så sant:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.