Värme allmänt
pcd: Mina fästen till en sektionsradiator (vanligt vattenelement) har rostat av. Är det någon som vet vart man kan köpa nya? Har kollat alla större byggvaruhus men alla har bara för panelradiatorer...
2an: :) Då är det direktel i huset o blir rätt dyrt att konvertera till ex bergvärme eftersom vattenburet system måste installeras först o brukar kosta 5-7000:-/radiator.. Om planlösningen är öppen är det en luft/luft vp ni bör installera o en sådan kostar 20-25000:- installerad..
Andreaszan: Hei, Har en 70-tals villa i 1,5 plan vi har renoverat. Et mistag vi gjorde var å ikke se över ventilationen under renoveringen og måste nu installere et system. Det er ventilationsrör från både badrummen som i dag drivs av två vanlige PAX fläktar som enbart går når ljuset er på... Huset värms i dag av två Mitshubishi luft-luft VP og vattnet värms av el. Om jag har fattat det rätt
prototypen: Det är en ambitiös isolering av golv och tak men väggen släpar efter en aning. Protte
_ap_: Nu kan jag inget om värmepumpar men på min panna, flis, så stänger den själv av pumpen när det inte föreligger något värmebehov. Den motioneras även nån gång i veckan. Vissa säger att den ska vara av andra säger att den ska vara på högsta läget, har man ett "svår luftat" system och lågt tryck är det nog bra att ha den på lite högre fart för att trycka runt vattnet.
cerwin666: Hej Det är inget som är fel. Utetemperaturen är ju högre än inställd låggräns för uppvärming ex 18 grader därav 3 uppehåll dvs => stäng värmeventil Cirkpumpen är stoppad och givaren på framledningen känner av en temperatur som är högre än vid börvärdet. Helt i sin ordning /Cerwin
drakhenke: för att byta packbox behöver du inte nödvändigtvis tappa systemet ! som jag skrev fota av ventilen och lägg upp bilden här så man får se vad det är för ventil du har
joyider: Tycker inte att det verka vara så oisolerat om 35000kWh stämmer är det rätt normalt, har för mig att jag läste att ett normalhushåll på150m2 kräver 16000kWh per år. Så stort som huset är kan jag inte tycka att en Luft/Luft pump är att föredra, skulle bli dyrt för det krävs stora grejor då och då blir det som ingen förtjänst. Luft/Vatten skulle nog vara ett bra alternativ har
knekten: Ta med mackapären till nån rörfirma.Nån old röris kanske känner till den.Tror inte dom har nån ligger på hyllan?:)
prototypen: Eftersom jag bara sett det monterat och målat så kan jag inte bidra med inköpskanalen. Inte ens säkert att det säljs på 2000-talet. Men lyssna med Ahlsell &Co Protte
John J: Har själv en IVT 490 och lampan för tillskottsvärme på den lyser aldrig. Iofs 150 kvm "bara" men huset ligger så långt ut som du kan komma på västkusten med allt vad det betyder av vind osv.. Ligger 24 st likadana hus i området och alla har IVT 490 och det har inte varit några stora problem med den. Däremot så vet jag att många som valt nya NIBE haft stora problem. Vissa pumpar har
Gusan: Jag har ingen direkt kunskap i ärendet, men om du är orolig över vikten så finns det ett lättbetongblock som enligt deras hemsida är brandsäkert, där står det att den passar till just inbyggnad av spiskassetter. http://www.hplush.se/multiplattan /Gusan
Joukko: Vad ska jag köpa dessa slingor? Hur höga och breda ska dem vara? Dem ska i en Baxi tank på 2500l (rektangulär). Gärna så billiga som möjligt. :D
Shea_1: Jag inleder med att nämna att jag är novis på renoveringsområdet.. Vi håller på att köpa ett hus, byggt -78, platta på mark. Besiktningen visade fukt i syllarna och en grundligare fuktutredning gjordes därefter av Anticimex. Anticimex har lämnat ett åtgärdsförslag som innebär syllbyte och att lägga in ett ventilerat platongolv. Detta bekostas av säljaren. Vi skulle vilja ha
osueco: Hej, Min svåger ska renovera sin skorsten för att kunna sätta in en järnkamin. Hur vet man hur rökkanalen ska dimensioneras. Det är idag en murad skorsten med en svag böj på. Längden är 5 meter en 100mm boll går ner i kanalen, men en 120mm boll går inte ner. Antar att dimensioneringen beror på vad för någon eldstad man väljer? /Anders
Mossfeldt: Tack igen. Då tror jag att jag har kläm på det här och kan säga att det kan bli dyrt att gå under DT 25-30℃. Som tur är så planerar jag ju även att tilläggsisolera taket lite vilket kommer att göra effektbehovet något lägre:)
Fotografen: Beulco har på sin hemsida ett excelark för beräkning av kärl.
gaia: vatten är bra på att lagra och transportera värme ditt du vill ha den. Skorsten transporterar inte på samma sätt - den lagrar och avger värmen i det rum den står. Isolerar du skorstenens utsida så avger den värmen på insidan av sina kanaler och skorstensdraget ( luft) bär den ut till kråkorna. gaia
62_an: Ja det är just för områden som ligger bortanför det som är nämast fördelaren som frågan om isolering i första hand gäller. Annars är det väl som du säger att det på nåt sätt går att krångla sig tillbaks i första området. Dock, med det villkoret att man inte kan gå parallellt med reglarna, för då håller inte dom spårade skivorna. Nu har jag inte försökt rita upp det än.
knekten: Hur går det grisslehamnsdiesel?Fått nån ordning på pannan?:):)
yxet: det låter som en bra ide.då går ju hålet lite nytta med,kolla bara om djupet är ok med en bergvärme installatör(dom kan ju räkna på det)
Tompa74: Håller med föregående! Jag har min shuntgrupp på mellanvåningen och hade inga problem med att lufta slingorna på översta våningen. Man sätter bara lite fart på vattnet så drar den med sig luften. Jag har den i ett dränerat skåp. Min svåger har sin i källaren och har slingor upp på andra våningen och det funkade bra att lufta där med.
prototypen: Med en värmeanläggning är det svårt att stycka av ena huset och sälja. Vad skulle jordvärme vara sämre än? Bergvärme? nästan tvärt om. Elelement vilken generation de än tillhör så har de 100% verkningsgrad, alltid. Men ett bättre styrsystem kan spara in lite energi. Protte
Danne031: Vet inte..kanske var Rinkabyrör som hade gamla grejer liggande jag köpte :) Termoventiler skickade i alla fall en riktig i stål utan problem :)
prototypen: Jag är ingen värmeexpert, jag är elektronikkonstruktör, (med en del andra kunskaper genom livet)
Rigor: Helt klart att om du har 3 hektar så är det bara att gräva... är där inte förmycke stora stenar så hyr en kedjegrävare över en helg, då får du ner massor med meter. Bättre att ta i så att det blir över = juh längre juh bättre
gnoll: Kan man kombinera värmesystemet (vedpannan) med tex en elpanna för att hålla lite stödvärme under vintern så att inte det är risk att något fryser sönder? finns ingen EP i pannan? frysrisken kan tas bort med helst giftfri glykol i systemet. se till att inget läcker för glykolen gör att vattnet tränger fram lättare.
gnoll: detta system är enkelt att få bra laddning utan solslinga, solladdare http://sfinxsolar.e-butik.se/